fbpx

banner αεροδρομίου

«Καταρρέει το σπίτι στην Αθήνα που έζησε τα εφηβικά της χρόνια η Μαρία Κάλλας», γράφει η Σμαράγδα Μιχαλιτσιάνου

 

 

Σμαράγδα Μιχαλιτσιάνου

Σμαράγδα Μιχαλιτσιάνου

smaragdamichalitsianou@gmail.com

….χάρη, όμως, στην τιτάνια προσπάθεια της διεθνούς φήμης σοπράνο Βάσως Παπαντωνίου γεννιέται  η ελπίδα να σωθεί το σπίτι της μεγάλης ντίβας της όπερας

Μπορεί στο Νιοχώρι Μεσσηνίας να γίνεται κάτι στο πατρικό της Μαρίας Άννας Σοφίας Σεσιλίας Καλογεροπούλου, της φωνής που άλλαξε για πάντα την πορεία της όπερας, για να σωθούν κάποιοι τοίχοι που απέμειναν, το διαμέρισμα που έζησε η ανεπανάληπτη λυρική καλλιτέχνιδα τα νεανικά της χρόνια στην Αθήνα  ρημάζει.

Αυτά συμβαίνουν στην Ελλάδα, στη χώρα που γέννησε τον πολιτισμό και δεν είναι άξια να κάνει κάτι για να τιμήσει τη «θεϊκή Κάλλας». Για παράδειγμα ένα μουσείο, αφιερωμένο στο διεθνές σύμβολο της πριμαντόνα, για την ασύγκριτη φωνή της Ντίβα της όπερας, που θα συγκέντρωνε χιλιάδες ξένους επισκέπτες  από όλο τον κόσμο.

Η πολυκατοικία Παπαλεονάρδου στην συμβολή των οδών Πατησίων 61 και Σκαραμαγκά, τέλη της δεκαετίας του ’20, εκεί όπου έζησε τα εφηβικά της χρόνια η Μαρία Κάλλας (αρχείο ΕΡΤ)

Το ίδιο κτίριο σήμερα

Αντίθετα οι Γάλλοι έχουν τοποθετήσει αν μη τι άλλο μια αναμνηστική πλάκα ,στο διαμέρισμα δώρο του Ωνάση στον αριθμό 36 της avenue Georges Mandel στο Παρίσι, εκεί που έμεινε , όταν αποσύρθηκε από τη σκηνή,  στην οποία αναγράφεται:

«Εδώ έζησε η Μαρία Κάλλας μέχρι που έφυγε από τη ζωή.»

Στην  Αθήνα η πολυκατοικία Παπαλεονάρδου στην συμβολή των οδών Πατησίων 61 και Σκαραμαγκά, γνωστή και ως βίλα Σκαραμαγκά είναι παραδομένη στην εγκατάλειψη του αδηφάγου χρόνου που δεν την σεβάστηκε και στην αδιαφορία των υπευθύνων.

Στην πρόσοψη της πολυκατοικίας υπήρχε αναμνηστική πλάκα, η οποία έχει αφαιρεθεί σήμερα, όπου σημειωνόταν: «Στο σπίτι αυτό έζησε η Μαρία Κάλλας. Υπουργείο Πολιτισμού 1987».

Στο νοικιασμένο διαμέρισμα του πέμπτου ορόφου η Κάλλας μετά το διαζύγιο των γονιών της, ήρθε στην Αθήνα και έμεινε εκεί με τη μητέρα της και τη μεγαλύτερη αδελφή της Υακίνθη από το 1937 μέχρι το 1945, οπότε και επέστρεψε ξανά στη Νέα Υόρκη.

Τα καλοκαίρια όταν έκανε πρόβα από τα ανοιχτά παράθυρα η φωνή της μάγευε τους περαστικούς που σταματούσαν εκστατικοί να την ακούσουν.

Η Οικία Μαρίας Κάλλας που χαρακτηρίστηκε επί υπουργίας Μελίνας Μερκούρη, το 1989 ως διατηρητέο ιστορικό και αρχιτεκτονικό μνημείο των νεότερων χρόνων τελούσε υπό κατάληψη των αντιεξουσιαστών για περισσότερο από μια 10ετία.

Τον Σεπτέμβριο του 1999, το κτίριο υπέστη σοβαρές ζημιές από το μεγάλο  σεισμό που ταρακούνησε την πρωτεύουσα με επίκεντρο την Πάρνηθα. Τότε μπήκαν κάποιες σκαλωσιές, αλλά οι εργασίες ανακατασκευής δεν έγιναν ποτέ. Ώσπου ήρθε και η φωτιά από τους τοξικομανείς που είχαν βρει εκεί καταφύγιο και το αποτελείωσε. Οι υπεύθυνοι του Ναυτικού Απομαχικού ταμείου (ΝΑΤ) αποφάσισαν να σφραγίσουν ξανά το κτίριο, που από τότε δεν έχει αξιοποιηθεί.

Το κτίριο ανήκει στην ιδιοκτησία του (ΝΑΤ) από το 1950, που το εκμεταλλεύτηκε μέχρι το 1999 υπεκμισθώνοντάς το σε ιδιωτικό εκπαιδευτήριο. Έγινε μελέτη ανακατασκευής, αλλά το ΝΑΤ δήλωσε έλλειψη κονδυλίων για την εφαρμογή της και έκτοτε έχει εγκαταλειφθεί. Σήμερα παρουσιάζει εικόνα ερήμωσης, διάλυσης και αδιαφορίας. Είναι έτοιμο να καταρρεύσει, ενώ μέσα έχεις σωρούς σκουπιδιών και τρωκτικών που λυμαίνονται το χώρο.

Η επιβλητική αυτή πολυκατοικία, όπως αναφέρει η Vikipedia, όπου έζησε τα νεανικά της χρόνια η Μαρία Κάλλας, οικοδομήθηκε γύρω στο 1925, με μορφολογικές επιρροές του ευρωπαϊκού ρυθμού Αρ Νουβό (γερμ. Jugendstil) της εποχής εκείνης, σε σχέδια του σπουδαίου αρχιτέκτονα καθηγητή του ΕΜΠ Κωνσταντίνου Κιτσίκη (1893 – 1969).

Η κατοικία της Μαρίας Κάλλας στο Παρίσι, 36 Avenue Georges Mande

Κι εκεί που δεν κάνει τίποτα το κράτος μπαίνει η ιδιωτική πρωτοβουλία και θριαμβεύει.

Η διεθνούς φήμης Σοπράνο Βάσω Παπαντωνίου με τον σύζυγός της, τον συγγραφέα Βασίλη Βασιλικό

Η διεθνούς φήμης σοπράνο Βάσω Παπαντωνίου, η οποία χρόνια αγωνίζεται με τον σύζυγό της Βασίλη Βασιλικό για να σώσει το κτίριο στην οδό Πατησίων και να το μετατρέψει σε Ακαδημία Λυρικής Τέχνης κατάφερε να υπογράψει μία σύμβαση με τον ΕΦΚΑ στον οποίον έχει περιέλθει η κυριότητα του ακινήτου με σκοπό να προχωρήσουν οι διαδικασίες συντήρησης της πολυκατοικίας.

Για τον ιερό αυτό σκοπό τα χρήματα που συγκεντρώνονται από το ετήσιο γκαλά για την Κάλλας, που πραγματοποιείται με την συνεργασία

της Εθνικής Λυρικής Σκηνής και τη συμμετοχή σπουδαίων τραγουδιστών, προορίζονται για την προωθητική μελέτη του κτιρίου με ελπίδες να  ενταχθεί στο πρόγραμμα ΕΣΠΑ.

«Όλη αυτή η περιπέτεια με έχει πείσει για κάτι: Όταν πιστεύει κάποιος πολύ σε κάτι και χωρίς να διεκδικεί τίποτα για τον ίδιο μπορεί να κατορθώσει το ακατόρθωτο» δήλωσε η κα. Παπαντωνίου.

Η Κάλλας, η απόλυτη ντίβα της όπερας τα βλέπει όλα αυτά από τη διάσταση που βρίσκεται, χαμογελάει και  χαίρεται, που ο μύθος της παραμένει ζωντανός και μετά θάνατο.

Άλλωστε η ίδια είχε πει: «Είναι πολύ περίεργο συναίσθημα να είσαι ζωντανός μύθος, ενώ βρίσκεσαι ακόμα στη γη. Ίσως θα ήταν καλύτερο, αν όλοι αυτοί που θαυμάζουν τη φωνή μου, αποφάσιζαν να με θεωρούν αθάνατη, μετά το θάνατό μου.

Αν γινόταν αυτό, τότε θα καθόμουν σε κάποιο σύννεφο, θα κοίταζα κάτω και θα απολάμβανα το θέαμα, αντί να κάθομαι και να ανησυχώ αν θα καταφέρω να βγάλω τις ψηλές νότες».