InTownPost

Ακολουθήστε μας :

19
Σαβ, Ιουν
Tο διάβασαν 561 άτομα (561 Views)

«Είναι ουτοπία ο επαναπατρισμός των Γλυπτών;» (ρεπορτάζ της Σμαράγδας Μιχαλιτσιάνου)

GLEXON1-ITP01


«Τα γλυπτά του Παρθενώνα θα είχαν επιβιώσει από τους μαινόμενους ναζί στην Αθήνα κατά τη διάρκεια του Β' Παγκοσμίου Πολέμου;»

Το ακούσαμε κι αυτό το αστείο ερώτημα από τον Άγγλο υπουργό Πολιτισμού Όλιβερ Ντάουντεν και όχι μόνο, αφού σε πρόσφατη συνέντευξή του, μη έχοντας τι άλλο να πει, επανέφερε το επιχείρημα του λεγόμενου φαινομένου «του πακτωλού μαζικών επιστροφών αρχαιοτήτων» ανά τον κόσμο, στις χώρες προέλευσης τους, παραβλέποντας την αποκατάσταση ενός πολιτιστικού θησαυρού στους διεκδικητές του, εν προκειμένω των Γλυπτών του Παρθενώνα, που βρίσκονται στο Λονδίνο και αποτελούν μέρος ενός ενιαίου έργου τέχνης, το οποίο έχει κατακερματιστεί, όπως επισημαίνεται στην απάντηση της υπουργού Πολιτισμού κας. Λίνα Μενδώνη στον Άγγλο ομόλογό της.

«Ένα επιχείρημα που δεν υφίσταται, δεδομένου ότι αυτή τη στιγμή ενώπιον της Ειδικής Διακυβερνητικής Επιτροπής της UNESCO εκκρεμεί μόνο ένα αίτημα: Το αίτημα της Ελλάδας για την επανένωση των Γλυπτών του Παρθενώνα, που κατατέθηκε το 1984», όπως επεξηγεί η κα. Μενδώνη.


Ενώ ο κ. Ντάουντεν δεν παρέλειψε να στραφεί και εναντίον όλων εκείνων που υπερασπίζονται τον πολιτισμό και την ιστορία της χώρας μας και τάσσονται υπέρ της επιστροφής των γλυπτών του Παρθενώνα στην γενέτειρά τους χαρακτηρίζοντάς τους μία «θορυβώδη μειονότητα ακτιβιστών».

Είμαστε συνηθισμένοι στις αποικιοκρατικές συμπεριφορές των 'Άγγλων. Και βεβαίως δεν είναι αυτή η πρώτη πρόκληση εις βάρος μας και της αληθείας, που υποστηρίζει, ότι η θέση των Γλυπτών του Παρθενώνα είναι κοντά στο Μνημείο απ' όπου τα ξήλωσε και τα φυγάδευσε, επί οθωμανικής κατοχής, ο λόρδος 'Ελγιν

Ο Τόμας Μπρους, 7ος λόρδος του Έλγιν μεταξύ 1801-1805 προέβη στην διαρπαγή των μισών σχεδόν γλυπτών, που είχαν επιβιώσει για 2.500 χρόνια στον Παρθενώνα και την Ακρόπολη. Πρεσβευτής της Βρετανίας στην Οθωμανική Αυτοκρατορία, υποστήριζε διαχρονικά πως είχε την άδεια της Υψηλής Πύλης για να στείλει τα γλυπτά στη Βρετανία, αν και το φιρμάνι που το όριζε αυτό δεν βρέθηκε ποτέ.

Τα γλυπτά αγόρασε στις 11 Ιουλίου 1816 η αγγλική Βουλή και τα χάρισε στο Βρετανικό Μουσείο, το οποίο υποστηρίζει έκτοτε πως ο Έλγιν τα πήρε με άδεια.

Απαντώντας στο επιχείρημα του κ. Ντάουντεν περί δήθεν διάσωσης των Γλυπτών από τον Έλγιν –καθώς θα μπορούσαν να έχουν καταστραφεί από άλλους, αν δεν είχαν κλαπεί από τον Λόρδο- η κα. Μενδώνη γίνεται οξύς στο ύφος και επικαλείται τον λόγο του Εγγλέζου για να για να επεξηγήσει την παράλειψή του: «αυτό που ένας συμπατριώτης του χάραξε στην Ακρόπολη την εποχή της διαρπαγής των παρθενωνείων «quod non fecerunt Gothi, hoc fecerunt Scotti» (αυτό που δεν έπραξαν οι Γότθοι, το έπραξαν οι Σκώτοι)...»

»Ο Βρετανός Υπουργός Πολιτισμού επιχειρεί να υποβιβάσει την αξία των μοναδικών αρχιτεκτονικών γλυπτών του Παρθενώνα συγκρίνοντας το ελληνικό αίτημα με άλλες διεκδικήσεις.

»Η Ελλάδα διεκδικεί μόνον τις διαμελισμένες μορφές της ζωφόρου, των μετοπών και των αετωμάτων του μνημείου-συμβόλου του δυτικού πολιτισμού, οι οποίες απομακρύνθηκαν βιαίως από το μνημείο και την γενέθλια γη. Η Ελλάδα διεκδικεί μόνον τα Γλυπτά του Παρθενώνα, προκειμένου να επανενωθεί το σύνολο του γλυπτού διακόσμου του και να αποκατασταθεί η ακεραιότητα του εξέχοντος αυτού μνημείου», όπως τόνισε η κα. Μενδώνη στη δήλωσή της.

Ο ίδιος ο Άγγλος υπουργός Πολιτισμού ομολόγησε, ότι «ποτέ δεν είχε δεθεί τόσο πολύ με τα Γλυπτά του Παρθενώνα», μέχρι που τον ξενάγησε ο διευθυντής του μουσείου Χάρτβιχ Φίσερ, «αποκαλύπτοντας ένα εντελώς διαφορετικό επίπεδο καλλιτεχνίας το οποίο βρήκα πραγματικά πηγή έμπνευσης», όπως αναφέρει χαρακτηριστικά ο ίδιος ο κ. Ντάουντεν.


Από το 2004 ήταν έτοιμος ο χώρος έκθεσης των Μαρμάρων του Παρθενώνα στην Αθήνα για να υπενθυμίσουμε στους Άγγλους, ότι ήρθε η ώρα να πάρουν κάποιες αποφάσεις, που ποτέ δεν πήραν αφήνοντας ανοικτό το βαθύ τραύμα στον πολιτισμό μας.

Τον Ιούνιο του 2011 μέσα στη βαθιά οικονομική ύφεση, το θέμα πήρε μια άσχημη τροπή, όταν ο ίδιος ο 'Άγγλος πρωθυπουργός Ντέιβιντ Κάμερον διεμήνυσε προς κάθε κατεύθυνση το παρακάτω διπλό μήνυμα:

«Η Βρετανία δεν σκοπεύει να συμβάλει στο πρόγραμμα διάσωσης της Ελλάδας και, την ίδια στιγμή, ούτε να επιστρέψει τα μάρμαρα του Παρθενώνα

Τον Δεκέμβριο του 2014 το Βρετανικό Μουσείο δάνεισε ένα από τα γλυπτά στο Ερμιτάζ της Ρωσίας, κίνηση που εξαγρίωσε, όπως ήταν αναμενόμενο, τη χώρα μας. Τότε στην Αγγλία συγκροτήθηκε ένα δυναμικό κίνημα από μερίδα βουλευτών που δήλωσαν χωρίς φόβο και πάθος, ότι τα Μάρμαρα «έχουν κλαπεί από τον ελληνικό λαό» και προέτρεπαν το Ηνωμένο Βασίλειο να τα επιστρέψει στην Αθήνα. Ιδιαίτερα μαχητικός εμφανίστηκε στο Κοινοβούλιο ο βουλευτής των Φιλελεύθερων Δημοκρατών, Άντριου Τζορτζ, που κατέθεσε και σχετικό υπόμνημα στο υπουργείο κουλτούρας, το οποίο προσυπόγραψε και ο βουλευτής των Εργατικών Τζέρεμι Κόρμπιν.

Η τότε υφυπουργός Πολιτισμού Έλεν Γκραντ είπε, ότι κάποια στιγμή θα απαντήσει επ΄αυτού και υπογράμμισε ρητά και κατηγορηματικά: «Τα γλυπτά ανήκουν νόμιμα στο Βρετανικό Μουσείο».

Το 2016 η ελπίδα για την επιστροφή αναζωπυρώθηκε, όταν βουλευτές από διάφορα κόμματα της Αγγλίας κατέθεσαν στο Αγγλικό Κοινοβούλιο σχέδιο νόμου για την επιστροφή των Μαρμάρων (Parthenon Sculptures Bill) , που θα άνοιγε τον δρόμο για τον επαναπατρισμό των γλυπτών του Παρθενώνα ακριβώς 200 χρόνια μετά την αγορά τους από τη βρετανική κυβέρνηση.

«Εθνικό σύμβολο της Ελλάδας», χαρακτήρισε τα γλυπτά ο Άντριου Τζορτζ, πρόεδρος της Βρετανικής Επιτροπής για την Επανένωση των Μαρμάρων του Παρθενώνα (British Association for the Reunification of the Parthenon Sculptures), μιας φιλελληνικής οργάνωσης που προωθούσε το ζήτημα της επιστροφής ήδη από το 1983.

Τότε παρενέβη το «όχι» του Μουσείου για να φθάσουμε στα χρόνια του Κάμερον, που είπε ένα βροντερό «όχι» στο πάγιο αίτημα της Ελλάδας για την επιστροφή των Γλυπτών του Παρθενώνα.

Και το 2021 ο πρωθυπουργός Μπόρις Τζόνσον , που λατρεύει την αρχαία ελληνική γραμματεία -σπούδασε Κλασική Φιλολογία και Φιλοσοφία στην Οξφόρδη- σε αποκλειστική του συνέντευξη στην εφημερίδα «τα Νέα» ξεκαθάρισε, ότι δεν πρόκειται ποτέ να επαναπατριστούν τα Μάρμαρα στην Αθήνα.

Ο Εμάνουελ Κόμινο και η Μελίνα Μερκούρη


Για την ιστορία του ρεπορτάζ να αναφέρουμε, ότι τη διεθνή εκστρατεία για την επανένωση των Γλυπτών του Παρθενώνα ξεκίνησε ο Ελληνοαυστραλός Εμάνουελ Κόμινο, ο οποίος ίδρυσε την πρώτη επιτροπή στον κόσμο με αίτημα την επιστροφή των γλυπτών του Παρθενώνα στην Ελλάδα.

Πέντε χρόνια αργότερα άρχισε την σταυροφορία της η αείμνηστη Μελίνα Μερκούρη , η οποία ζήτησε από τον Κόμινο να μην σταματήσει να αγωνίζεται γι΄ αυτό το σκοπό . Εκείνος της υποσχέθηκε, ότι θα παραμείνει πιστός σε αυτόν μέχρι να φύγει από τη ζωή και γύριζε από άκρου σε άκρο τον πλανήτη , προκειμένου να ευαισθητοποιήσει την κοινή γνώμη.

Το Φεβρουάριο του έτους που διανύουμε ο 88χρονος Κόμινο σήμερα, σε συνέντευξή του στα «Νέα» φέρεται να δήλωσε:

«Δεν θα σταματήσω έως ότου η Βρετανία τα στείλει πίσω στην Ελλάδα» και εξέφρασε την πικρία του: «…δεν προσκλήθηκα στα εγκαίνια του Μουσείου Ακρόπολης, παρότι ενίσχυσα οικονομικά την ανέγερσή του», κάνοντας κάθε αληθινό Έλληνα να δακρύσει.

Αν αλλάξει ο κόσμος και βγει από το θηκάρι το σπαθί της δικαιοσύνης, τότε θα γίνει και ο επαναπατρισμός των γλυπτών. Ώσπου όμως να έρθει αυτή η στιγμή, δεν πρέπει να σταματήσει με τίποτα ο αγώνας για την επιστροφή τους στη ελληνική γη που τα φιλοτέχνησε.

Διεθνείς προσωπικότητες στο 17ο Παγκόσμιο Συνέδριο...
«Ποιά η σχέση της υπουργού Πολιτισμού με τη Δραματ...

Σχετικές Δημοσιεύσεις

Με την αποδοχή θα έχετε πρόσβαση σε μια υπηρεσία που παρέχεται από τρίτο μέρος εκτός του https://intownpost.com/