fbpx

banner αεροδρομίου

 

«Η Ναυμαχία του Μίντγουεϊ»

Γιώργος Noir Παπαϊωσήφ

Γιώργος Noir Παπαϊωσήφ

gpapaiossif@intownpost.com

«Midway»

 

 

  • Είδος: Πολεμικό ιστορικής περιόδου
  • Παραγωγή: ΗΠΑ (2019)
  • Σκηνοθεσία: Ρόλαντ Έμεριχ
  • Με τους: Εντ Σκράιν, Πάτρικ Γουίλσον, Λουκ Εβανς, Άαρον Εκχαρτ, Νικ Τζόνας, Μάντι Μουρ, Ντένις Κουέιντ, Γούντι Χάρελσον
  • Διάρκεια: 105΄
  • Διανομή: Odeon

Αποδεκατισμένοι και με το ηθικό πεσμένο έπειτα από την ιαπωνική επιδρομή στη ναυτική βάση Περλ Χάρμπορ της Χαβάης to 1941, προ εξαμήνου, ο αμερικανικός στόλος βάζει πλώρη, δίχως πολλούς άντρες και πολεμοφόδια, για αυτό που έμελλε να γίνει γνωστό, ως η Μάχη του Μίντγουεϊ.

Το νέο κρυφό και υποτιμημένο όπλο των ενόπλων δυνάμεων είναι οι υπηρεσίες πληροφοριών σε συνδυασμό με τον αυθορμητισμό και το θράσος τους. Πιλότοι, ναύτες, αξιωματικοί, υπαξιωματικοί και διοικητικό προσωπικό στο γραφείο αποκρυπτογράφησης πληροφοριών θα δώσουν την δική τους μάχη, αυτή που γράφτηκε με αίμα και θάνατο στις σελίδες της ιστορίας του δεύτερου μεγάλου πολέμου.

Ο πρίγκιπας του κινηματογραφικού θεάματος, ο Γερμανο-Αμερικανός Ρόλαντ Έμεριχ, αφήνει για λίγο, ως επί το πλείστον, το πάρκο της επιστημονικής φαντασίας, επιστρέφοντας στα ένδοξα, εμψυχωτικά εδάφη της αμερικανικής ιστορίας. Κατόπιν του «Πατριώτη» (2000), προφανώς βλέποντας την «Δουνκέρκη» του Κρίστοφερ Νόλαν και έχοντας κατά νου το ψηφιακό «Περλ Χάρμπορ» του Μάικλ Μπέι, σκέφτηκε με ενθουσιασμό, ότι κάλλιστα θα μπορούσε να απλώσει αρίδα σε αντίστοιχο κινηματογραφικό, πολεμικό πεδίο, φτιάχνοντας μια ταινία το ίδιο φαντασμαγορική και γεμάτη δράση.

Καλός μάστορας στο είδος της μεγάλης παραγωγής και του blockbuster, ο Έμεριχ επιλέγει το ιστορικό σημείο της ναυμαχίας στις ατόλες του Μίντγουεϊ, όπου αεροπλάνα, υποβρύχια, πλοία και αεροπλανοφόρα πρωταγωνιστούν σε ένα θαλασσινό μακελειό Ιαπώνων και Αμερικανών για την επικράτηση στο πολεμικό θέατρο του Ειρηνικού Ωκεανού τον Ιούνιο του 1942. Να σημειώσουμε, ότι η ναυμαχία του Μίντγουεϊ συμπεριλαμβάνεται στις τέσσερις, σπουδαίας στρατηγικής σημασίας ναυτικές συγκρούσεις της παγκόσμιας ιστορίας μαζί με την ναυμαχία της Σαλαμίνας, την ναυμαχία του Τραφάλγκαρ των ναπολεόντιων πολέμων και τη ναυμαχία των στενών της Τσουσίμα στον Ρωσο-Ιαπωνικό πόλεμο.

Κινηματογραφημένο αρκετά στο παρελθόν το συγκεκριμένο γεγονός του δεύτερου μεγάλου πολέμου, ο Έμεριχ στήνει το δικό του σκηνικό, που, φυσικά, τον πρώτο και τον τελευταίο λόγο έχουν τα προσεγμένα ψηφιακά εφέ, ειδικά αυτών των αερομαχιών, τα οποία δίνουν ένα καλό αποτέλεσμα και το προσεγμένο κάστ. Όπως στην «Δουνκέρκη» του Νόλαν, έτσι και στο «Μίντγουεϊ» του Έμεριχ ανάπλαση χαρακτήρων δεν υπάρχει παρά μόνο γεγονότα. Το σπουδαίο γεγονός σε αυτή την παραγωγή, το οποίο και το τονίζει στο στόρι ο σκηνοθέτης, είναι η σύσταση του πρώτου, στρατιωτικού γραφείου πληροφοριών και κρυπτογράφησης, που, τέλος πάντων, έπαιξε σημαντικό ρόλο, πιάνοντας στον ύπνο τους Ιάπωνες και χαρίζοντας τη νίκη στους Αμερικάνους.

Κατά τα άλλα όλη η πολεμική δράση εκτυλίσσεται φόρα παρτίδα στο green screen με αυξημένη την δόση του πατριωτισμού, από την πλευρά των Αμερικανών, η οποία περνάει απευθείας στην φλέβα του θεατή με την αστερόεσσα να κυματίζει κάθε λίγο στα γεμάτα φωτιά, αίμα και σίδερα πλάνα. Δηλαδή «glory, glory Hallelujah» και 3.500 νεκροί και από τις δυο στρατιωτικές δυνάμεις, τους οποίους στο τέλος της ταινίας ο Έμεριχ, ευγενικά, μνημονεύει.

Αξιολόγηση Ταiνιας

* * * * *  Αριστούργημα * * * * Εξαιρετική * * * Ενδιαφέρουσα * * Προβληματική * Αδιάφορη @ Κάκιστη