03
Τετ, Ιουν

Κάνε κράτηση Parking στο αεροδρόμιο

Η Χριστίνα Καράμπελα, συνέντευξη στην Τίνα Πανώριου σε α’ πρόσωπο

karamela1

«Αν μιλάω σε κάποιον που δεν πολύ-διαβάζει του λέω: «γιατί είναι μικρό σε έκταση, εκατό και κάτι σελίδες και αν στήσεις αυτί και εσύ όπως ό ήρωας στους μονολόγους-διαλόγους που περιλαμβάνει, θα ακούσεις τις φωνές μιας ολόκληρης δεκαετίας και όλων των γενιών των Ελλήνων από 18 έως 70, ανδρών και γυναικών».»

Η Χριστίνα Καράμπελα γεννήθηκε το 1963. Σπούδασε πολιτικές επιστήμες στην Αθήνα και κοινωνιολογία στη Μεγάλη Βρετανία. Παράλληλα με τις σπουδές της έκανε μεταφράσεις για λογοτεχνικά περιοδικά και πήρε πτυχίο μετάφρασης και διερμηνείας στα Ιταλικά.

Εργάζεται στο χώρο της έρευνας αγοράς και των δημοσκοπήσεων από το 1987. Το 1998 ίδρυσε την εταιρεία κοινωνικών κι εμπορικών ερευνών «Qed Market Research» την οποία διευθύνει μέχρι σήμερα. Διηγήματά της έχουν δημοσιευθεί και διακριθεί σε λογοτεχνικούς διαγωνισμούς.

Η Χριστίνα Καράμπελα

Το «Αυτί: 2009-2019» δεν είναι μυθιστόρημα, δεν είναι νουβέλα, δεν είναι συλλογή διηγημάτων, δεν είναι αφήγημα (τη λέξη αφήγημα την απεχθάνομαι, όπως τηναπεχθάνεται και ο ήρωας του βιβλίου).

Το «Αυτί» με μια έννοια είναι αταξινόμητο. Γράφτηκε ως εσωτερική αναγκαιότητα, υπαγορευμένη από την επιθυμία μου να αποχαιρετήσω τη δεκαετία της κρίσης, 2009-2019.

Πρόκειται για ένα ωτακουστικό και εμπαθητικό σημειωματάριο, δεκαετούς διάρκειας, στο οποίο ο ήρωας- αφηγητής, ένας καταθλιπτικός κοινωνικός ερευνητής, σημειώνει διαλόγους και εσωτερικούς μονολόγους, που υποκλέπτει από τους γύρω του ή τους επινοεί/αφουγκράζεται πριν καν αρθρωθούν.

Το κείμενο είναι οργανωμένο σε τρία επίπεδα προοπτικής. Το πρώτο, το πιο κοντινό είναι ο λόγος, το πάθος και το ήθος του ήρωα-αφηγητή. Το δεύτερο είναι αυτό των διαλόγων/μονολόγων/σκέψεων που ο ήρωας υποκλέπτει και το τρίτο το πιο μακρινό είναι αυτό των πολιτικών γεγονότων της κρίσης τα οποία ο αναγνώστης θα τα ανακαλύψει στο χρονολόγιο στο τέλος του βιβλίου. Όταν κάποιος με ρωτά, γιατί να διαβάσω το βιβλίο, απαντάω με τρόπο διαφορετικό ανάλογα με τον ποιόν έχω απέναντί μου.

Αν μιλάω σε κάποιον που δεν πολύ-διαβάζει του λέω: «γιατί είναι μικρό σε έκταση, εκατό και κάτι σελίδες και αν στήσεις αυτί και εσύ όπως ό ήρωας στους μονολόγους-διαλόγους που περιλαμβάνει, θα ακούσεις τις φωνές μιας ολόκληρης δεκαετίας και όλων τωνγενιών των Ελλήνων από 18 έως 70, ανδρών και γυναικών».

Αν κάποιος είναι αναγνώστης μέτριος ή περιστασιακός του λέω: «γιατί πάνω σε μια μικρή αφηγηματική επιφάνεια συνυπάρχει με πρωτότυπο τρόπο πολλή ύλη, συναισθηματική και γενεαλογική. Έτσι υπάρχει μεγάλη πιθανότητα να συναντηθείς με κομμάτια του εαυτού σου και των γύρω σου, να περιηγηθείς στον ψυχικό ορίζοντα της δεκαετίας της κρίσης και να αισθανθείς ξαλαφρωμένος-νη που και εσύ κατάφερες να την αφήσεις πίσω σου».

Αν προσπαθήσω τέλος να προτείνω το βιβλίο σε κάποιον πιο φανατικό της ανάγνωσης του λέω: «είναι έναπρωτότυπο εγχείρημα, που προσπαθεί να φωτίσει τη σχέση εσωτερικών (εγώ) και εξωτερικών (οι άλλοι και η εποχή) διαδρομών και να προτείνει (η ηθική του βιβλίου) την εμπαθητική συνύπαρξη με την εποχή και τους γύρω μας, καθώς και την ευεργετική επίδραση της αναγνώρισης και τηςαποδοχής της επιθυμίας μας όποια και αν είναι αυτή».

  Το «Αυτί: 2009-2019», από τις εκδόσεις «Ιωλκός» είναι το τρίτο μου βιβλίο και αρκετά διαφορετικό, πιστεύω, από τα δύο προηγούμενα μυθιστορήματα (από τις εκδόσεις «Πόλις» και τα δύο). Στο πρώτο μου βιβλίο «Καιροί Τέσσερεις» ασχολήθηκα με τους συμβολισμούς της σχέσης μάνας-κόρης και έφτιαξα μια λοξή απόδοση του μύθου Δήμητρας-Περσεφόνης. 

Στο δεύτερο «Ο Ψίθυρος της Ευδοκίας» έβαλα ένα λαϊκό παραμύθι να συνυπάρξει με μια παρωδία αστυνομικού μυθιστορήματος και το ένα να καθρεφτιστεί στο άλλο. Και στα δύο αυτά μυθιστορήματα η συγγραφική μου ταυτότητα δεν συνομίλησε, νομίζω, με την επαγγελματική. Με το «Αυτί: 2009-2019» οι δυο βασικές μου ταυτότητες, συγγραφική και επαγγελματική (τα τελευταία τριάντα τρία χρόνια εργάζομαι ως κοινωνική ερευνήτρια όπως και ο ήρωάς μου) για πρώτη φορά κάθισαν στο ίδιο τραπέζι. Το αποτέλεσμα της συνύπαρξης αυτής, η γραφή άλλωστε προηγείται του συγγραφέα και έχει θεραπευτικές ιδιότητες,είναι η υποχώρηση του αισθήματος διχασμού που από παιδί με συνοδεύει.

Το «Αυτί: 2009-2019» κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Ιωλκός

Η Ευγενία Μπογιάνου μιλάει στην Τίνα Πανώριου σε α...
Συνέντευξη του Δημήτρη Σκούρα στην Τίνα Πανώριου

→ Όροι Χρήσης ←
→ Πολιτική Cookies ←

Υλοποίηση: Infinite - Colors
2020 © InTownPost.com
0
Shares