fbpx

«Με Άλλο Πρόσωπο»

 

 

Γιώργος Noir Παπαϊωσήφ

Γιώργος Noir Παπαϊωσήφ

gpapaiossif@intownpost.com

(Mug)     

 

  • Είδος: Δράμα
  • Παραγωγή: Πολωνία, (2018)
  • Σκηνοθεσία: Μαλγκορζάτα Σουμόφσκα
  • Με τους: Ματέους Κοσκίκεβιτς, Ανιέσκα Πότσιαντλικ
  • Διάρκεια: 91’
  • Διανομή: Seven Films
  • Διακρίσεις: Aργυρή Άρκτος – Μεγάλο Βραβείο της Επιτροπής 68o Φεστιβάλ Βερολίνου

Ο Γιάτσεκ (Ματέους Κοσκίκεβιτς  – καλός) αγαπά τη χέβι μέταλ μουσική, τον σκύλο και την μνηστή του. Απολαμβάνει τη ζωή και συντηρεί τους γυμνασμένους μυς του δουλεύοντας σε εργοτάξιο, κοντά στο σημείο όπου ανεγείρεται το μεγαλύτερο άγαλμα του Ιησού στον κόσμο (μεγαλύτερο και από αυτό του Ρίο Ντε Τζανέϊρο). Η εκκλησία με τους οβολούς των πιστών επιτηρεί το έργο, που φιλοδοξεί με την περάτωση τού γιγαντιαίου αγάλματος να αυξήσει τον θρησκευτικό τουρισμό και ο τόπος να ευημερήσει.

Η ζωή του Γιάτσεκ  είναι από μόνη της μια δύναμη, καθώς είναι ο ωραίος του χωριού, ο χαμογελαστός και προσηνής νέος που βοηθά φτωχούς, χορεύει έξαλα με την τσαπερδόνα μνηστή του (εργαζόμενη σε μπαρ), τρέχει με τον σκύλο του στην ύπαιθρο, είναι αγαπητός στην οικογένεια του. Ξαφνικά όλα βγαίνουν εκτός τροχιάς όταν ένα ατύχημα στη δουλειά παραμορφώνει ολότελα το πρόσωπο του.

Ο Γιάτσεκ θα γίνει ο πρώτος άνθρωπος στη χώρα που θα υποβληθεί σε μεταμόσχευση προσώπου στην Πολωνία από τους γιατρούς του Κέντρου Ογκολογίας στο Γκλίβιτσε (Gliwice). Μπορεί να έχει γίνει εθνικός ήρωας, καθώς το γεγονός αποκτά τεράστια δημοσιότητα από τα Μ.Μ.Ε. της χώρας,  αλλά ο ίδιος δεν αναγνωρίζει τον εαυτό του στον καθρέφτη και οι άνθρωποι αλλάζουν άρδην την συμπεριφορά τους (ακόμα και η οικογένεια του, εκτός της αδελφής του) απέναντι στον πρώην ωραίο και «μάγκα» Γιάτσεκ, νυν διαφορετικό, φυσιογνωμικά Γιάτσεκ.

Το άγαλμα του Ιησού στο χωριό εν τω μεταξύ μεγαλώνει όλο και περισσότερο.

Από τις μικρού μήκους και τα ντοκιμαντέρ, η βραβευμένη Πολωνή σκηνοθέτις  Μαλγκορζάτα Σουμόφσκα, παρουσιάζει την τρίτη κατά σειρά ταινία της μεγάλου μήκους, «σκαλίζοντας» απαλά την επιδερμίδα του πολωνικού καθολικισμού.

Οικογένεια, ήθη και θρησκευτικότητα συγκρούονται αναίμακτα στην πρόσοψη του γεγονότος της αλλαγής εικόνας ενός νέου ανθρώπου που θαύμαζε η κλειστή κοινωνία του τόπου του, ενώ ο ίδιος, ως άνθρωπος εσωτερικά, παραμένει ο ίδιος.

Η Σουμόφσκα, βασισμένη σε αληθινή ιστορία, επιδερμικά και δίχως νεύρο καταγράφει τα προβλήματα του καθολικισμού στην Πολωνία του 21ου αιώνα και πόσο αυτά επηρεάζουν την κρίση στο ελεγχόμενο «ποίμνιο», καταλήγοντας, όπως θέλει ή ίδια να δώσει, ότι το φαίνεσθαι είναι πιο ισχυρό από το πραγματικό, αληθινό Είναι.

Ως vise versa σε πλοκή και ιστορία (ο άσχημος που μεταμορφώνεται σε ωραίο) υπάρχει η ενδιαφέρουσα ταινία του Γουότερ Χιλ «Ο Ωραίος Τζόνι» (Johnny Handsome – 1989) με τον Μίκι Ρούρκ και την Έλεν Μπάρκιν.