fbpx

«Μαίρη, Η Βασίλισσα της Σκοτίας»

 

 

Γιώργος Noir Παπαϊωσήφ

Γιώργος Noir Παπαϊωσήφ

gpapaiossif@intownpost.com

 (Mary, Queen of Scots)

 

  • Είδος: Βιογραφία ιστορικής περιόδου
  • Παραγωγή: ΗΠΑ Αγγλία (2018)
  • Σκηνοθεσία : Τζόσι Ρουρκ
  • Με τους: Σίρσα Ρόναν, Μάργκοτ Ρόμπι, Τζακ Λόουντεν, Τζο Αλγουιν, Τζέμα Τσαν, Μάρτιν Κόμπστον, Ισμαήλ Κόρντοβα, Μπρένταν Κόιλ
  • Διάρκεια: 125’
  • Διανομή: Film Tulip Entertainment

Αποτυχημένη κινηματογραφική μεταφορά της ιστορικής διαμάχης του 16ου αιώνα, των καθολικών παπιστών και των προτεσταντών που εκφραζόταν από δυο βασίλισσες, μια επίσημη όπως ήταν η βασίλισσα της Αγγλίας Ελισαβέτ Ι και μια ανεπίσημη, όπως ήταν η Μαίρη Στιούαρτ, η βασίλισσα της Σκωτίας.

Όταν έχουμε ως σημείο αναφοράς την οσκαροβραβευμένη ταινιάρα «Elizabeth» του Σεκάρ Καπούρ, σε δυο μέρη, με την ηθοποιάρα Κέιτ Μπλάνσετ να γεμίζει την οθόνη και τις καρδιές μας, ως Virgin Queen, τα υπόλοιπα μοιάζουν με φιστίκι αράπικο για το ουισκάκι. Βέβαια, εδώ βλέπουμε την αντίπαλο της Ελισάβετ, την Μαίρη της Σκωτίας, που κληρονομικά της ανήκε ο θρόνος της Αγγλίας, την χαρακτηρισμένη και ως η «αδικημένη» βασίλισσα, που απομονωμένη, φυλακισμένη έχασε, τελικά, το κεφαλάκι της το 1587 στο Κάστρο του Φωτιρίνγκχαϊ.

Σκηνοθετικό ντεμπούτο σε μεγάλου μήκους ταινία, της Αγγλίδας Τζόσι Ρουρκ. Η θεατρική σκηνοθέτις στήριξε το σενάριο στο βιβλίο «Queen of Scots: The True Life of Mary Stuart» του Τζον Γκάι. Σενάριο γραμμένο για τον κινηματογράφο από τον ειδικό της πολιτικής ίντριγκας, Μπο Γουίλεμον («Αι Ειδοί του Μαρτίου», «House of Cards»)

Να αναφέρουμε, ότι η σκηνοθέτις Τζόσι Ρούρκ δεν είναι τυχαία, καθώς από το 2012 είναι η καλλιτεχνική διευθύντρια του θεάτρου Donmar Warehouse στο Λονδίνο, που από το σανίδι του έχουν περάσει ογκόλιθοι του θεατρικού, αγγλικού χώρου. Την 1η Μάρτιου του 2019,  μάλιστα, στο Donmar Warehouse ο Ίαν Μακέλεν θα παρουσιάσει μια σόλο μεταμεσονύκτια παράσταση για πολύ ειδικό κοινό. Όσοι τυχεροί βρεθείτε στην αγγλική πρωτεύουσα και μπορείτε μην την χάσετε.  

Η ταινία, βέβαια, που σχοινοβατεί αδέξια στο τεντωμένο σχοινί του ιστορικού δράματος και της σαιξπηρικής ανάλαφρης απόδοσης, βρίθει ανακριβειών και ολοφάνερα αποδεικνύει, ότι η Ρουρκ δεν στάθηκε αντάξια των προσδοκιών του κινηματογραφικού είδους. Δεν έχει πλούτο, χλιδή, αλλά η Σίρσα Ρόναν ως Μαίρη Στιούαρτ και η θεϊκή Μάργκοτ Ρόμπι – εντελώς αλλαγμένη για τον ρόλο της Ελισάβετ – ανταποκρίνονται και οι δυο ηθοποιοί σωστά στις όποιες προσταγές της «καπετάνισσας» Ρουρκ, αν και η Μαργκότ Ρόμπι στο μακιγιάζ βγαίνει κάποιες στιγμές σαν τον Μπόζο. Εντάξει, η Ελισάβετ το είχε παραξηλώσει με την φετιχιστική διάσταση της αγνότητας, σε σημείο τοτεμικής λατρείας πασαλείβοντας στο πρόσωπο της λευκό χρώμα,  άλλα όχι και έτσι.  

Στο σύνολο της, ως παραγωγή είναι προβληματική, ακόμα και το μοντάζ χάνει σε ρυθμό, κάτι σαν μια βιάση να καταδιώκει την σκηνοθέτιδα που προφανώς δεν γνωρίζει τους κινηματογραφικούς κανόνες. Άλλο θεατρικό σανίδι, άλλο τηλεόραση και άλλο η μεγάλη οθόνη. Ένα καλό στοιχείο που διέκρινα είναι η πολύ καλή φωτογραφία του Άγγλου, βετεράνου Τζον Μάθεσον («Μονομάχος», «Λόγκαν», «Παν», «Robin Hood» με τον Ράσελ Κρόου).

Η νεαρή Μαίρη (Σίρσα Ρόναν – καλή) στην ηλικία των 15 ετών, παντρεύτηκε για να κληρονομήσει το θρόνο της Καθολικής Γαλλίας. Στα 18 της όμως έμεινε χήρα και αψήφησε τις πιέσεις να ξαναπαντρευτεί. Αντ’ αυτού, επέστρεψε στη μητρική της Σκοτία για να διεκδικήσει τον θρόνο που της ανήκε δικαιωματικά. Στο μεταξύ, η Σκοτία και η Αγγλία βρίσκονται κάτω από την εξουσία της επιβλητικής Ελισάβετ Ι (Μάργκοτ Ρόμπι  – καλή).

Οι Προτεστάνες έχουν ξανά τον έλεγχο και ο ετεροθαλής αδελφός της Μαίρη κινεί τα νήματα ερήμην της. Οι δυνάμεις εξουσίας στη Σκοτία, ενταγμένες στον καθολικισμό θεωρούν ότι μια γυναίκα στο θρόνο είναι μια πράξη ενάντια στη φύση και στο θέλημα του Θεού.

Η Ελισάβετ αντιμετωπίζει τις δικές της πιέσεις να κάνει διπλωματικό γάμο για χάρη του Αγγλικού θρόνου. Η Μαίρη θα καταλάβει σύντομα ότι σχηματίζεται μια συνωμοσία εναντίον της, μια λαϊκή εξέγερση, αλλά και ένα συνεχές κύμα μισογυνισμού που την θέτει υπό αμφισβήτηση. Οι δυο γυναίκες αλληλοθαυμάζονται και τους δένει το γεγονός ότι γνωρίζουν από πρώτο χέρι τις δυσκολίες που αντιμετωπίζει μια γυναίκα σε θέση εξουσίας. Ανάμεσά τους θα καλλιεργηθεί μια σχέση καχυποψίας, φόβου αλλά και γοητείας.