fbpx

banner αεροδρομίου

«Η Μπαλάντα του Ρίτσαρντ Τζούελ»

Γιώργος Noir Παπαϊωσήφ

Γιώργος Noir Παπαϊωσήφ

gpapaiossif@intownpost.com

«Richard Jewell»         

 

 

  • Είδος: Βιογραφικό δράμα
  • Παραγωγή: Η.Π.Α. (2019)
  • Σκηνοθεσία: Κλιντ Ίστγουντ
  • Με τους:, Πολ Γουόλτερ Χάουζερ, Κάθι Μπέιτς, Σαμ Ρόκγουελ, Τζον Χαμ, Ολίβια Γουάιλντ
  • Διάρκεια: 131΄
  • Διανομή: Tanweer

Ο σεκιουριτάς Ρίτσαρντ Τζούελ (Πολ Γουόλτερ Χάουζερ – πολύ καλός) εργάζεται για λογαριασμό της AT&T και διαμένει μαζί με την μητέρα του Μπόμπι (Κάθι Μπέιτς – καταπληκτική). Στην βραδινή βάρδια στο Ολυμπιακό πάρκο Centennial, κατά την διάρκεια των Ολυμπιακών αγώνων της Ατλάντα το 1996, ανακαλύπτει μια βόμβα και αμέσως κινητοποιεί τις αρχές, απομακρύνοντας τους ανθρώπους από τον χώρο. Ο χρόνος όμως είναι ελάχιστος για να απενεργοποιηθεί ο εκρηκτικός μηχανισμός και η βόμβα εκρήγνυται. Σκοτώνεται μια γυναίκα, τραυματίζονται περίπου εκατό, αλλά σώζονται χιλιάδες άνθρωποι που εκείνη την στιγμή παρακολουθούσαν μια συναυλία.

Ο Τζούελ χαιρετίστηκε ως ο εθνικός ήρωας, αλλά στην συνέχεια, ψάχνοντας το FBI το «πρόσωπο ενδιαφέροντος» (person of interest) της επίθεσης οι έρευνες επικεντρώνονται στο παρελθόν του Αμερικανού σεκιουριτά. Τα Μ.Μ.Ε., στήνουν αδέκαστα στον τοίχο τον Τζούελ, διαλύουν την προσωπική και επαγγελματική του ζωή, δίχως όμως να απαγγελθούν κατηγορίες εις βάρος του. Μαζί με τον δικηγόρο του, τον Γουότσον Μπράιντ (Σαμ Ρόκγουελ- υπέροχος), προσπαθεί να αποδείξει την αθωότητα του. Τελικά, ο πραγματικός ένοχος βομβιστής βρέθηκε, αλλά η ζωή τού Τζούελ έχει διαλυθεί εντελώς.

Στην σκηνοθεσία βρίσκεται ο ακλόνητος Κλιντ Ίστγουντ, που τον Μάιο του 2020 αισίως θα κλείσει τα 90 χρόνια ζωής. Βλέπεις την φρεσκάδα της παραγωγής και αναρωτιέσαι: εάν είναι δυνατόν ένας «υπερήλικας» να κινηματογραφεί με αυτό τον τρόπο, αναπτύσσοντας το θέμα στην σωστή του βάση.

Ο Κλιντ, που δεν μας έχει συνηθίσει στις σκηνοθετικές φιοριτούρες, αλλά λειτουργεί επί της ουσίας, είτε πρόκειται για μια ηρωική, αμερικάνικη φιγούρα, είτε για ταινίες δράσης, χρησιμοποιεί την εντελώς επίπεδη καταγραφή των γεγονότων, δίνοντας έμφαση και δυναμική στους χαρακτήρες που πρωταγωνιστούν στην εκάστοτε επιλογή του. Και εδώ είναι η πραγματική ιστορία του Ρίτσαρντ Τζούελ, ενός καλόκαρδου ανθρώπου του καθήκοντος, που πιστεύει με όλα τα σπλάχνα του στην ιδέα που ονομάζεται: «Αμερική» και το πως οι δημοσιογράφοι τον καταστρέφουν ολοσχερώς. Τα media και οι απρόσεχτες έρευνες των Αρχών είναι στο αντικειμενικό στόχαστρο του Ίστγουντ, δικαιώνοντας κινηματογραφικά, για ακόμα μια φορά, το «θύμα» ήρωα, που δυστυχώς έγινε βορά στα σαγόνια των αρπακτικών χάρη της θεαματικότητας.  

Ο Κλιντ προσφέρει απλόχερα στον ηθοποιό Πολ Γουόλτερ Χάουζερ, τον οποίο έχουμε δει σε μικρούς ρόλους αρκετών ταινιών, την δυνατότητα να ηγηθεί της ταινίας και ο Χάουζερ τα πάει περίφημα. Υπ΄ όψιν μοιάζει διαολεμένα με τον πραγματικό Ρίτσαρντ Τζούελ. Ο σκηνοθέτης στηρίζει ακλόνητα τον χαρακτήρα του ήρωα, τοποθετώντας δυο ακόμα έμπειρους οσκαροβραβευμένους ηθοποιούς σε ρόλους κλειδιά: τον Σαμ Ρόκγουελ (Οι Τρεις Πινακίδες Έξω από το Έμπινγκ, στο Μιζούρι), ο οποίος Σαμ είναι απόλαυση στον ρόλο του sui generis δικηγόρου του Τζούελ, αλλά και την Κάθι Μπέιτς (Misery), στον ρόλο της μητέρας του σεκιουριτά, η οποία, μάλιστα, για την ερμηνεία της, δικαίως «τσίμπησε» την υποψηφιότητα για το Όσκαρ στην κατηγορία του Β΄ Γυναικείου ρόλου.

Το καλογραμμένο σενάριο του Μπίλι Ρέι («Αγώνες Πείνας», «Η Κατάσταση των Πραγμάτων») βασίζεται στο άρθρο της Μαρί Μπρένερ για το Vanity Fair με τον τίτλο: «American Nightmare—The Ballad of Richard Jewell». Στο δε σφιχτό μοντάζ του Τζόελ Κοξ (Ασυγχώρητοι) κυλάει μοναδικά η μουσική του εξαιρετικού Κουβανού τζαζίστα και μετρ της τρομπέτας, Αρτούρο Σαντοβάλ.

Επίσημα πια ο τετράκις βραβευμένος με Όσκαρ Κλιντ Ίστγουντ είναι ο βιογράφος των αφανών μεγάλων ή μικρών ηρώων της σύγχρονης αμερικανικής ιστορίας εν καιρώ πολέμου ή ειρήνης, αδικημένων ή μη, όλων αυτών που δεν διαθέτουν ανδριάντες και μνημεία, αλλά τον κινηματογραφικό φακό του γεροντόβραχου Ίστγουντ.

Αξιολόγηση Ταiνιας

* * * * *  Αριστούργημα * * * * Εξαιρετική * * * Ενδιαφέρουσα * * Προβληματική * Αδιάφορη @ Κάκιστη