fbpx

«Η Κόκκινη Τζόαν»

 

 

Γιώργος Noir Παπαϊωσήφ

Γιώργος Noir Παπαϊωσήφ

gpapaiossif@intownpost.com

(Red Joan)   

 

 

  • Είδος: Βιογραφία
  • Παραγωγή: Αγγλία (2018)
  • Σκηνοθεσία: Τρέβορ Ναν
  • Με τους: Τζούντι Ντεντς, Σόφι Κούκσον, Τομ Χιούτζες, Στίβεν Κάμπελ Μουρ
  • Διάρκεια: 110’
  • Διανομή: Weird Wave

Η ηλικιωμένη χήρα Τζόαν Στάνλεϊ (Τζούντι Ντεντς – πολύ καλή), που διαμένει στο ήσυχο αγγλικό προάστιο και περιποιείται τα λουλούδια της, διαβάζει στην πρωινή εφημερίδα για τον θάνατο ενός υψηλού αξιωματούχου της αγγλικής κυβέρνησης και την σκοτεινή σχέση του με το πρώην καθεστώς της σοβιετικής ένωσης. Ξαφνικά στο ήρεμο σπιτικό της εισβάλει ένοπλη η ομάδα εθνικής ασφάλειας, όπου την συλλαμβάνουν με την κατηγορία της κατασκοπείας, καθώς την εποχή του δεύτερου μεγάλου πολέμου και ενώ συμμετείχε ως επιστήμων στην ομάδα δημιουργίας της ατομικής βόμβας παρέδωσε το «κλειδί» της κατασκευής της στους Σοβιετικούς.

Η ηλικιωμένη, που κρατούσε μυστικό την ιδιότητα της κατασκόπου όλα αυτά τα χρόνια, καλείται να αποκαλύψει στις ανακριτικές αρχές την εξαιρετικά περιπετειώδη ζωή της και να απολογηθεί για τον έρωτά της με τον κατάσκοπο των Σοβιετικών, Λίο (Τομ Χιούτζες – καλός), αλλά και με τον επικεφαλής της έρευνας από την πλευρά των Άγγλων, τον επιστήμονα Μαξ Ντέιβις (Στίβεν Κάμπελ Μουρ – καλός).

Η αφήγηση μιας ολόκληρης ζωής, πολυτάραχης, γεμάτη εντάσεις και προδοσίες, που ξεκινάει με την έναρξη του μεγάλου πολέμου το 1938 και την νεαρή φοιτήτρια εφαρμοσμένης Φυσικής του πανεπιστημίου Κέιμπριτζ, Τζόαν (Σόφι Κούκσον – καλή).

 

Το σενάριο της ταινίας είναι βασισμένο στην αληθινή ιστορία της Αγγλίδας κατασκόπου Μελίτα Νόργουντ (25 Μαρτίου 1912 – 2 Ιουνίου 2005), η οποία από την Κα Γκε Μπε χαρακτηρίστηκε ως η σημαντικότερη θηλυκή κατάσκοπος με το κωδικό όνομα «Χόλα».

Ο σκηνοθέτης Τρέβορ Ναν (σερ παρακαλώ), καθότι τέως καλλιτεχνικός διευθυντής της «Royal Shakespeare Company», του Βασιλικού Εθνικού Θεάτρου και τώρα του «Royal Theatre, Haymarket» (το τρίτο παλαιότερο λονδρέζικο θέατρο που χρονολογείται από το 1720), βραβευμένος για τις μουσικές, θεατρικές του παραστάσεις, αλλά και για τα τηλεοπτικά θεατρικά ντοκιμαντέρ, καταπιάνεται εντελώς χαλαρά με το θέμα της κατασκόπου στην ταινία, προβάλλοντας έναν κάποιον ιδεαλισμό της εποχής και τον έρωτα πρωτίστως ως κίνητρα που οδήγησαν την κινηματογραφική Τζόαν Στάνλεϊ να συνεργαστεί με τους Σοβιετικούς. Βέβαια, στην πραγματικότητα η ηρωίδα ήταν «βαμμένη» κομμουνίστρια και μαζί με τον σύζυγό της μαχόντουσαν για το Ανεξάρτητο Εργατικό Κόμμα (ILP) από το 1936 για να προσχωρήσουν στο Κομμουνιστικό Κόμμα της Μεγάλης Βρετανίας (CPGB).

Σε αυτή την επιδερμική αναφορά για τις δραστηριότητες της  Μελίτα Νόργουντ, ο Ναν παραλείπει σοβαρότατα βιογραφικά στοιχεία, δημιουργώντας ένα ρομαντικό, ερωτικό προπολεμικό και μεσοπολεμικό flashback, στα όρια του μελό, ειδικά με τον δικηγόρο γιός της που δεν πιστεύει στα αυτιά του, πως η μητέρα του ήταν πράκτορας των Σοβιετικών. Με τον αγγλικό ακαδημαϊσμό να ηγείται αυτοκρατορικά στην κινηματογράφηση (μοιάζει με καλοστημένη τηλεταινία), ξεχωρίζουν οι ερμηνείες της καταπληκτικής Τζούντι Ντεντς (η «Μ» στον Τζέιμς Μποντ), αλλά και αυτή της Σόφι Κούκσον (η Ρόξι στα δυο «Kingsman: Η Μυστική Υπηρεσία»), που τέλος πάντων διασώζουν κάπως την κατάσταση.