fbpx

Ο ηθοποιός Χρήστος Ευθυμίου συνομιλεί με τη δημοσιογράφο Σμαράγδα Μιχαλιτσιάνου

 

 

Σμαράγδα Μιχαλιτσιάνου

Σμαράγδα Μιχαλιτσιάνου

smaragdamichalitsianou@gmail.com

«Οι άνθρωποι που ασχολούνται με την πολιτική είναι δυστυχώς στην πλειοψηφία τους κατώτεροι των περιστάσεων. Την ευθύνη φυσικά την έχει ο λαός γιατί αυτός τους εκλέγει…»

Από την θεατρική παράσταση "Ο Ιατροδικαστής" - Ο Χάρης Σώζος και ο Χρήστος Ευθυμίου

Ο Χρήστος Ευθυμίου είναι ένας  σεμνός,  αθόρυβος, ακούραστος «εργάτης» της υποκριτικής τέχνης, που απολαμβάνει μεγάλης εκτίμησης στον χώρο του.

Δεν είναι των δημοσίων σχέσεων, αλλά όταν μπει στο παιχνίδι οι σκέψεις που καταθέτει είναι διαφωτιστικές για το ευρύτερο κοινό σε στην εποχή της μεγάλης σύγχυσης που διανύουμε.

Σήμερα μιλάει για τον εαυτό του, για τους άλλους και για τα προβλήματα του καιρού μας με αφορμή τον «Ιατροδικαστή» του Κώστα Λεϊμονη (συνέντευξη εδώ!), ο οποίος και σημειώνει για την εμφάνισή του στο έργο του: «Ερμηνευτικά αποτελεί πρόκληση για έναν ηθοποιό να υποδυθεί διαφορετικά σαρκία της ανθρώπινης ατέλειας και δεν θα μπορούσε να βρεθεί ιδανικότερος ενσαρκωτής από τον χαμαιλέοντα Χρήστο Ευθυμίου!».

Η ευγένεια, η αυστηρότητα και κάποτε η θελημένη γαλήνη που ζωγραφίζεται στο πρόσωπο του Χρήστου Ευθυμίου προκαλούν ένα αίσθημα αγνότητας, που προέρχεται από την τέλεια πειθάρχηση του ταλέντου του.

Επίκαιρο και διαχρονικό το θέμα του «Ιατροδικαστή» του Κώστα Λεϊμονή, που πρωταγωνιστείτε κ. Ευθυμίου. Είναι «Ο εφιάλτης όλων μας», όπως εύστοχα σχολιάσατε. Τι μπορεί να συμβεί, αν ορθώσουμε το ανάστημά του μπροστά στους εκφοβισμούς και τις απειλές της εξουσίας;

Θα μιλήσω από την μεριά της εξουσίας, εκπροσωπώντας τρείς τουλάχιστον εκφάνσεις της.

 Ένας δημοσιογράφος απειλεί τον Ιατροδικαστή λέγοντάς του, ότι  «όποιος τα βάζει με την εξουσία τσακίζεται!». Ο δικηγόρος και εκπρόσωπος της φαρμακευτικής εταιρείας του λέει: «Οι έξυπνοι δεν έχουν καλό τέλος ! Αυτό να το θυμάσαι, δασκαλάκο!». Ο  γραμματέας της επισκοπής: «Λυπάμαι που θα δυσαρεστήσετε  τον Επίσκοπο, δεν είναι καλό να έχει κανείς την εκκλησία εχθρό του!».

Αυτά συμβαίνουν και στη ζωή! Εμείς πρέπει να κάνουμε το αντίθετο από αυτά που μας ζητούν, με όποιο κόστος! Γιατί πολύ απλά τα συμφέροντα τους δεν συμβαδίζουν με τα δικά μας. Και τα θέλω τους με την αλήθεια.

Όταν ακούτε τη λέξη διαφθορά, ποια συναισθήματα σας διακατέχουν;

Η διαφθορά είναι ταγκό για δύο, ο ένας διαφθείρει και ο άλλος διαφθείρεται. Σε όλο τον κόσμο όταν πιαστούν πληρώνουν και οι δυο. Στην Ελλάδα τιμωρείται ο πρώτος καθ΄ υπόδειξη των ξένων και ο δεύτερος δεν τιμωρείται ποτέ! Πώς γίνεται αυτό; Ποιος ευθύνεται;

Θα παρακολουθήσω σύντομα την παράσταση σας, αλλά πριν άκουσα επαινετικές κριτικές για την ερμηνεία σας. Ο ρόλος που ενσαρκώνετε ποια θέση παίρνει;

Εγώ στον Ιατροδικαστή προσπαθώ να «παίξω» πέντε ρόλους. Οι τρεις δείχνουν μερικές από τις συνιστώσες του συστήματος, όπως έχω προαναφέρει, και είναι σαφείς οι θέσεις και οι επιδιώξεις τους σε σχέση με το πόρισμα που θα βγάλει ο Ιατροδικαστής και που θα τους εξυπηρετεί. Οι άλλοι δύο ρόλοι είναι: αφενός, ένας από τους πρώτους πελάτες που δέχεται ο Ιατροδικαστής και που αποτελεί ένα δείγμα λυπηρό της κοινωνίας μας αλλά ενδεικτικό της νοοτροπίας της , ένας αγροίκος φασιστάκος. Και αφετέρου ο πατέρας της Έλλης Λαδά της ογκολόγου που δεν δέχεται με τίποτα ότι η κόρη του αυτοκτόνησε και ισχυρίζεται πως κάποιοι ευθύνονται για τον θάνατό της όχι φυσικά ο ίδιος όπως τον κατηγορούν γιατί την έκανε ευαίσθητη, άρα και ευάλωτη.

Η γιατρός Έλλη Λαδά, η αθέατη βασική ηρωίδα του έργου, «είναι η Ελλάδα που μαχαιρώνουμε δεκάδες φορές την ημέρα, η Ελλάδα που την προδίδουμε…», στον παραλληλισμό του συγγραφέα Κώστα Λεϊμονή. Αυτή ήταν και η μεγάλη αφορμή να γράψει το έργο με τη βαθιά επιθυμία να δικαιωθεί η ογκολόγος, έστω και την ύστατη στιγμή. και κατ΄επέκταση να αποκατασταθεί το όνομα της χώρας μας. Κι όλα αυτά σε μια εποχή που τα σκάνδαλα στο χώρο της υγείας έχουν ονοματεπώνυμα πολιτικών, σύμφωνα με την διερεύνηση της εξεταστικής επιτροπής της Βουλής. Τί έχετε να πείτε;

Τα συμφέροντα κάποιων θα εξυπηρετηθούν από πολιτικά πρόσωπα που θα εξαγορασθούν. Το κέρδος πάνω από όλα. Θεός του συστήματος.Το θανάσιμο αμάρτημα η απληστία. Φυσικά όσοι συμμετέχουν σε αυτές τις συναλλαγές, φροντίζουν να προφυλάσσουν τα νότα τους εκ των προτέρων με σχετικούς νόμους για να μην τιμωρηθούν. Οι νόμοι που καλύπτουν τέτοιες περιπτώσεις πρέπει να καταργηθούν (ευκαιρία η αναθεώρηση του συντάγματος), η δικαιοσύνη να γίνει πιο γρήγορη και αποτελεσματική και να μην επιτρέπει την παραγραφή των αδικημάτων.

«Αρχής τετευχώς, ίσθι ταύτης άξιος», τονίζει στη  ρήση του ο αρχαίος Έλληνας ποιητής Μένανδρος. Στα καθ΄ ημάς: αν αποκτήσεις κάποιο αξίωμα, να (φροντίσεις) να φανείς αντάξιός του. Πιστεύετε ότι οι πολιτικοί είναι αντάξιοι τον αξιωμάτων που τους δίδονται;

Οι άνθρωποι που ασχολούνται με την πολιτική είναι δυστυχώς στην πλειοψηφία τους κατώτεροι των περιστάσεων. Την ευθύνη φυσικά την έχει ο λαός γιατί αυτός τους εκλέγει, του οποίου όμως το επίπεδο είναι ιδιαιτέρως χαμηλό.  αλλά και  οι κρατούντες. Συγκοινωνούντα δοχεία, που μόνο η παιδεία μπορεί να αλλάξει, για να έχουμε μια άλλη ποιότητα πολιτικής, που θα εξυπηρετεί τα συμφέροντα όχι των ολίγων πολιτών.

Από την θεατρική παράσταση "Ο Ιατροδικαστής" - Ο Χάρης Σώζος και ο Χρήστος Ευθυμίου

«…όσο μεγαλώνεις και συνειδητοποιείς, η ευθύνη σου μεγαλώνει αλλά έχεις καλύτερο οπλοστάσιο ενάντια στο λεγόμενο τρακ, διαχείριση και μέτρο»

Χρήστος Ευθυμίου -Πέτρος Δαμουλής- Ηλέκτρα Αλεξανδροπούλου, από την θεατρική παράσταση Κωνσταντίνου και Ελένης - Αρχείο Εθνικού Θεάτρου (1991)

Ποια  είναι για εσάς η πρόκληση της παράστασης του έργου «Ο Ιατροδικαστής»;

Η παράσταση θα ήθελα να καταφέρουμε να έχει επίπεδα ανάγνωσης. Ο κάθε θεατής να καταλαβαίνει σε σχέση με την δυνατότητα που έχει λόγω της παιδείας και της αντίληψής του. Ξεκινώντας από την απλή κατανόηση της ιστορίας. Σε προσωπικό επίπεδο, να καταφέρω να διαφοροποιήσω τους πέντε ρόλους διακριτικά, να είμαι άμεσος και να φέρω στην σκηνή κομμάτι της ζωής τους, με σαφήνεια της συμπεριφοράς και της κινησιολογίας Άθως και της χρήσης του λόγου από τον καθένα. Η παράσταση θα ήθελα να λειτουργήσει στο νου αλλά και το συναίσθημα του θεατή και να προκαλέσει συζητήσεις μετά το τέλος της.

Πως λειτουργεί για σας κ. Ευθυμίου η μελέτη του κάθε ήρωα που καλείστε να ερμηνεύσετε; Έχετε  δει τον εαυτό σου να αλλάζει μέσα από τους χαρακτήρες αυτούς;

Προσπαθώ κάθε φορά τα στοιχεία που θα μου δώσει ο  χαρακτήρας, που πρέπει να υποδυθώ, να είναι πιο πολλά από αυτά που έχω σε πρώτη ζήτηση. Θα ήταν βαρετό και για μένα αλλά και τους θεατές το αντίθετο. Πιστεύω στο συλλογικό ασυνείδητο, αυτές οι πληροφορίες που κουβαλούν τα γονίδιά μας και είναι η γνώση όλης της ανθρωπότητας, αν τις «σκαλίσουμε» κατάλληλα, μπορούν να μας τροφοδοτήσουν με στοιχεία για τον κάθε χαρακτήρα, που θα προσπαθήσουμε να προσεγγίσουμε. Η συμπύκνωση ζωής που προσφέρει το θέατρο φυσικά και βοηθάει στην κανονική ζωή, οξύνει τον νου, διαμορφώνει τον χαρακτήρα. Δημιουργεί ευφυείς ανθρώπους, που «διαβάζουν» πιο εύκολα τους άλλους και μπορούν, αν δεν έχουν καλές προθέσεις, να τους εκμεταλλευτούν.

Είστε ένας έμπειρος ηθοποιός!  Ήταν πρωταρχική επιλογή σας η τέχνη;

Είχα άλλες επιλογές στην αρχή. Κάνοντας ερασιτεχνικό Θέατρο και παίζοντας σε πέντε έργα στο θεατρικό εργαστήρι της Καβάλας, που ιδρύσαμε στη Στέγη Φίλων Γραμμάτων και Τεχνών της Πόλης, μπόρεσα να συνειδητοποιήσω, πως το χόμπι θα μπορούσε να γίνει επάγγελμα. Είμαι τυχερός σε σχέση με αυτό.

Είσθε στο θέατρο επαγγελματικά από το 1982, που αποφοιτήσατε τη δραματική σχολή, 36 χρόνια δηλαδή. Πρώτο, δεύτερο, τρίτο κουδούνι το δημιουργικό τρακ είναι το ίδιο, όπως στην πρώτη σας εμφάνιση;

Ανεβαίνει η αδρεναλίνη η οποία μπορεί να σε κάνει υπερήρωα! Αλλά αν η δοσολογία είναι περισσότερη από όσο πρέπει μπορεί να σε «καταπιεί», να σε εξουδετερώσει, να σε ακινητοποιήσει. Όταν είσαι μικρότερος και κατά συνέπεια άπειρος έχεις άγνοια κινδύνου. Όσο μεγαλώνεις και συνειδητοποιείς, η ευθύνη σου μεγαλώνει αλλά έχεις καλύτερο οπλοστάσιο ενάντια στο λεγόμενο τρακ, διαχείριση και μέτρο.

«…Να μαθαίνω από την ιστορία για να μην κάνω τα ίδια λάθη και να μπορώ να διαβάζω κάτω από τις γραμμές και πέρα από τα προφανή»

Αμείβεστε από την εργασία σας, γιατί δεν συμβαίνει αυτό συχνά στις μέρες μας, όπως κι εσείς πολύ σωστά έχετε επισημάνει…

Ελπίζουμε ότι θα υπογραφεί Συλλογική Σύμβαση Εργασίας, η οποία αφού υπογραφεί θα τηρείται, με προσπάθεια και ευθύνη όχι μόνο του ΣΕΗ, άλλα και των εργαζομένων και θα ήθελα και των εργοδοτών. Τώρα οι συνθήκες στο χώρο μας είναι άθλιες, δεν μας επιτρέπουν να ζήσουμε ούτε να έχουμε ελπίδα μιας αξιοπρεπούς σύνταξης.

Η ζωή μας έχει γίνει πολύ δύσκολη. Όταν  πέφτετε ψυχολογικά  για διάφορους  λόγους από που αντλείτε δύναμη να σηκωθείτε και πάλι;

Κουπί κόντρα στο ρεύμα, η μόνη λύση . Διάβασμα, γυμναστική και αισιοδοξία. Καλύτερα να σε χαρακτηρίζουν αιθεροβάμονα, παρά πεσιμιστή! Στηρίγματα στέρεα, η οικογένεια και οι φίλοι.

Στα χρόνια της βαθιάς ύφεσης που μαστίζει τη χώρα, ποιος θεωρείτε ότι είναι ο ρόλος του θεάτρου; Δίνει διεξόδους από τα προβλήματα και τη βαριά καθημερινότητα;

Οι άνθρωποι δεν πρέπει να σταματήσουν να σκέφτονται και να δρουν, μόνο τότε μπορούν να ελπίζουν. Το θέατρο σε βάζει σε μια διαδικασία να ψάξεις και να ψαχτείς. Είναι κάτι το επικίνδυνο για κάθε μορφή εξουσίας. Έχω εμπιστοσύνη σε αυτούς που έρχονται, οι νέοι πρέπει να τα σαρώσουν όλα και να τα ξαναχτίσουν. Κακά τα ψέματα: ο χώρος μας έχει πολλή «σαβούρα», πολλοί από αυτούς που βρίσκονται «εις περίοπτον  θέσιν» δεν θα έπρεπε να είναι καν εδώ. Μια λέξη θα ήθελα να κυριαρχήσει  παντού, όχι μονό για την τέχνη, αρχαία αλλά και σημερινή: Κάθαρσις!!!!

Η κοινωνία  πιστεύετε  έχει άλλες αντοχές απέναντι στο κύμα της ανεργίας που εμφανίζεται ως τσουνάμι;

Ηχούμε περάσει δυσκολότερες καταστάσεις σαν χώρα. Μας ήρθε βαριά η κρίση γιατί ήμασταν ναρκωμένοι. Μέτα από περίοδο υποτιθέμενης ευημερίας και δεν είχαμε ζήσει δυσκολίες ουσιαστικές. Όσοι θέλουμε ένα καλύτερο αύριο ας παλέψουμε γι’ αυτό.

Τι τροφοδοτεί τη δημιουργικότητα σας;

Να μαθαίνω από την ιστορία για να μην κάνω τα ίδια λάθη και να μπορώ να διαβάζω κάτω από τις γραμμές και πέρα από τα προφανή.

Τι επιθυμείτε για το μέλλον;

Υγεία και να προλάβω να δω πράγματα που κάθε Πατέρας θέλει να τα ζήσει.