fbpx

banner αεροδρομίου

 

«Corpus Christi»

Γιώργος Noir Παπαϊωσήφ

Γιώργος Noir Παπαϊωσήφ

gpapaiossif@intownpost.com

 

 

  • Είδος: Δράμα
  • Παραγωγή: Πολωνία (2019)
  • Σκηνοθεσία: Γιαν Κομάσα
  • Με τους: Μπαρτόζ Μπιελένια, Αλεξάντρα Κονιέζνα, Ελίζα Ρίσεμπελ
  • Διάρκεια: 110’
  • Διανομή: Trianon
  • Διακρίσεις: Βραβείο Europa Cinemas Label στο τμήμα Giornate Degli Autori του φεστιβάλ της Βενετίας

O εικοσάχρονος Ντάνιελ (Μπαρτόζ Μπιελένια – πολύ καλός) βιώνει την πνευματική μεταμόρφωση κατά τη διάρκεια της παραμονής του στο αναμορφωτήριο. Θέλει να γίνει ιερέας αλλά αυτό είναι αδύνατο εξαιτίας του ποινικού του μητρώου.

Όταν τον στέλνουν να εργαστεί στο ξυλουργείο μιας κωμόπολης, κατά την άφιξή του προσποιείται τον ιερέα και καταλήγει να αναλάβει καθήκοντα στην τοπική ενορία. Η άφιξη του νεαρού, χαρισματικού ιεροκήρυκα δίνει την ευκαιρία στην τοπική κοινωνία, που ταλανίζεται από ένα τραγικό συμβάν, να αποκαταστήσει την ισορροπία της.

Με την αποδοχή του παπικού θώκου από τον μεταρρυθμιστή, Λατίνο, Ιησουίτη πάπα Φραγκίσκο το 2013, η καθολική εκκλησία λαμβάνει άλλο προσωπείο, πιο προσιτό, πιο μοντέρνο, πιο διαλλακτικό, πιο ανθρώπινο και ο συντηρητικός, άκαμπτος καθολικισμός μετασχηματίζεται σιγά σιγά στο νέο δόγμα του νέο-καθολικισμού. Το απολαύσαμε άλλωστε και στην νετφλιαξιακή ταινία «Οι Δυο Πάπες», για το ποιες είναι οι ιδέες και οι μεταρρυθμίσεις του 226ου πάπα.

Οι Ευρωπαίοι αγγελιαφόροι αυτής αλλαγής είναι, φυσικά, οι Πολωνοί, καθώς η χώρα του Σοπέν, του Κριστόφ Κισλόφσκι και του Αντρέι Βάιντα, είναι το στιβαρό κάστρο της καθολικής εκκλησίας στην κεντρική Ευρώπη, αφού βορειοανατολικά πολιορκείται από τους χριστιανοορθόδοξους Ρώσους και δυτικά από τους Γερμανούς χριστιανο-προτεστάντες.

Τί το καλύτερο, λοιπόν, να παρουσιαστεί στο σινεμά, το νέο πρόσωπο της καθολικής θρησκείας μέσα από την ιστορία ενός παραβατικού, Πολωνού νεαρού που πιστεύει με όλο του το είναι στον Θεό, τον Ιησού Χριστό και το Άγιο Πνεύμα, θέλει να χειροτονηθεί ιερέας, αλλά δεν γίνεται λόγω του εγκληματικού παρελθόντος, πιστεύει ακράδαντα στα θεία και αλλάζει το παλαιό, σκληρό, θρησκευτικό καθεστώς ενός χωριού, βαριά στιγματισμένου από ένα τραγικό αυτοκινητικό δυστύχημα, με όπλα την κατανόηση και την εσωτερική, ανθρώπινη αγάπη, όπως αυτή αποτυπώνεται στα ιερά, χριστιανικά βιβλία.

Ο αξιόλογος 38χρονος κινηματογραφιστής, αλλά και παραγωγός Γιαν Κομάσα, γεννημένος στο Πόζναν της Πολωνίας από οικογένεια καλλιτεχνών, που η συνάντηση του με τον Στίβεν Σπίλμπεργκ – όταν ο πατέρας του συμμετείχε ως ηθοποιός στην ταινία «Η Λίστα του Σίντλερ» – , έγινε η αιτία να ασχοληθεί με την σκηνοθεσία, συντάσσεται απόλυτα στο σύγχρονο πνεύμα του νέο-καθολικισμού.

Εξορκίζει έντεχνα στην ταινία του το παλαιό αλύγιστο σύστημα του ιερατείου, προτείνοντας, μάλιστα, απλά λιτά και ξάστερα τον ανιδιοτελή και εσωτερικά αγνό «αμνό» του Θεού ως την μορφή που θα μετασχηματίσει προς το θετικότερο την πίστη των καθολικών. Άπαντα χρειάζονται μια αλλαγή, ακόμα και οι θρησκευτικές δομές.

Νέος σε ηλικία ο Ιησούς δίδαξε τον αληθινό λόγο του Πατέρα Του, νέος και ο ήρωας Ντάνιελ (Δανιήλ), που λέει αλήθειες, έχοντας ως γνώμονα τον λόγο του Θεού. Ξυλουργός ο Ιησούς, που ελάχιστα εργάσθηκε σε αυτό, σε εργοστάσιο ξυλείας ο Ντάνιελ, που δεν πάτησε ποτέ το ποδάρι του εκεί. Προπηλακίστηκε ο Ιησούς από τους φαρισαίους και τους τελώνες για την καινοτόμο διδασκαλία Του, καταδιώκεται και ο Ντανιέλ από τους προύχοντες του χωριού λόγω της πρωτοποριακής αντιμετώπισης των σημαντικών θεμάτων της μικρής κοινωνίας σαν ντεμέκ ιερέας, αλλά και των μοντέρνων κηρυγμάτων του στο εκκλησίασμα μέχρι να φτάσουμε στην θυσία. Ο, Sancta simplicitas!

Αξιολόγηση Ταiνιας

* * * * *  Αριστούργημα * * * * Εξαιρετική * * * Ενδιαφέρουσα * * Προβληματική * Αδιάφορη @ Κάκιστη