fbpx

banner αεροδρομίου

«62 Χρόνια Μαρινέλλα: Σύμβολο Καλλιτεχνικής Υπεροχής», γράφει η Σμαράγδα Μιχαλιτσιάνου

Σμαράγδα Μιχαλιτσιάνου

Σμαράγδα Μιχαλιτσιάνου

smaragdamichalitsianou@gmail.com

«…Από το μελαχρινό κορίτσι που καθόταν ντροπαλά στο λαϊκό πάλκο, πέταξε τις καρέκλες και μεταμορφώθηκε σε μια αεράτη γυναίκα με κοντοκουρεμένο, ξανθό μαλλί και ντυμένη με πολυτέλεια, τραγουδούσε, χόρευε, έπαιζε και αλώνιζε πάνω στη πίστα. Ο τρόπος που αντιμετώπιζε τη δουλειά της την έκανε να ξεχωρίσει»

Η μεγάλη κυρία του Ελληνικού τραγουδιού γεννήθηκε 19 Μαΐου. 

Τα λόγια είναι περιττά, όταν μιλάς για τη Μαρινέλλα!

Γιατί ό, τι και να πεις σίγουρα έχει ειπωθεί και θα πέσεις σε επαναλήψεις.

O Φρανκ Σινάτρα, ακούγοντάς την να τραγουδάει, είπε πως: «Αν αυτή η γυναίκα διάλεγε να κάνει διεθνή καριέρα, δύο εβδομάδες θα ήταν αρκετές για να μιλάει γι’ αυτή όλος ο κόσμος».

Μαρινέλλα: Μια απαστράπτουσα λάμψη με δυο λαμπερά μάτια που αντανακλούν το φως και μια φωνή βιολοντσέλο!

Όταν η  Μαρινέλλα μπαίνει στη σκηνή το στητό της σώμα, η λάμψη της, η αδηφάγα θηλυκότητά της και η φωνή της κυριαρχούν και όλα φωνάζουν, πως το τραγούδι είναι Εκείνη.

Μαρινέλλα: σύμβολο καλλιτεχνικής υπεροχής μιας διεθνώς αναγνωρισμένης ντίβας, που δεν έφυγε ποτέ από την πατρίδα της.

Μαρινέλλα : Σπάνιο μέταλλο που συμπεριφέρεται ως μαγνητικό ρευστό και προσφέρει στο ακροατήριο μια μαγική ανατριχίλα.

Ο Μάνος Χατζιδάκις, ακούγοντας στις πρόβες την Μαρινέλλα να κάνει αυθόρμητα την φούγκα στο «Κουρασμένο παλικάρι» την παρομοίασε με την Μαρίκα Νίνου στην βελτιωμένη εκδοχή της.

             1978 στο Ηρώδειο από τηλεοπτικό γύρισμα του Κλέαρχου Κονιτισώτη.

                      Μέγαρο Μουσικής Αθηνών (1998)

(Φωτό: προσωπικό αρχείο Φρέντυ Πυτιλάκη)

Δυναμική Βασίλισσα επί 62 συνεχή χρόνια κρατάει τα σκήπτρα στο ελληνικό τραγούδι. Η Μαρινέλλα τρέφεται από το τεράστιο ταλέντο της, ενώ ποτέ, κυριολεκτικά, δεν απέκτησε πλήρη συνείδηση, ότι είναι και η πρώτη στο χώρο της σε μια εποχή που ο κόσμος «τρώει» ό, τι του σερβίρουν.

«…δεν έχω συνειδητοποιήσει ποτέ  τις λέξεις επιτυχημένη, φίρμα, πρώτη, μεγάλη. Ποτέ. Και ευχαριστώ τον Θεό για αυτό. Γιατί όταν το συνειδητοποιήσεις δεν είσαι τίποτε!», απάντησε,  όταν ρωτήθηκε σχετικά.

«Αν θες να βρεις παράδειγμα προς μίμηση, θα πρέπει να ψάξεις μεταξύ των απλών, ταπεινών ανθρώπων. Πραγματικό μεγαλείο έχουν μόνο όποιοι δεν αυτοδιαφημίζονται και δεν θεωρούν τον εαυτό τους σπουδαίο» αναφέρει ο Λέων Τολστόι και μου θυμίζει τη Μαρινέλλα, που άφησε τα πράγματα να «τσουλήσουν», όπως λέει χαρακτηριστικά, απαλλαγμένη από την υπερηφάνεια.

Λεύκωμα «Η Τέχνη της Μεγάλης Φωνής», Δεκέμβριος 2017

Νεράιδα 1986: Μαρινέλλα, Πάριος

Ο Μίκης Θεοδωράκης, η Μαίρη Λίντα και δεξιά η Μαρινέλλα (1961): Θέατρο «Κεντρικόν»

Από την ταινία «Ο Πιο Καλός ο Μαθητής» (1968): Νίκος Σταυρίδης, Ξένια Καλογεροπούλου, Ντίνος Ηλιόπουλος.

Φεστιβάλ «Midem» στις Κάνες το 1973

Η Μαρινέλλα, κατά κόσμο Κυριακή Παπαδοπούλου,  γεννήθηκε στη Θεσσαλονίκη. Οι γονείς της γνωρίστηκαν στην Κωνσταντινούπολη και είχαν ποντιακή καταγωγή.

Είναι το τέταρτο και νεότερο μέλος της οικογένειας. Μια οικογένεια φτωχή αλλά δεμένη με αρχές, που τα περισσότερα μέλη της τραγουδούσαν πολύ καλά. Από τεσσάρων έως πέντε χρονών, συμμετείχε στην παιδική ραδιοφωνική εκπομπή «Παιδική ώρα». Στα δεκαεφτά της, ακολούθησε ως ηθοποιός το θίασο της Μαίρης Λωράνς όπου έκανε περιοδεία σε όλη την Ελλάδα.

Κάποιο βράδυ, στον Παλαμά Καρδίτσας, η τραγουδίστρια του θιάσου αρρώστησε και η Μαρινέλλα, που ήξερε απ’ έξω όλα τα τραγούδια, την αντικατέστησε. Εκείνη τη στιγμή το ελληνικό τραγούδι κέρδιζε μία από τις καλύτερες εκπροσώπους του.

Ο τραγουδοποιός Τόλης Χάρμας την βάφτισε καλλιτεχνικά «Μαρινέλλα», εμπνευσμένος από το ομώνυμο τραγούδι του.

Ο Στέλιος Καζαντζίδης ενθουσιάστηκε, όταν την άκουσε να ερμηνεύει «Το πιο πικρό ψωμί» του Γιώργου Μητσάκη, ένα τραγούδι που εκείνος είχε πρωτοπεί λίγο νωρίτερα σε δίσκο.

«…δεν είχα ιδέα ποιος ήταν ο Στέλιος Καζαντζίδης, δεν τον ήξερα. Μου λέει «Τραγουδάς ωραία, μπράβο! Σεκόντα ξέρεις να κάνεις»; Λέω «Ξέρω»

Η γνωριμία τους συνεχίστηκε μέσα στη βάρκα του πατέρα της. Και οι δύο αγαπούσαν πολύ την θάλασσα και το ψάρεμα. Εκεί, ο Στέλιος Καζαντζίδης της ζήτησε να γίνει το σεγκόντο του και λίγο καιρό μετά η γυναίκα του.

Χαρακτηρίστηκαν ως θεϊκό ζευγάρι της ελληνικής δισκογραφίας και γνώρισαν απίστευτη δόξα στην Ελλάδα και στο εξωτερικό.

Χώρισαν τον Σεπτέμβρη του 1966.

Την ίδια χρονιά η Μαρινέλλα, μόνη της πλέον, προσπαθεί να στήσει μια προσωπική καριέρα.

Ο Γιώργος Κατσαρός ήταν ο πρώτος που τη βοήθησε, επίσης ο Γιώργος Ζαμπέτας, ο Γιάννης Μαρκόπουλος, ο Μάνος Λοΐζος, ο Χρήστος Λεοντής, ο Άγγελος Σέμπος και ο Μίμης Πλέσσας και αργότερα ο Κώστας Χατζής, ο Σταμάτης Κραουνάκης.

Πρώτη μεγάλη επιτυχία της Μαρινέλλας ήταν το τραγούδι «Σταλιά – σταλιά» του Γιώργου Ζαμπέτα σε στίχους Διονύση Τζεφρώνη  Ακολούθησε το «Άνοιξε πέτρα» σε μουσική Μίμη Πλέσσα και στίχους Λευτέρη Παπαδόπουλου, ένα τραγούδι, που άνοιξε διάπλατα τις πόρτες στην Μαρινέλλα για το ξεκίνημα της προσωπικής της καριέρας από  την οποία, τι να πρωτοθυμηθεί κανείς. Μια μεγαλειώδης διαδρομή που η Μαρινέλλα ως πρώτο όνομα πια πρωτοστάτησε στο στήσιμο ενός άλλου είδους νυχτερινής διασκέδασης.

Από το μελαχρινό κορίτσι που καθόταν ντροπαλά στο λαϊκό πάλκο, πέταξε τις καρέκλες και μεταμορφώθηκε σε μια αεράτη γυναίκα με κοντοκουρεμένο, ξανθό μαλλί και  ντυμένη με πολυτέλεια, τραγουδούσε, χόρευε, έπαιζε και αλώνιζε πάνω στη πίστα. Ο τρόπος που αντιμετώπιζε τη δουλειά της την έκανε να ξεχωρίσει.

Χρησιμοποιούσε μεγάλες ορχήστρες με τους καλύτερους μουσικούς της εποχής. Πρόσεχε τον ήχο, έβαλε θεατρικούς προβολείς, αντικατέστησε το σπάσιμο των πιάτων με τις γαρδένιες, έφτιαξε τα καμαρίνια και επέβαλε όχι μόνο την Κυριακή να είναι ρεπό, αλλά και οι μουσικοί της να πληρώνονται εκείνο το ρεπό.

«Ρεσιτάλ»: η Μαρινέλλα με τον Κώστα Χατζή στο Σκορπιό στην Πλάκα (1976)

Από τα γυρίσματα του βίντεο κλιπ για το τραγούδι της Γιουροβίζιον: «Λίγο Κρασί, Λίγο Θάλασσα και το Αγόρι μου» (1974)

Και πάνω που είχαμε νομίσει ότι οι εκπλήξεις δύσκολα μπορούν να συμβούν πάνω σε μια πίστα, η μεγάλη κυρία του ελληνικού τραγουδιού Μαρινέλλα συνάντησε στην Πύλη Α (Performance Stage – Πρώην Πύλη Αξιού) τον Κώστα Μακεδόνα, συμπράττοντας από κοινού σε ένα λαϊκό και πολυαναμενόμενο για τους συντοπίτες της πρόγραμμα.

Μαζί με την Μαρινέλλα και τον Κώστα Μακεδόνα, στην Πύλη Αξιού εμφανίστηκαν η Έλενα Παπαρίζου, που έδωσε  μια πιο ποπ νότα στο σχήμα, στο οποίο συμμετείχαν  και οι Κωνσταντίνος και Ματθαίος Τσαχουρίδης και η Ήβη Αδάμου.

Με το ίδιο σχήμα, χωρίς τους αδελφούς Τσαχουρίδη, θα περιοδεύσει το καλοκαίρι σε όλη την Ελλάδα. Το πιο σημαντικό σε αυτή τη σύμπραξη, είναι ότι η Μαρινέλλα  ανοίγει και κλείνει το πρόγραμμα, δίνοντας ένα μάθημα στις φίρμες, που βγαίνουν τις μεγάλες ώρες στην πίστα.

Εξήντα δύο χρόνια Μαρινέλλα και τίποτα δεν είναι τυχαίο: «Πρέπει να με γράψουν στα ρεκόρ Γκίνες, όχι μόνο γιατί τραγουδάω ακόμα, αλλά και γιατί ο κόσμος με θέλει ακόμα. Γι’ αυτό και εύχομαι να μείνω στη σκηνή κι από εκεί να φύγω», λέει η Μαρινέλλα,  κι εμείς την ακολουθούμε γιατί δεν θέλουμε να χάσουμε ούτε σταλιά κάθε απόβραδο από τη φρεσκάδα, το κέφι, την κίνηση και φυσικά την ανεπανάληπτη φωνή της!

Αφίσα της Νεράιδας 1985: Η Μαρινέλλα με την Κωνσταντίνα, την Μαργαρίτα Ζορμπαλά, τη Ντόρα Στέρη και τη Ντίνα Καμπάκη.

Υ/γ: Ευχαριστώ πάρα πολύ τον κ. Φρέντυ Πυτιλάκη για τη βοήθειά του στην πραγματοποίηση του αφιερώματος.