fbpx

banner αεροδρομίου

 

«Η Αόρατη Ζωή της Ευριδίκη Γκουσμάο»

Γιώργος Noir Παπαϊωσήφ

Γιώργος Noir Παπαϊωσήφ

gpapaiossif@intownpost.com

«A Vida Invisível de Eurídice Gusmão»

 

 

  • Είδος: Κοινωνικό Δράμα
  • Παραγωγή: Βραζιλία, Γερμανία (2019)
  • Σκηνοθεσία: Καρίμ Αϊνούζ
  • Με τους:, Κάρολ Ντουάρτε, Τζούλια Στόκλερ, Γκρεγκόριο Ντουβιβέρ, Μπάρμπαρα Σάντος, Φλάβια Γκουσμάο, Μαρία Μανοέλα
  • Διάρκεια: 139΄
  • Διανομή: Ama Films
  • Διακρίσεις: Βραβείο «Ένα Κάποιο Βλέμμα» Φεστιβάλ Κανών 2019
  • Αίθουσες Προβολής: «Άστυ» (Κοραή 4), «Πτι Παλαί» (Ριζάρη 24) και «Ολύμπιον» (Θεσσαλονίκη)

Δύο αχώριστες και αγαπημένες αδερφές στο Ρίο ντε Τζανέιρο της δεκαετίας του ’50, η Γκουίδα και η Ευριδίκη, αναγκάζονται να αποχωριστούν η μία την άλλη. Η Γκουίδα (Τζούλια Στόκλερ – καταπληκτική), ερωτεύεται τον Έλληνα ναύτη Γιώργο και κρυφά φεύγει μαζί του για την Ελλάδα, όπου στην συνέχεια την αφήνει στα κρύα του λουτρού. Η γυναίκα επιστρέφει στην Βραζιλία έγκυος, ο πατέρα της, όμως την διώχνει από το σπίτι, λόγω της συμπεριφοράς της και άλλη επιλογή δεν έχει από το να μεγαλώσει ολομόναχη το εκτός γάμου παιδί της. Οι γονείς αποκρύπτουν από την Ευριδίκη την επιστροφή της Γκουίδα, που εκείνη νομίζει πως ζει ευτυχισμένη με τον άνδρα της κάπου στην Ελλάδα.

Η Ευριδίκη (Κάρολ Ντουάρτε – υπέροχη) εξωθείται σε έναν νερόβραστο γάμο, εγκαταλείποντας το πάθος της για το πιάνο και το όνειρο της να σπουδάσει στην Μουσική Ακαδημία της Βιέννης.

Η Γκουίδα, νομίζει πως η αδελφή της είναι στην Βιέννη και σπουδάζει πιάνο, στέλνοντας συνεχώς γράμματα στην Ευριδίκη, που ποτέ δεν φτάνουν στα χέρια της. Τα χρόνια περνούν και οι δυο αδελφές, ενώ διαμένουν στην ίδια πόλη, δεν συναντούνται.   

Η δημοσιογράφος και συγγραφέας Μάρθα Μπατάλχα, γεννημένη στην Βραζιλία με την χριστιανοκαθολική ανατροφή, όταν έγραψε το 2016 το πρώτο της μυθιστόρημα «A Vida Invisível de Eurídice Gusmão», που βασίζεται και το σενάριο της ταινίας, κανένας εκδοτικός οίκος της Βραζιλίας δεν θέλησε να το δημοσιεύσει. Όταν τα πνευματικά δικαιώματα του βιβλίου μεταφέρθηκαν σε γερμανικό εκδοτικό οίκο, τότε μόνο η ιστορία των δυο αδελφών κυκλοφόρησε στην χώρα τής συγγραφέως, η οποία από το 2008 διαμένει στις Η.Π.Α, και σήμερα στην Σάντα Μόνικα με την οικογένεια της.

Ο βραβευμένος, Βραζιλιάνος σκηνοθέτης Καρίμ Αϊνούζ (Μαντάμ Σατανάς -2002), συν-σεναρογραφεί και μεταφέρει το βιβλίο της Μάρθα Μπατάλχα στην μεγάλη οθόνη, αποσπώντα, μάλιστα το Βραβείο στην κατηγορία «Ένα Κάποιο Βλέμμα» στο φεστιβάλ των Κανών 2019. Η ιστορία τραγική τα μάλα και ως δράμα είναι άψογα κινηματογραφημένο, υιοθετώντας τους απαραίτητους, ήρεμους ρυθμούς όπου χρειάζεται, ώστε να ενταχθεί ο θεατής στο ασφυκτικό περιβάλλον της στείρας ηθικής, που, κυριολεκτικώς, εξοντώνει ανθρώπους. Το απάνθρωπο στοιχείο, από την πλευρά του άνδρα, φορμάρεται σε μια ρεαλιστική ατμόσφαιρα, που το κυρίαρχο στοιχείο της αγάπης βαδίζει τρομακτικά προς το ικρίωμα της απελπισίας.

Η ταινία σε ρουφάει μέσα της και ο Αϊνούζ στο θέμα της στέρησης της γυναικείας επιθυμίας ως προς την εκπλήρωση των όποιων ονείρων τους – όταν αυτές είναι υποχείρια της ανδροκρατούμενης κοινωνίας – με εσωτερική ευγένεια αναδύει στην μεγάλη οθόνη έναν εφιάλτη που σε πιάνει η καρδιά σου. Με σύμμαχο την απίθανη φωτογραφία της Γαλλίδας Ελέν Λουβάρ (Ευτυχισμένος Λάζαρος) και βελούδινο χαλί την μουσική του 42χρονου, Γερμανού συνθέτη Μπένεντικτ Σίφερ, ο Βραζιλιάνος σκηνοθέτης, με εμπειρία στον χώρο του ντοκιμαντέρ, καταφέρνει να φτιάξει ένα υπόδειγμα δραματικής ταινίας, άνευ πονηρών τεχνασμάτων, μια κατάβαση στην ανθρώπινη σκοταδίλα γεμάτη συναίσθημα. Πρώτο απ΄ όλα που ξεπηδά είναι αυτό της αγανάκτησης.

Οι φεμινιστικές κορώνες χυτεύονται προσεκτικά στο καλούπι της διαχρονικότητας των σκληρών, κοινωνικών μορφωμάτων της γυναικείας ανελευθερίας και των τρομακτικών ρόλων του αρσενικού, είτε αυτοί είναι του πατέρα, του συζύγου, του εραστή. Οι δυο πρωταγωνίστριες, η Κάρολ Ντουάρτε και η Τζούλια Στόκλερ δίχως να ανήκουν στην κατηγορία, όπως λέμε, οι «γυναικάρες», είναι στημένες, πρωτίστως ερωτικά, στους φακούς του Αϊνούζ και της Λουβάρ, ισοπεδώνοντας κάθε αμφιβολία για το τι στο καλό σημαίνουν οι ορισμοί περί θηλυκότητας και αληθινής γυναίκας. Είναι ακαταμάχητες και οι δυο τους από την αρχή έως το τέλος.

Κυρίες και κύριοι απολαύστε την ταινία και υπό το βλέμμα του Ιησού του Λυτρωτή στον λόφο Κορκοβάντο του Ρίο ντε Τζανέιρο, που με τα χέρια ανοικτά καλωσορίζει τους ανθρώπους στην χώρα της σάμπας, του καρναβαλιού, της βαβουζέλας, της ελευθεριότητας και απλά ευθυγραμμίστε δίκαια την σημασία της αγάπης, της ελευθερίας, είτε αφορούν τον άνδρα, είτε την γυναίκα. Η ιστορία των δυο γυναικών είναι ένα γόνιμο συμπόσιο συναισθημάτων.

Αξιολόγηση Ταiνιας

* * * * *  Αριστούργημα * * * * Εξαιρετική * * * Ενδιαφέρουσα * * Προβληματική * Αδιάφορη @ Κάκιστη