fbpx

«Κλέφτες Καταστημάτων»

 

 

Γιώργος Noir Παπαϊωσήφ

Γιώργος Noir Παπαϊωσήφ

gpapaiossif@intownpost.com

(Shoplifters / Manbiki Kazoku)

 

  • Είδος: Κοινωνικό δράμα
  • Παραγωγή: Ιαπωνία (2018)
  • Σκηνοθεσία: Χιροκάζου Κόρε-Εντα
  • Με τους: Σακούρα Αντο, Λίλι Φράνκι, Μάγκου Ματσουόκα, Τζίο Καΐρι
  • Διάρκεια: 121’
  • Διανομή: One From the Heart
  • Διακρίσεις: Χρυσός Φοίνικας 71ου Φεστιβάλ Κανών 2018

Ο βραβευμένος, Ιάπωνας σκηνοθέτης της ταινίας «Πατέρας και Γιός», Χιροκάζου Κόρε-Εντα κάνει το θαύμα του και μετατρέπει τον δραματικό ρεαλισμό σε ένα υπέροχο, τσουχτερό παραμύθι, όπου σε αφήνει να εγκαταλείψεις την σκοτεινή, κινηματογραφική αίθουσα γεμάτος συναίσθημα, χρώμα, εικόνες, σκέψεις. Ένα άγνωστο μα υπαρκτό, παραβατικό σύμπαν, σίγουρα από πολλούς κατακριτέο, στον φακό του Κόρε-Έντα μετατρέπεται σε μεγαλείο, σε σπουδή ανθρωπιάς και ελευθερίας.

Το βασίλειο της οικογένειας του Πίτερ Παν ζει και δρα ανάμεσα μας, ενώ η Χώρα του Πουθενά απέχει μόλις ένα τετράγωνο από το σπίτι μας. Χωρίς μαγικές λέξεις, δίχως χρυσόσκονη και παλαμάκια, αλλά με δαίμονες που είναι άγγελοι και αγγέλους που είναι δαίμονες να πρωταγωνιστούν στα κλιμακωτά επίπεδα της αδίστακτης, σύγχρονης ζωής όχι πάντα νοικοκυρεμένα, σίγουρα όμως ξέγνοιαστα, ελεύθερα.    

Είναι από τις ταινίες που στην αφήγηση της πρέπει να φανώ προσεκτικός ώστε ο θεατής να απολαύσει μέτρο μέτρο την ακολουθία των γεγονότων, ρουφώντας την κάθε στιγμή ανεπηρέαστα. Έτσι, λοιπόν, απλά αναφέρουμε, ότι βρισκόμαστε στο σημερινό Τόκιο και έπειτα από μια ακόμα εξόρμηση άλλης μιας μικροκλοπής σε κατάστημα για τα μικροπράγματα της ημέρας, ο Οσάμου (Λίλι Φράνκι – καταπληκτικός) και ο προέφηβος γιος του Σότα (Τζίο Καΐρι – απίθανος ο πιτσιρικάς) συναντούν την μικρούλα Ριν, μόνη στο παγωμένο βράδυ.

Αρχικά αποφασίζουν να την επιστρέψουν στους γονείς της, αλλά η σύζυγος του Οσάμου, η Νομπούγιο (Σακούρα Άντο – πολύ καλή), βλέποντας τα σημάδια κακοποίησης στο σώμα της μικρής και κρυφά έναν τρελό καυγά των γονιών της, συμφωνεί να αναλάβουν την φροντίδα της, αφού καταλαβαίνει ότι έχει περάσει μεγάλες δυσκολίες. Κουρεύουν τα μαλλιά της, καίνε τα παλιά της ρούχα, αλλάζουν το όνομα της, προσφέροντας στο κοριτσάκι μια καινούργια ζωή σε ένα σπίτι που γίνεται ανακατεμένος ο ερχόμενος από σαβούρες και λογής άχρηστα πράγματα.

Αν και η οικογένεια είναι μια χούφτα φτωχοδιάβολων, που ίσα-ίσα τα βγάζουν πέρα με τις δουλειές τους και τις μικροκλοπές στα καταστήματα, αλλά και την γιαγιά να μένει μαζί τους (η βετεράνος ηθοποιός Κιρίν Κίκι είναι μεγαλείο, η οποία έφυγε από την ζωή μετά την βράβευση της ταινίας στις Κάνες) μοιάζουν να ζουν ευτυχισμένοι σε αυτό το περιβάλλον, μέχρι που ένα απρόβλεπτο γεγονός αποκαλύπτει κρυμμένα μυστικά και βάζει σε κίνδυνο τους δεσμούς που τους ενώνουν.

 

Μοναδικός, εκπληκτικός ο Χιροκάζου Κόρε-Εντα με την ματιά στραμμένη στους θεσμούς της οικογένειας τοποθετημένη ως σύνολο στο τοξικό υπογάστριο της παγκόσμιας, οικονομικής κρίσης, σε έναν αληθοφανές, σκληρό κοινωνικό διάκοσμο στήνει παραμυθένιες στιγμές με συγκλονιστικές ερμηνείες και μαγευτική φωτογραφία, μιλώντας για τον άνθρωπο, τα λάθη του, αλλά και για την αγάπη, την κατανόηση, τον έρωτα και την θυσία.

Η αφηγηματική του μάγου Κόρε-Εντα, ως γνήσιου εκφραστή του υπέροχου ιαπωνικού, σίντο σινεμά κρατάει σταθερά και ακλόνητα το ασημένιο νήμα επαφής στον αισθησιασμό του Οσίμα, αλλά και στην ονειροβασία του Κουροσάβα, προσφέροντας στον θεατή μια υπέροχη ταινία, εμπλουτισμένη από το προσωπικό, ιδιαίτερο πνεύμα του. Αισιόδοξη όσο δεν παίρνει. Ανθρώπινη όσο δεν περιγράφεται. Παραμυθένια με το παραπάνω.

Κερδίζει τον φετινό Χρυσό Φοίνικα (από τις ελάχιστες βραβεύσεις του θεσμού που συμφωνώ) και ο σκηνοθέτης Ντενί Βιλνέβ, μέλος της κριτικής επιτροπής, δηλώνει απερίφραστα, ότι η απόφαση για τον νικητή ήταν απόλυτα ομόφωνη, συμπληρώνοντας γοητευμένος: «η θέαση της ταινίας ήταν μια βαθιά συναισθηματική εμπειρία». Η δε Πρόεδρος της κριτικής επιτροπής, η ηθοποιός Κέιτ Μπλάνσετ, είπε: «Μας παρέσυρε εντελώς η ταινία, το πόσο οι ερμηνείες ακολουθούν αβίαστα το σκηνοθετικό όραμα».

Ταινία, που την απολαμβάνεις στο σινεμά με την καρδιά σου και το μειδίαμα ευφορίας παραμένει τόξο στο πρόσωπο για αρκετή ώρα μετά.