fbpx

«Ο Ένοχος»

Γιώργος Noir Παπαϊωσήφ

Γιώργος Noir Παπαϊωσήφ

gpapaiossif@intownpost.com

(Den skyldige / Guilty)

 

  • Είδος: Αστυνομικό θρίλερ
  • Παραγωγή: Δανία (2018)
  • Σκηνοθεσία: Γκούσταβ Μέλερ
  • Με τους: Γιάκομπ Σέντεργκρεν, Τζέσικα Ντίναντζ
  • Διάρκεια: 85’
  • Διανομή: One From the Heart
  • Διακρίσεις: Βραβείο Κοινού στο Φεστιβάλ Sundance, στο Φεστιβάλ του Ρότερνταμ και στο Φεστιβάλ της Τρανσιλβάνια – Βραβείο Κοινού και Α΄ Ανδρικής Ερμηνείας στο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης

Κρύος, ευρωπαϊκός βορράς, τουτέστιν αστυνομική περιπέτεια εμβαπτισμένη στο θριλερικό σύμπαν και μάλιστα με μαεστρία φτιαγμένη, όπως προστάζει παραδοσιακά η σύγχρονη κοιτίδα των δημιουργών ανάλογων ιστοριών από τις ψυχρές χώρες, που ολοένα κατακτούν το συγκεκριμένο συγγραφικό και φιλμικό είδος.  

Στα 85 λεπτά διάρκειας της ταινίας πρωταγωνιστεί μόνο ένας άνθρωπος, η συσκευή τηλεφώνου αποκλειστικά στον χώρο του τηλεφωνικού κέντρου της αστυνομίας και οι απεγνωσμένες, οι ύποπτες και οι ανυποψίαστες φωνές στην άλλη άκρη της τηλεφωνικής γραμμής. Είναι αρκετά για να δημιουργηθεί η απαραίτητη ατμόσφαιρα, εφόσον ως προϋπόθεση υφίσταται η σωστή σκηνοθετική δομή, η σεναριακή ευρηματικότητα και η ερμηνεία για να αναδειχθούν οι ανατροπές της υπόθεσης και να σφίξουν την κοιλιακή χωρα. Το ντεμπούτο σε μεγάλου μήκους ταινίες του Σουηδού μικρομηκά Γκούσταβ Μέλερ είναι άκρως ζωηρό και προσεγμένο, κάτι που πιθανώς να προδιαγράψει ένα ευοίωνο κινηματογραφικό μέλλον.

Δύσκολο μονοπάτι το μονόρολο και δη σε θρίλερ αγωνίας. Θυμηθείτε την ταινία «Phone Booth» (Τηλε…φονικός Θάλαμος -2002) του τεχνίτη Τζοέλ Σουμάχερ με τον Κόλιν Φάρελ στα πρώτα του σημαντικά, κινηματογραφικά βήματα εγκλωβισμένο σε τηλεφωνικό θάλαμο ή το «Locke» (Σε Λάθος Χρόνο – 2013) του μάστορα σεναριογράφου και σκηνοθέτη Στίβεν Νάιτ με πρωταγωνιστή τον σαρωτικό Τομ Χάρντι μέσα στο αυτοκίνητο. Ταινίες ιδίου ύφους, με άριστη αφήγηση, σασπένς και δυνατές ερμηνείες, που ξεδιπλώνουν τον πυρήνα και τα άκρα του χαρακτήρα του πρωταγωνιστή.

Ο φέρελπις, 30χρονος σκηνοθέτης Γκούσταβ Μέλερ, που συνυπογράφει και το σενάριο του «Ενόχου» πετυχαίνει όλα τα παραπάνω και μαζί με το πρόσωπο και την πολύ καλή ερμηνεία του Σουηδού ηθοποιού Γιάκομπ Σέντεργκρεν καταφέρνει να βγάλει μια καλή πρώτη μεγάλου μήκους ταινία με όλα τα θρίλερ συστατικά που κρατούν το ενδιαφέρον του θεατή αμείωτο.

Ο αστυνομικός Άσγκερ Χολμ (Γιάκομπ Σέντεργκρεν – πολύ καλός) έχει υποπέσει σε δυσμένεια, περιμένοντας να περάσει από ανάκριση για αστυνομικό ατόπημα. Μέχρι να ξεκαθαρίσει το θέμα του και να κριθεί αθώος ή ένοχος από το πειθαρχικό του Σώματος είναι τοποθετημένος στο τηλεφωνικό κέντρο της αστυνομίας για να διεκπεραιώνει τις κλήσεις.

Την παραμονή της κατάθεσης του και λίγο πριν τελειώσει η βάρδια του στο κέντρο δέχεται ένα ανώνυμο τηλεφώνημα από μια γυναίκα που βρίσκεται μέσα σε ένα αυτοκίνητο εν κινήσει και έχει πέσει θύμα απαγωγής.

Παραμένει στο πόστο του και μετά την λήξη της βάρδιας μέχρι να βρει την άκρη, ενώ αναγκάζεται να πείσει άλλους να γίνουν τα μάτια και τα αυτιά του, καθώς αποκαλύπτεται σταδιακά το μέγεθος ενός απίστευτου εγκλήματος, αλλά και οι άγνωστες πτυχές του χαρακτήρα του.