fbpx

banner αεροδρομίου

 

«Φθινοπωρινή Σονάτα»

Γιώργος Noir Παπαϊωσήφ

Γιώργος Noir Παπαϊωσήφ

gpapaiossif@intownpost.com

(Höstsonaten / Autumn Sonata)

 

 

  • Είδος: Κοινωνικό δράμα
  • Παραγωγή: Σουηδία, Γαλλία, Αγγλία, Γερμανία (1978), κόπια σε πλήρη ψηφιακή αποκατάσταση
  • Σκηνοθεσία: Ίνγκμαρ Μπέργκμαν
  • Με τους: Ίνγκριντ Μπέργκμαν, Λιβ Ούλμαν, Λένα Νίμαν, Χάλβαρ Μπγιόρκ
  • Διάρκεια: 90΄
  • Διανομή: Weird Wave
  • Διακρίσεις: Χρυσή Σφαίρα Καλύτερης Ξενόγλωσσης Ταινίας (1979)

Η Σαρλότ (Ίνγκριντ Μπέργκμαν – υπέροχη), μια πιανίστρια διεθνούς φήμης που βρίσκεται σε κατάθλιψη συναντά έπειτα από επτά χρόνια την κόρη της Εύα (Λιβ Ούλμαν – καταπληκτική) η οποία ζει με τον πάστορα σύζυγό της Βίκτωρ (Χάλβαρ Μπγιόρκ – πολύ καλός), αναζητώντας επιβεβαίωση και συναισθηματική κάλυψη από το ταπεινωμένο κορίτσι. Η συνάντηση μάνας και κόρης εξελίσσεται σε μια τρομερή σύγκρουση, μέσα από μια σειρά εξομολογήσεων που ξεχειλίζουν ταυτόχρονα από αγάπη και μίσος.

Δύο χαρακτήρες, της μάνας και της κόρης, που είναι δύο κόσμοι εκ διαμέτρου αντίθετοι. Η κόρη της οποίας είναι εύκολο να αγαπήσει και δύσκολο να αγαπηθεί και η μάνα της οποίας είναι εύκολο να αγαπηθεί και δύσκολο να αγαπήσει.

Όταν τα ψέματα και οι ωραιοποιήσεις εξαφανιστούν, οι αλήθειες θα εμφανιστούν και θα πληγώσουν όλους τους εμπλεκομένους ανεπανόρθωτα. Όλοι θύτες και θύματα της μοιραίας απόφασης που συνωμοτικά πήραν: να ζήσουν μια ζωή γεμάτη υπεκφυγές, φόβο και υπέρμετρο εγωισμό.

Μοναδική και αξεπέραστη κινηματογραφική συνάντηση της Ίνγκριντ Μπέργκμαν, της Λιβ Ούλμαν και του σκηνοθέτη Ίγκμαρ Μπέργκμαν σε μια ταινία που άφησε ανεξίτηλο αποτύπωμα στο είδος του «κλειστού» δράματος ή δράματος δωματίου, που ο Μπέργκμαν γνωρίζει να διαχειρίζεται ενδοσκοπικά. Το δυνατό σενάριο του Σουηδού σκηνοθέτη, το γεμάτο εξομολογήσεις και μετατοπίσεις ευθυνών στις οικογενειακές σχέσεις είναι μια προσωπική κατάθεση ψυχής, ευλαβικά τοποθετημένη πάνω στην μελαγχολική σύνθεση του πρελούδιου του Σοπέν, ώστε να μοιάζει με αποχαιρετισμό στην υπέροχη Ίνγκριντ από τα κινηματογραφικά πλατό, καθώς είναι η τελευταία ταινία τής 46χρονης, σπουδαίας θητεία της στην 7η Τέχνη, γυρισμένη, μάλιστα, στην χώρα της.

Ο Ίγκμαρ Μπέργκμαν, που βρισκόταν τότε στην Γερμανία, αποφεύγοντας τις σουηδικές αρχές λόγω προσωπικών φορολογικών εκκρεμοτήτων για να φτιάξει την ταινία θεώρησε ως βασική προϋπόθεση την συμμετοχή της Ίνγκριντ και της Λιβ. Πρώτη ταινία μαζί, οι δυο Μπέργκμαν έγραψαν ιστορία με την «Φθινοπωρινή Σονάτα». Γνωστή η σχέση αγάπη και μίσους ανάμεσα στον σκηνοθέτη και την ηθοποιό κατά την διάρκεια του φιλμαρίσματος. Η Μπέργκμαν εκείνη την περίοδο της ζωής της είχε εγχειριστεί προσφάτως για καρκίνο και μερικές ημέρες μετά την έναρξη των γυρισμάτων οι γιατροί διαπίστωσαν μετάσταση.  

Η ταινία είναι ο ίδιος ο Μπέργκμαν τον οποίο ενσαρκώνει εξαίσια η Ίνγκριντ ως μάνα που αδιαφόρησε για την κόρη της επτά ολόκληρα χρόνια για να ζήσει ελεύθερη, κάτι αντίστοιχο με τον σκηνοθέτη και τα δικά του τέκνα. Όπως και η Μπέργκμαν, όταν εγκατέλειψε τον πρώτο της σύζυγο για να ζήσει με τον Ροσελίνι, είχε να δει την κόρη της από τον πρώτο γάμο αρκετά χρόνια.

Βαθιά ανθρώπινη, βασανιστικά αληθινή, ένα διαρκές παιχνίδι συναισθηματικής εξουσίας από έναν σπουδαίο σκηνοθέτη. Εάν δεν την έχετε δει μην την χάσετε!