fbpx

«Ο Καθηγητής και ο Τρελός»

Γιώργος Noir Παπαϊωσήφ

Γιώργος Noir Παπαϊωσήφ

gpapaiossif@intownpost.com

 (The Professor and The Madman)     

 

  • Είδος: Δραματική βιογραφία ιστορικής περιόδου
  • Παραγωγή: Η.Π.Α, Ιρλανδία (2019)
  • Σκηνοθεσία : Φάρχαντ Σαφίνια
  • Με τους: Μελ Γκίμπσον, Σον Πεν, Νάταλι Ντόρμερ, Έντι Μάρσαν, Τζένιφερ Ιλ, Τζέρεμι Ιρβιν, Ιοαν Γκρούφονρτ, Ντέιβιντ Ο’ Χάρα, Στίβεν Ντιλέιν, Στιβ Κούγκα
  • Διάρκεια: 124’
  • Διανομή: Tanweer

Όταν η ισχυρή και κραταιά βικτωριανή αυτοκρατορία της Αγγλίας αποφάσισε να καθιερώσει, εκτός των αποικιοκρατικών δεινών της, την δύναμη της γλώσσας της στα πέρατα του κόσμου, ξεκίνησε το 1879 την σύνταξη του πρώτου αγγλικού, ετυμολογικού λεξικού σε έκδοση του πανεπιστημίου της Οξφόρδης.

Ως επιμελητής αυτού του μεγαλόπνοου έργου, γνωστό σήμερα το 20τομο «O.E.D» (Oxford English Dictionary) επιλέχθηκε, από το αλύγιστο και άκαμπτο, ελιτίστικο συμβούλιο της Βασιλικής Φιλολογικής Εταιρείας, ο πολύγλωσσος, άνευ πτυχίου, Σκωτσέζος, αυτοδίδακτος, καθηγητής Τζέιμς Μάρεϊ. Αδιαμφισβήτητος βοηθός του, ο άνθρωπος που «ξεκόλλησε» την μικρή ομάδα του Μάρεϊ στο να συλλέξει με ακρίβεια στην λεπτομέρεια την προέλευση και την ετυμολογία της κάθε αγγλικής λέξης, ήταν ο Αμερικανός, στρατιωτικός γιατρός Γουίλιαμ Τσέστερ Μάινορ.

Ο δρ. Μάινορ ο οποίος ήταν τρόφιμος σε άσυλο φρενοβλαβών εγκληματιών, γατί σκότωσε στο Λονδίνο έναν αθώο άνθρωπο που έμοιαζε με την μορφή που τον καταδίωκε στα σκοτεινά παρανοϊκά οράματα του, ήταν δεινός βιβλιοφάγος, μια ιδιοφυία. Το ότι υπάρχει σήμερα το οξφορδιανό λεξικό οφείλεται σε αυτόν τον άνθρωπο, αλλά και στον καθηγητή Μάρεϊ που τον θαύμαζε για το πνεύμα και την πολυμάθεια του. Αυτή η συνεργασία-σχέση των δυο ιδιαίτερων ανδρών, αποτυπώνεται στο ντεμπούτο σε μεγάλου μήκους ταινία του Ιρανού σεναριογράφου Φάρχαντ Σαφίνια (Apocalypto).

Ακαδημαϊσμός στην κινηματογράφηση, καλή ατμόσφαιρα με πολλές ιστορικές ανακρίβειες, ως προς τον βίο του Αμερικανού δρ. Γουίλιαμ Τσέστερ Μάινορ σε σενάριο των:  Τοντ Κομάρνικι, Τζον Μπούρμαν και του ίδιου του σκηνοθέτη, βασισμένο στο ομότιτλο, best seller των N.Y.Times του Αγγλο-Αμερικανού δημοσιογράφου και συγγραφέα Σάιμον Γουίντσεστερ (The Professor and the Madman – 1998). Ο συγγραφέας πρωτίστως και εν συνέχεια οι σεναριογράφοι που ακολούθησαν την μυθιστορηματική ροή του συγγραφέα ενταφιάστηκαν στην ανάγκη αγιοποίησης των ηρώων, αλλάζοντας εντελώς το υπόβαθρο της παρανοϊκής μορφής του Αμερικανού γιατρού και έγκλειστου στο άσυλο.

Στην ιστορική πραγματικότητα ο Γουίλιαμ Τσέστερ Μάινορ (Σον Πεν) ήταν παιδόφιλος και για να τερματίσει αυτή την «αμαρτία» επέλεξε να αυτοευνουχιστεί, γεγονός που εξαφανίζεται εντελώς, πιθανώς και από το βιβλίο (το υποθέτω, γιατί δεν το έχω διαβάσει), όσο και από το σενάριο της ταινίας.

Η ακραία επιθυμία του να συνευρίσκεται σεξουαλικά με ανήλικα άτομα, κινηματογραφικά αντικαθίσταται από τις ενοχές και τις τύψεις που ένοιωθε απέναντι στην χήρα του αδικοχαμένου συζύγου της που δολοφόνησε σε κατάσταση τρέλας. Και εκεί χάνεται το τόπι, που θα μπορούσε να μας οδηγήσει σε άλλα απάτητα και αδιερεύνητα μονοπάτια. Ποιος ηθοποιός κλάσης όμως, όπως ο Πεν θα στραπατσάριζε το προφίλ του με την απόδοση ενός ιδιοφυούς παιδόφιλου, που αν δεν συμμετείχε ενεργά δεν θα υπήρχε το περίφημο λεξικό.    

Ο Μελ Γκίμπσον και ο Σον Πεν είναι καλοί σε αυτό που διεκπεραιώνουν, αν και ο Πεν παίρνει αρκετά «βαριά» τον ρόλο του σχιζοφρενή και συνάμα ιδιοφυούς δρ Μάινορ.           

Λονδίνο, 1872. Ο πολύτεκνος και πολυμαθής καθηγητής Τζέιμς Μάρεϊ (Μελ Γκίμπσον – καλός) τίθεται επί κεφαλής από το Συμβούλιο της βασιλικής φιλολογικής εταιρείας στο να δημιουργήσει το πρώτο αγγλικό λεξικό, το οποίο υποστηρίζεται από τις εκδόσεις του πανεπιστημίου της Οξφόρδης.

Για βοήθεια ζητάει – μέσω των βιβλιοπωλείων – από τους Άγγλους πολίτες του νησιού αλλά και των αποικιών να στέλνουν στην ομάδα του την ετυμολογία και την προέλευση των λέξεων που απαρτίζουν το παλαιό και το σύγχρονο λεξιλόγιο της αυτοκρατορίας.

Αρχίζει να συγκεντρώνει ορισμούς, λήμματα, ώσπου η εργασία τελματώνει στην προέλευση των λέξεων «Art» (Τέχνη) και «Architecture» (Αρχιτεκτονική) με κίνδυνο να σταματήσει η έκδοση. Τις απαντήσεις θα τις δώσει ένας τρόφιμος σε άσυλο φρενοβλαβών εγκληματιών, ο Αμερικανός γιατρός Γουίλιαμ Τσέστερ Μάινορ Σον Πέν – καλός), που βασανίζεται από παράξενα οράματα και εμμονές, που αφορούν το βίαιο, στρατιωτικό του παρελθόν αλλά και την πρόσφατη δολοφονία ενός αθώου.

Ο καθηγητής Τζέιμς Μάρεϊ λαμβάνει πάνω από 10.000 λήμματα από τον ευρυμαθή δόκτορα και οι δυο άνδρες αναπτύσσουν μια σχέση θαυμασμού και εκτίμησης.