fbpx

banner αεροδρομίου

Ειρήνη Καράγιαννη, συνέντευξη στη Σμαράγδα Μιχαλιτσιάνου

Σμαράγδα Μιχαλιτσιάνου

Σμαράγδα Μιχαλιτσιάνου

smaragdamichalitsianou@gmail.com

«…πιστεύω στον άνθρωπο και στα ασύλληπτα δημιουργήματα του»

Η διεθνούς φήμης Ελληνίδα μέτζο σοπράνο Ειρήνη Καράγιαννη, η οποία διαθέτει εκτός των εξαιρετικών φωνητικών και εμφανισιακά προσόντα, τιμά την Ελλάδα πέρα από τα σύνορα. Είναι μια διακεκριμένη πρωταγωνίστρια της Εθνικής Λυρικής Σκηνής, που τη διακρίνει η σοβαρότητα, το ήθος και η συγκρότηση. Κινείται με ευκολία ειδικά στην μεσαία περιοχή η οποία χαρακτηρίζεται συνήθως από ζεστό χρώμα, ένταση και παρά τις επιτυχίες της συνεχίζει να γυμνάζει τη φωνή της και να μελετά ατελείωτα, γιατί γνωρίζει, πως πάνω από όλα χρειάζονται μεγάλες θυσίες για την λυρική τέχνη και έχει τη δυνατότητα να εκφράζει και να εξελίσσει συνεχώς την δημιουργικότητά της.

Τη συναντήσαμε με αφορμή τη βραδιά λυρικού τραγουδιού «Αγάπης Λόγια», που διοργανώνει ο Σύνδεσμος  «Οι Φίλοι του Ελληνικού Νησιού και της Θάλασσας» και θα πραγματοποιηθεί τη Δευτέρα 3 Ιουνίου, ώρα 21:00, στο Αίθριο Δημαρχείου Κηφισιάς (Διονύσου και Μυρσίνης), για να μιλήσουμε για την τέχνη που με πάθος και αγάπη υπηρετεί. Την ευχαριστούμε που βρήκε το χρόνο για αυτή τη συζήτηση παρά το βαρύ πρόγραμμά της.

Τι σας γοήτευσε κα. Καράγιαννη στον χώρο του λυρικού τραγουδιού και αποφασίσατε, ότι θέλετε να ασχοληθείτε με αυτό;

Από πάντα με γοήτευε το θέατρο. Ήμουν το παιδί που έλεγε τα ποιήματα και έπαιζε ρόλους στα θεατρικά των σχολικών χρόνων. Με παρότρυνση της μητέρας μου πήγα στο ωδείο όταν ήμουν στο λύκειο και από τότε πάντρεψα την αγάπη μου για το θέατρο με τη μουσική.

Πως θα περιγράφατε  την επιτυχημένη πορεία σας;

Σαν μια ατελείωτη διαδρομή παρέα με τον εαυτό μου προσπαθώντας να κουμαντάρω τα θετικά και τα αρνητικά μέσα μου.

Είναι αλήθεια, ότι η ζωή ενός λυρικού καλλιτέχνη είναι δύσκολη με την έννοια, ότι τον υποχρεώνει σε ένα συγκεκριμένο τρόπο ζωής, όπως τους αθλητές;

Είναι αλήθεια πως χρειάζεται μεγάλη πειθαρχία σε πολλούς τομείς της ζωής μας για να μπορέσουμε να ανταπεξέλθουμε σε αυτό το επάγγελμα . Από κάποια στιγμή όμως και μετά όταν μπεις μέσα σε αυτή την τόσο δύσκολη δουλειά οι κανόνες που βάζεις στη ζωή σου γίνονται αυτονόητοι και μέρος της ύπαρξης σου . Αυτή τουλάχιστον είναι η δίκη μου τοποθέτηση.

Γιατί νομίζετε, ότι οι περισσότερες  λυρικές τραγουδίστριες ονειρεύονται να γίνουν Κάλλας; Τι είναι αυτό που διατηρεί το όνομα και τον θρύλο της ντίβας της όπερας άφθαρτα στον χρόνο;

Κατά την ταπεινή μου γνώμη το να ονειρεύεται κάποιος να «γίνει Μαρία Κάλλας» είναι μια σκέψη που κινείται μεταξύ αφέλειας και ουτοπίας. Η γυναίκα αυτή από την άλλη μεριά αποτελεί ένα τόσο μοναδικό καλλιτεχνικό φαινόμενο που μοιραία γοητεύει , σαγηνεύει θα έλεγα , τραγουδιστές και μη. Είναι σίγουρα με τον ένα η τον άλλο τρόπο ένα είδος καλλιτεχνικής θεότητας και ίσως κάποια στιγμή κάποιος να αισθάνεται την ανάγκη να ταυτιστεί μαζί της.

Είναι μεγαλύτερες οι ευκαιρίες στο εξωτερικό για τους ερμηνευτές του λυρικού θεάτρου και της όπερας από ότι στην Ελλάδα;

Σαφώς. Διαθέτουμε δυστυχώς ως χώρα ελάχιστα θέατρα και λίγες ευκαιρίες εργασίας πέρα από την πρωτεύουσα.

Ποιο συναίσθημα σας κατακλύζει κάθε φορά πριν βγείτε στη σκηνή;

Τα συναισθήματα του εκάστοτε ρόλου που ερμηνεύω .

Είχατε δύσκολες στιγμές;

Πολλές αλλά όχι αξεπέραστες . Είχα όμως και απίστευτα όμορφες στιγμές που μετράνε πολύ περισσότερο γιατί κυρίως καταφέρνουν και σβήνουν τις δύσκολες.

H χώρα μας έχει αναδείξει σπουδαίους λυρικούς καλλιτέχνες που διαπρέπουν σε παγκόσμιο επίπεδο. Υπάρχει κατά τη γνώμη σας πρόβλημα σε σχέση με την εκπαίδευση εδώ, που πολλοί καλλιτέχνες θεωρούν ανολοκλήρωτη;

Το πρόβλημα είναι ακριβώς το αντίθετο: ότι πολλοί τις θεωρούν «ολοκληρωμένες». Όποιος όμως γνωρίζει τις παραμέτρους αυτής της δουλειάς στην πορεία θα βρει το δρόμο του. Εξαρτάται και μόνο από το επίπεδο του καλλιτεχνικού στόχου και τις ικανότητες σε διάφορα επίπεδα του στοχευτή.

Η οικονομική κρίση έχει επηρεάσει το λυρικό θέατρο ;

Ασφαλώς , παγκοσμίως θα έλεγα.

Η Εθνική Λυρική Σκηνή (ΕΛΣ) ,κατά τη γνώμη σας,  μπορεί  να συνομιλήσει επί ίσοις όροις με το διεθνές γίγνεσθαι του λυρικού θεάτρου;

Εξαρτάται από την καλλιτεχνική κατεύθυνση και την οικονομική δυνατότητα της εκάστοτε διοίκησης.

Η όπερα γνωρίζει άνθηση τα τελευταία χρόνια στην πατρίδα μας. Τι νομίζετε ότι χρειάζεται για να συμβάλει αρκετά σε αυτή την εξέλιξη;

Νομίζω πως άνθηση υπήρχε πάντα. Η χώρα μας είχε πάντοτε αξιόλογους λυρικούς καλλιτέχνες. Τελευταία, δημιουργήθηκαν περισσότεροι χώροι ικανοί να φιλοξενήσουν τέτοια θεάματα και φυσικά το κοινό ανταποκρίθηκε . Θα ήταν όμως ευχής έργο η όπερα να «επισκεφθεί» και την υπόλοιπη Ελλάδα.

«Πιστεύω στον Θεό, τον Μότσαρτ και τον Μπετόβεν» έλεγε ο Ρίχαρντ Βάγκνερ; Εσείς, τι λέτε κα. Καράγιαννη;

Εγώ πιστεύω στον άνθρωπο και στα ασύλληπτα δημιουργήματα του.

«Ο ελληνικός πολιτισμός είναι και θα είναι πάντα παρών, εξάλλου υπό μια έννοια είναι αυτός που συνέβαλε στην γέννηση πολλών άλλων. Δεν νομίζω πως υπάρχει εδώ κάποια αδιαφορία. Υπάρχουν εποχές άνθρωποι και αναγκαιότητες. Πάντα ο πολιτισμός εκφράζει την εποχή του»

Ο Σκωτσέζος ποιητής Ρόμπερτ Μπερνς από την άλλη μας άφησε το απόφθεγμα: «Η όπερα είναι εκείνο το είδος θεάματος, που όταν κάποιος μαχαιρώνεται στην πλάτη, αντί να πεθάνει, τραγουδάει». Πόση δόση χιούμορ και αλήθειας εμπεριέχει η ρήση του;

Η όπερα είναι ένα υπερβατικός τρόπος για να διηγηθείς τη ζωή. Εάν δεν μπορείς να μπεις μέσα στον κόσμο της δεν μπορείς να την προσεγγίσεις …. το μεγαλείο βρίσκεται στην κάθε φορά που θα δεις και θα ξαναδείς τη σκηνή που παθαίνει η Τραβιάτα και να πιστεύεις ότι μπορεί και να μην συμβεί. Αυτή είναι η αριστουργηματική δραματουργία και μουσική σύνθεση .

Η όπερα είναι ένα μουσικοθεατρικό είδος που εμφανίστηκε με την απαρχή της Αναγέννησης και εξακολούθησε δημιουργικά τους επόμενους αιώνες. Μέχρι που φθάσαμε στη ροκ όπερα, είδος ιδιαίτερα αγαπητό σήμερα. Να συμπεράνουμε ότι η κλασική μουσική μπορεί άνετα να «παντρευτεί» με τη ροκ, κι αν ναι, θα σας  ενδιέφερε να συμμετάσχετε σε ροκ όπερα;

Η τέχνη εξελίσσεται παρέα με τον άνθρωπο και τις ανάγκες του. Αλίμονο εάν δεν παρακολουθούσαμε οι καλλιτέχνες το σήμερα και τις καλλιτεχνικές του αναζητήσεις. Είμαι πάντα ανοιχτή στην σύγχρονη μου τέχνη αρκεί να μπορώ να της φανώ «χρήσιμη». Εννοώ δεν είμαστε όλοι κατάλληλοι για όλα.

Ο ελληνικός πολιτισμός διατηρεί κάποια φωτεινά στοιχεία παρά το βαθμό αδιαφορίας των αρμοδίων σε βάρος του;

Ο ελληνικός πολιτισμός είναι και θα είναι πάντα παρών, εξάλλου, υπό μια έννοια, είναι αυτός που συνέβαλε στην γέννηση πολλών άλλων. Δεν νομίζω πως υπάρχει εδώ κάποια αδιαφορία. Υπάρχουν εποχές άνθρωποι και αναγκαιότητες. Πάντα ο πολιτισμός εκφράζει την εποχή του.

Μιλήστε μου για τη βραδιά της 3ης Ιουνίου 2019  με γνωστές όπερες και οπερέτες  ελληνικού και ξένου ρεπερτορίου αλλά και γνώριμες αγαπημένες μελωδίες, που μας γυρίζει πίσω σε μια νοσταλγική εποχή που έφυγε ανεπιστρεπτί;

Η συναυλία της 3ης Ιουνίου , εξού  και ο τίτλος «αγάπης λόγια» είναι ένας μουσικός διάλογος μεταξύ ενός άντρα και μιας γυναίκας που εμπεριέχει όλα τα στοιχεία που μπορούν να περιγράψουν τον έρωτα. Κωμικές, τραγικές, χαρούμενες, νοσταλγικές και τρυφερές στιγμές σε ένα μουσικό μπουκέτο από πολλές εποχές και μουσικά είδη.

Θα ήταν αγένεια να σας ζητήσω να μας …βάλετε μέσα  στα όνειρά σας;

Τα όνειρα μου … δεν ξέρω, κάποια από αυτά έχουν πραγματοποιηθεί … άλλα όχι, δεν χωράνε όλα σε μια ζωή . Αν κοιτάξω πίσω δεν θα βρω απωθημένα , αν κοιτάξω μπροστά, εύχομαι η ζωή να μη σταματήσει πότε να με αλλάζει, να με ξαφνιάζει , να με προκαλεί .

Τι είναι εν τέλει πιο σημαντικό στη ζωή κα. Καράγιαννη ;

Η αγάπη, που ταυτόχρονα μπορεί να κατοικεί το μυαλό και την καρδιά .