fbpx

Πρόταση για διάβασμα: «Νικόλυκος», της Μαρίας Χατζόγλου

 

 

Τίνα Πανώριου

Τίνα Πανώριου

panoriout@gmail.com

 

 

  • Είδος: Μυθιστόρημα
  • Σελ.: 318
  • Τιμή: € 15,00
  • Εκδόσεις: Πληθώρα

Η συγγραφέας χρησιμοποιώντας το μύθο του Λυκάονα, προτρέπει τον αναγνώστη να αναζητήσει τη δική του εσωτερική αλήθεια για την ελευθερία, την ορμέμφυτη τάση του ανθρώπου για βία και κυριαρχία.

Σε συνάφεια με τον παραπάνω μύθο λειτουργούν και τα ιστορικά γεγονότα του εμφυλίου πολέμου –που γνωρίζει καλά η συγγραφέας– ως αναπόδραστο χρονικό πλαίσιο της πρωτότυπης μυθοπλασίας που μας διηγείται.

Κεντρικό σκηνικό του βιβλίου αποτελεί κυρίως το γεωγραφικό ανάγλυφο του Ταϋγέτου, που λειτουργεί αμφίσημα ως το «μαγικό» βουνό, κατηφορίζοντας ύστερα προς την έξω Μάνη, την Καρδαμύλη και την Καλαμάτα. Οι σχέσεις των προσώπων του έργου, δοκιμάζονται μέσα απ’ τα σκληρά χρόνια του εμφυλίου, της δύσκολης επιβίωσης και της φιλοδοξίας τους ότι αξίζουν κάτι καλύτερο.

Ο πρωταγωνιστής είναι ο Νικόλυκος, ένα πλάσμα στα όρια του μύθου και της πραγματικότητας με ιδιαίτερες ικανότητες, που κυνηγημένος από τους εφιάλτες του προσπαθεί να ενταχθεί στην κοινωνία των ανθρώπων, παριστάνοντας το μουγκό.

Με τον ιδιαίτερο αυτό τρόπο αντιτάσσεται στην υποκρισία, σαρκάζει την αμετροέπεια, την λεξιλαγνεία, την αστάθεια των ιδεών, συναντά τη φιλότητα και υποκύπτει στο βουβό μαρτύριο του έρωτα. Ως το τέλος, θεωρεί πως μόνο οι πράξεις μας καθορίζουν και μας αξιολογούν.

Με φόντο την εμφυλιακή Ελλάδα, η ιστορία του Nικόλυκου διαγράφει, φαινομενικά μόνο, μια αυτόνομη από την ιστορία του τόπου διαδρομή ανάμεσα στο λογικό και το εξωλογικό, το ανθρώπινο και το ζωώδες. Στην προσπάθειά του να συμπλεύσει με την ανθρώπινη λογική και όλα εκείνα που αντιστρατεύονται τη φυσική τάξη του κόσμου, οδηγείται σε οριακές καταστάσεις και ακραίες συμπεριφορές που οδηγούν μέχρι τον φόνο. Ο Σωτήρης, η Μηλιά, η Φαλιώ, ευάλωτοι στα κελεύσματα του έρωτα, μα αδύναμοι στα τραύματά του, συνθέτουν τα πρόσωπα μιας ταραγμένης τοιχογραφίας που μέσα από αναμολόγητα πάθη, ερωτικές απώλειες, σχέσεις στοργής και αφοσίωσης, φιλίας και συντροφικότητας κυνηγούν όψεις της πραγματικότητας που συνεχώς ξεμακραίνουν από τον αληθινό τους εαυτό.

Στο βιβλίο προσεγγίζεται επίσης ο έρωτας ως καθοριστικό στάδιο ψυχικής και πνευματικής εξέλιξης κι ως προθάλαμος μιας εσωτερικής ενηλικίωσης.

Με θαυμάσια λογοτεχνική γλώσσα και γλαφυρότητα η πένα της Μαρίας Χατζόγλου μεταφέρει τον αναγνώστη μέσα στο έργο της που έχει δέσει αρχιτεκτονικά με εξαιρετική πλοκή, κρατώντας αμείωτο το ενδιαφέρον του μέχρι την τελευταία σελίδα του βιβλίου.

Ένα μυθιστόρημα με πυκνή γραφή, γεμάτη αλληγορίες πάνω σε θεμελιώδη ζητήματα της ύπαρξης μας, που δίκαια έχει χαρακτηριστεί ως ένα από τα καλύτερα μυθιστορήματα των τελευταίων δέκα ετών.

Η Μαρία Χατζόγλου γεννήθηκε στη Μυτιλήνη, σπούδασε Νομικά και ζει στην Αθήνα, όπου και ασκεί το επάγγελμα του δικηγόρου.

Ασχολείται και είναι λάτρης της λογοτεχνίας σε όλες τις τις εκφάνσεις, μυθιστορήματα, ποίηση, δοκίμιο και θεατρικό έργο.

Το πρώτο της βιβλίο είναι το μυθιστόρημα «Ορατών τε και Αοράτων» (εκδόσεις Πληθώρα)