fbpx

«Η Έβδομη Σφραγίδα»

 

 

Γιώργος Noir Παπαϊωσήφ

Γιώργος Noir Παπαϊωσήφ

gpapaiossif@intownpost.com

(The Seventh Seal)       

 

  • Είδος: Επική φαντασία ιστορικής περιόδου
  • Παραγωγή: Σουηδία (1957) σε επανέκδοση με ψηφιακά αποκατεστημένη κόπια
  • Σκηνοθεσία: Ινγκμαρ Μπέργκμαν
  • Με τους: Μαξ φον Σίντοου, Μπενγκτ Έκεροτ, Γκούναρ Μπιόρνστραντ, Μπίμπι Αντερσον
  • Διάρκεια: 96’
  • Διανομή: Weird Wave
  • Διακρίσεις: Bραβείο Επιτροπής Φεστιβάλ Καννών, 1957

Ο απογοητευμένος ιππότης Αντόνιο Μπλοκ (Μαξ φον Σίντοου – καταπληκτικός!)  και ο μηδενιστής ιπποκόμος του Γιενς (Γκούναρ Μπιόρνστραντ – εξαίσιος!) επιστρέφουν από τις σταυροφορίες σε μια Σουηδία που μαστίζεται από την πανούκλα. Στο δρόμο τους θα συναντήσουν τον Θάνατο (Μπενγκτ Έκεροτ – ανατριχιαστικά απίθανος!), ο οποίος θα ζητήσει από τον Ιππότη να τον ακολουθήσει.

Εκείνος, για να κερδίσει χρόνο, μήπως και μπορέσει να βρει απαντήσεις στις υπαρξιακές αγωνίες και τα μεταφυσικά προβλήματα που τον ταλανίζουν προτείνει στο Θάνατο να παίξουν μια παρτίδα σκάκι και όταν τελειώσει, αυτή να είναι και η τελευταία προθεσμία του.

 

Η ταινία βασίζεται στο θεατρικό έργο του Ίνγκμαρ Μπέργκμαν «Ζωγραφιά στο Ξύλο» και είναι το φιλμικό δημιούργημα που καθιέρωσε τον Μπέργκμαν ως παγκοσμίου φήμης σκηνοθέτη.

Ο τίτλος αναφέρεται σε ένα απόσπασμα από το Βιβλίο της Αποκάλυψης, που χρησιμοποιείται τόσο στην αρχή της ταινίας όσο και στο τέλος, ξεκινώντας από τις λέξεις «..και όταν το αρνί άνοιξε την έβδομη σφραγίδα , υπήρχε σιωπή στον ουρανό για το διάστημα μισής ώρας» (Κεφ. 8). Εδώ το μοτίβο της σιωπής αναφέρεται στη σιωπή του Θεού, που είναι και το κυρίαρχο θέμα της ταινίας, καθώς το σπάσιμο της Έβδομης Σφραγίδας θα αποκαλύψει το μυστικό της ανθρώπινης ζωής.

Με τον απίθανο Μαξ φον Σίντοου στον ρόλο του ιππότη και τον Γκούναρ Μπιόρνστραντ σε αυτό του ιπποκόμου, να κυριαρχούν ως ένα συναρπαστικό δίδυμο θέσεων και αντιθέσεων περί ζωής, θρησκείας και θανάτου ο Μπέργκμαν απλώνει μοναδικά τα υπαρξιακά ζητήματα σε μια ταινία ορόσημο του παγκόσμιου κινηματογράφου.  Μαζί τους, η εξωπραγματική μορφή του Θανάτου, που υποδύεται εξαιρετικά ο Μπενγκτ Έκεροτ.

Στον πυρήνα της ανθρώπινης φοβίας του Τέλους ο Μπέργκμαν προσπαθεί να δώσει απαντήσεις. Η εικονογραφία, μάλιστα, της εκκλησίας στην ταινία, που είναι ο «Χορός του Θανάτου» είναι εμπνευσμένη από τις τοιχογραφίες της εκκλησίας που κήρυττε ο πατέρας του Σουηδού σκηνοθέτη, καθότι πάστορας και όπως αναφέρει ο ίδιος ο Μπέργκμαν: «Γεννήθηκα σε μια οικογένεια πάστορα κι εκεί γρήγορα μαθαίνει κανείς να βλέπει πίσω από τα παρασκήνια της ζωής και του θανάτου». Η φωτογραφία του πραγματικά εμπνευσμένου Γκούναρ Φίσερ είναι ένα χάρμα οφθαλμών.