fbpx

banner αεροδρομίου

«Η Ευνοούμενη»

 

 

Γιώργος Noir Παπαϊωσήφ

Γιώργος Noir Παπαϊωσήφ

gpapaiossif@intownpost.com

(The Favourite)     

 

  • Είδος: Δραμεντί ιστορικής περιόδου
  • Παραγωγή: Ιρλανδία, Αγγλία, ΗΠΑ (2018)
  • Σκηνοθεσία: Γιώργος Λάνθιμος
  • Με τους: Ολίβια Κόλμαν, Ρέιτσελ Βάις, Έμα Στόουν, Νίκολας Χουλτ, Τζο Άλγουιν
  • Διάρκεια: 120 λεπτά
  • Διάρκεια: 97’
  • Διανομή: Odeon
  • Διακρίσεις: Χρυσή Σφαίρα Α΄ Γυναικείου Ρόλου

Η βασίλισσα Άννα της Αγγλίας του οίκου των Στιούαρτ, η άνασσα δίχως απογόνους, ήταν η γυναίκα που μαζί με τον πανούργο και δολοπλόκο Γουλιέλμο της Οράγγης άλλαξαν την γραμμή αίματος του αγγλικού στέμματος, φτιάχνοντας το έδαφος για τους γνωστούς, σημερινούς Γουίνσδορ.

Ο Γιώργος Λάνθιμος φτιάχνει μια διακριτικά σκοτεινή, υπέροχα δραματική γεμάτη γλυκόπικρη σάτιρα και χιούμορ ταινία, παίζοντας έξυπνα στην αυλή του Μπάκιγχαμ και με σκωπτική διάθεση τοποθετεί στο σενάριο την προσωπικότητα και τον χαρακτήρα της άστατης και βαθιά συμπλεγματικής γυναίκας που η κεφαλή της έφερε την κορώνα του νεοσύστατου  Βασίλειου της Μεγάλης Αγγλίας, συμπεριλαμβανομένης επίσημα τότε και τα κράτη της Σκωτίας και της Ιρλανδίας.

Στον ρόλο της τρομερής βασίλισσας η ασυναγώνιστη Ολίβια Κόλμαν που κατακτά τον θεατή από την πρώτη σεκάνς. Στον κύκλο της αυλής, στην διάσταση της τρέλας των γαλαζοαίματων, της δυσώδους καμαρίλας και της πολιτικής ίντριγκας (τότε  εμφανίζεται και ο δικομματισμός με τους Τόρις και τους Γουίγκς (Ουίγοι)) συμμετέχει ενεργά η παιδική φίλη της βασίλισσας Άννας, η πατριώτισσα σκύλα, σύμβουλος, Λαίδη Σάρα Τζένινγκς, που για ένα σοβαρό χρονικό διάστημα κυβερνούσε την Αγγλία και συνάμα ήταν παρτενέρ εντός και εκτός των στρωσιδιών του κρεβατιού της Άννας. Η Ρέιτσελ Βάις ως Λαίδη Σάρα είναι υπέροχη σε ένα ρόλο που σε αφήνει άφωνο, μια καταλυτική γυναικεία παρουσία, που κρατάει αυτοκρατορίες και διαλύει ανθρώπους.

Και για να συμπληρωθεί η θηλυκή τρόικα του Γιώργου Λάνθιμου, εμφανίζεται σαν σίφουνας η απένταρη και έκπτωτη Λαίδη, η ξαδέρφη της Σάρας που μετατρέπεται σε κοινωνικά ανερχόμενη καμαριέρα Άμπιγκεϊλ. Η επιλογή της Έμα Στόουν ως «Ευνοούμενης» του σεναρίου και της βασίλισσας, είναι εύστοχη και κυριολεκτικώς η ηθοποιός βγάζει τον καλύτερο εαυτό της, δίχως να την κατατρέχουν τα μιούζικαλ φαντάσματα, οι σκιές διαφόρων επιτυχιών και αλλοτινών σινε-προϊόντων. Υπόθεση αμιγώς γυναικεία όλη η ταινία, περίτεχνα φτιαγμένη, κάτι που θεωρώ, πως ταιριάζει ταμάμ ως διαχείριση στον Έλληνα σκηνοθέτη να καταπιάνεται με τον γυναικείο ψυχισμό.

Η θηλυκή τρίλιζα του Έλληνα σκηνοθέτη γεμίζει ισόρροπες γραμμές την οθόνη, ενώνοντας απέραντα καλλιτεχνικά και επί της ουσίας ρόλους, καταστάσεις σε ένα σενάριο με απίθανες φόρμες κινηματογράφησης. Όσοι έχετε παρακολουθήσει προσεκτικά το σινεμά του Γιώργου Λάνθιμου θα διαπιστώσετε, ότι είναι η καλύτερη ταινία του μετά τον «Κυνόδοντα», καθώς είναι και η πρώτη τού σκηνοθέτη που κινείται στο πλαίσιο του είδους ταινιών ιστορικής περιόδου. Δηλαδή, ως παραγωγή των 15 εκατομμυρίων δολαρίων περίπου, πραγματικά φυσάει. Σκηνοθετικά είναι αυτό που λέμε masterpiece και υποκριτικά ένα χάρμα οφθαλμών.

Αρχές του 18ου αιώνα. Η Αγγλία βρίσκεται σε πόλεμο με τους Γάλλους. Παρόλα αυτά, οι αγώνες πάπιας και η κατανάλωση ανανά βρίσκονται στο απόγειό τους. Η φιλάσθενη και άκληρη Βασίλισσα Άννα (Ολίβια Κόλμαν – κ-α-τ-α-π-λ-η-κ-τ-ι-κ-ή!!!) με λατρεία στα κουνέλια (τα θεωρεί παιδιά της) βρίσκεται στον θρόνο και η στενή της φίλη, η Λαίδη Σάρα (Ρέιτσελ Βάις – α-π-ί-θ-α-ν-η!), σύζυγος του στρατηγού και δούκα του Μάρλμπορο, Τζον Τσόρτσιλ (οι πρόγονοι του Γουίστον Τσόρτσιλ), κυβερνά την χώρα στη θέση της βασίλισσας. Ο λόγος της είναι τσεκούρι και φωτιά. Την τρέμουν οι πολιτικοί, επιβλέπει τα οικονομικά του παλατιού, τιμωρεί και επιβραβεύει τους αυλικούς, μοιράζεται το ίδιο ερωτικό κρεβάτι με την βασίλισσα, ενώ ταυτόχρονα φροντίζει για την υγεία και το συχνά απρόβλεπτο ταπεραμέντο της Άννας.

Όταν η νέα υπηρέτρια Άμπιγκεϊλ (Έμμα Στόουν – άψογη!), πρώην λαίδη και νυν άφραγκη άνευ τίτλου, καταφθάνει επεισοδιακά στο παλάτι για να ζητήσει δουλειά από την ξαδέλφη της Σάρα, τοποθετείται απαξιωτικά ως δουλικό στην κουζίνα. Σύντομα όμως η γοητεία της κινεί το ενδιαφέρον της ξαδέλφης, την παίρνει υπό την προστασία της και την τοποθετεί καμαριέρα της βασίλισσας.

Η Άμπιγκεϊλ, βλέποντας ότι τελικά άγγιξε τον στόχο της να βρίσκεται πλάι στην άνασσα, εκμεταλλεύεται την ευκαιρία για να επιστρέψει στις αριστοκρατικές της ρίζες.

Οι δυο αντίπαλες, πολιτικές παρατάξεις της Αγγλίας εν καιρώ πολέμου βρίσκονται σε ρήξη (Τόρις και Ουίγοι) και οι τακτικές του πολέμου καταναλώνουν όλο τον χρόνο της Σάρα. Η Άμπιγκεϊλ χωρίς χάσιμο χρόνου παίρνει τη θέση της ξαδέλφης ως η συντροφιά της βασίλισσας σε όλα τα επίπεδα ανεξαιρέτως . Η φιλία βασίλισσας και καμαριέρας δίνει την ευκαιρία να κάνει πραγματικότητα τις φιλοδοξίες της και δεν θα αφήσει καμία γυναίκα, καμία πολιτική και… κανένα κουνέλι να σταθούν εμπόδιο στον δρόμο της.

Έχουμε μια ταινιάρα με το άψογο, κέντημα, μοντάζ του υποψηφίου για Όσκαρ Γιώργου Μαυροψαρίδη, ένα καλογραμμένο σενάριο της σχεδόν άγνωστης Ντέμπορα Ντέιβις και του τηλεοπτικού γραφιά Τόνι ΜακΝαμάρα, ενώ η φωτογραφία του Ιρλανδού Ρόμπι Ράιαν (Εγώ, ο Ντάνι Μπλέικ) με τις εναλλασσόμενες χρωματικές σε καθηλώνουν. Ειδικά, όταν η Βάις κινείται νυχτιάτικα και βιαστικά στα σκοτεινά, μυστικά περάσματα του παλατιού με ένα κερί στο χέρι και η κάμερα τραβάει σε χαμηλή και ευθεία λήψη, εκεί λες: όπα, μεγαλείο αγαπητέ μου!

Το σύνολο της ταινίας σφραγίζεται δοξαστικά με την προσεγμένη επιμέλεια της παραγωγής σε χλιδή και ατμόσφαιρα (πιάνει την εποχή εκατό τοις εκατό), αλλά και με το score του Τζόνι Μπερν, που εκτός των άλλων περιέχει μουσικά θέματα από Βιβάλντι, Μπαχ, Σούμπερτ. Όλη η ταινία θαρρείς, ότι είναι ένας πετυχημένος γάμος «Μπάρι Λίντον» και «Επικίνδυνων Σχέσεων», αλλά με άλλη πνοή, άλλη ματιά, άλλο ταμπεραμέντο.

Τώρα που απόλαυσα την ταινία καταλήγω, πως σίγουρα κινδυνεύει σοβαρά η Γκλεν Κλόουζ από την Ολίβια Κόλμαν για το Όσκαρ Α΄ Γυναικείου Ρόλου. Αν και δεν έχω δει την «Wife» με τη Κλόουζ, εικάζω πως δεν πρόκειται να φτάσει μηδέ το μέτρο, μηδέ το ύψος και το εκτόπισμα της Κόλμαν. Η ηθοποιός παίζει με όλα της… τα μάτια, τα φρύδια, τα χείλη, τα ζυγωματικά και όλο το σώμα της είναι διαθέσιμα στον φακό του Γιώργου Λάνθιμου. Μπράβο της, Εύγε και στον Γιώργο Λάνθιμο! Και οι 10 υποψηφιότητες για Όσκαρ βρίσκονται δίκαια στην ταινία. Μην την χάσετε!!!!