fbpx

banner αεροδρομίου

«Δε Όσκαρ Γκόους το…. Χομ Εντερτέιμεντ!»: Βραβεία Όσκαρ 2019, γράφει ο Γιώργος Noir Παπαϊωσήφ

Γιώργος Noir Παπαϊωσήφ

Γιώργος Noir Παπαϊωσήφ

gpapaiossif@intownpost.com

Στο γλυπτό σκηνικό του Ντόλπι Θιάτερ της 91ης τελετής απονομής των Βραβείων Όσκαρ  νικητής είναι η μία και μοναδική… η νέα εποχή κινηματογραφικών παραγωγών, που ονομάζεται «streaming» ή πιο απλά «Netflix» ή ακόμα πιο λιανά… θα σου φτιάχνουμε κινηματογραφικές ταινίες για να τις βλέπεις στην ηρεμία της οικίας σου με το πάτημα ενός κουμπιού όποτε επιθυμείς, καταβάλλοντας φθηνή, μηνιαία συνδρομή. Η σκοτεινή, κινηματογραφική αίθουσα ξεψυχά. Ζήτω ο σπιτικός, αναπαυτικός καναπές!

Μπορεί να μην άνοιξε διάπλατα η πύλη με το Όσκαρ «Καλύτερης Ταινίας» για το νετφλιξιακό «Roma» του Αλφόνσο Κουαρόν, διακριτικά όμως τραβήχτηκε η κουρτίνα, ακόμα πιο απαλά σύρθηκε η μπαλκονόπορτα και να που η ταινία πέρασε με μικρό άλμα στα μεγάλα βραβεία, σηκώνοντας, μάλιστα, τρις το χρυσόδερμο αγαλματίδιο (Σκηνοθεσία, Ξενόγλωσση Ταινία, Φωτογραφία). Ταινία εξ’  ολοκλήρου χρηματοδοτούμενη από τον γνωστό, αμερικάνικο πάροχο streaming, πολυεθνικών συμφερόντων, που επεκτίνεται σημαντικά και «απειλητικά» στην παραγωγή τηλεοπτικών σειρών και «κινηματογραφικών» ταινιών υψηλών απαιτήσεων για όλα τα σινεφίλ γούστα. Έτσι, για να τα παρακολουθούμε στην θαλπωρή των σπιτιών μας.

Ο Κουαρόν και το «Roma» του είναι το πετυχημένο πείραμα για την δημιουργία της νέας κινηματογραφικής εποχής. Ως πείραμα, λοιπόν, που κατέβηκε εντελώς αδιαμαρτύρητα από τις τηλεοπτικές πλατφόρμες στην χρυσή κούρσα των μεγάλων, κινηματογραφικών βραβείων, επιβάλλεται να είναι ως παραγωγή καλότεχνη, να διαθέτει το κάτι τις από άποψη, αρκετή φινέτσα και φυσικά να συνοδεύεται από την σινεφίλ αποδοχή, ασχέτως εάν η συγκεκριμένη είναι μια ταινία χωρίς σενάριο.

Μόνο με τέτοιου είδους προδιαγραφές και ως πείραμα που είναι θα μπορούσε το τηλεοπτικό προϊόν να πατήσει σταθερά και ασφαλώς από πέτρα σε πέτρα και να φτάσει στην αντίπερα όχθη των κινηματογραφικών παραγωγών των μεγάλων studios με σκοπό να σταθεί επάξια στο πλάι τους.

Φέτος είδαμε το «Roma» των τριών Όσκαρ, που βγήκε απ΄ ευθείας στo περιβάλλον της Netflix (στην χώρα μας πήρε μια 24ωρη ή 48ωρη παράταση, εάν δεν κάνω λάθος, για να προβληθεί στις αίθουσες πριν «καρφωθεί» στο ελληνικό μενού της εν λόγω εταιρείας) και του χρόνου, πιθανώς, ο Μάρτιν Σκορζέσι με το πολυαναμενόμενο «Irishman», πάλι της σπιτικής Netflix, να σηκώσει ισάριθμα βραβεία. Το πράγμα θα αναπτυχθεί γεωμετρικά και αριθμητικά καρσί προς την καθολική του καθιέρωση.

Όσκαρ σε ταινίες για την τηλεόραση ή τον ηλεκτρονικό υπολογιστή, δηλαδή, μαφιόζικες διαδικασίες, τσίφτικες, τα μάλα αποτελεσματικές, περίφημα σερβιρισμένες στα βραβεία των βραβείων. Σε λίγο μπαίνει καλπάζουσα στο «χοντρό» παιχνίδι και η γνωστή Amazon του Τζεφ Μπέζος, που μέχρι σήμερα διανέμει τις ταινίες της σε δίκτυο αιθουσών, οπότε λίαν συντόμως θα ακολουθήσουν κι άλλοι, κι άλλοι.

Ο μέγας ηττημένος σε αυτή την νέα εποχή που ορθώνεται θα είναι ο θεατής και μόνο. Η απώλεια της αίσθησης του μεγάλου, άσπρου πανιού, της ψυχικής αντάμωσης, του μοιράσματος των συναισθημάτων μας μαζί με άλλους 100 – 150 άγνωστους ανθρώπους στον ίδιο χώρο. Η ακύρωση της μαγείας του κινηματογραφικού ταξιδιού, της εισβολής των προσωπικών μας σιωπών στο πολύβουο σύμπαν της 7ης Τέχνης με μοναδικό οδηγό το λευκό φως της μηχανής προβολής. Σε ελάχιστα χρόνια, να το θυμάστε, οι πανέμορφες, κινηματογραφικές αίθουσες θα είναι παρελθόν, αφού θα ψυχορραγούν, θανάσιμα ριγμένες στο καναβάτσο από μια ισχυρή δύναμη που πάσχει από νανισμό: την γυάλινη θεά του υπνωτισμού.

Κατά τα άλλα η 91η  απονομή των Βραβείων Όσκαρ ήταν μια τελετή όπως όλες του είδους, χωρίς χιουμορίστα παρουσιαστή-οικοδεσπότη, με τους Queen και τον ντεμέκ τραγουδιστή τους να μιμείται τον Φρέντι Μέρκιουρι, όπου οι ετυμηγορίες  στενοχώρησαν κάποιους και κάποιους άλλους χαροποίησαν.

Με κέντρο του κύκλου εξόφθαλμα τονισμένο στην αφροαμερικανική κοινωνία (φτάνει πια, το έχει καταλάβει ο Ντόναλντ ότι το Χόλιγουντ είναι εχθρικό πεδίο για το οβάλ γραφείο!), τον φυλετισμό και τα διάφορα κινηματογραφικά σενάρια με έγχρωμους να κερδίζουν βραβεία, πέσανε τα ένθερμα, μαχητικά, «δημοκρατικά» χειροκροτήματα, εκφωνήθηκαν ιστορικοί και πολιτισμικοί λόγοι λογύδρια από τους νικητές, αποκαλύφθηκαν οι μικρές και οι μεγάλες αμηχανίες των συντελεστών, ενώ η Lady Gaga με τον Μπράντλεϊ Κούπερ ομόρφυναν μελωδικά την βραδιά, τραγουδώντας ντουέτο επί σκηνής το βραβευμένο με Όσκαρ Καλύτερου Τραγουδιού «Shallow» ενδεδυμένοι στα αμπιγιέ τους.

Απολαύσαμε τον πολιτικοποιημένο, αφροαμερικανό σκηνοθέτη Σπάικ Λι να χοροπηδάει σαν τραγί και να βουτάει στην αγκαλιά του Σάμιουελ Τζάκσον για το πρώτο του Όσκαρ στην κινηματογραφική του θητεία, αυτό του Όσκαρ Σεναρίου στο «BlackKklansman: Η Παρείσφρηση», τον Ράμι Μάλεκ να «ξετινάζει» κομπλαρισμένος από μικροφώνου το βιογραφικό του και στις ευχαριστίες να μην δίνει ούτε ένα εύσημο στον Μπράιαν Σίνγκερ, λόγω των θεμάτων περί σεξουαλικής κακοποίησης που κατατρέχουν τον σκηνοθέτη.

Εμφανίστηκε και η ναυαρχίδα της show biz, η αγέραστη Μπάρμπα Στράιζαντ, που άρχισε να υμνεί τον Σπάικ Λι. Είδαμε την Γκλεν Κλόουζ να μην ξέρει που να βολέψει την ήττα και η επτάκις αδικημένη ηθοποιός να συμπεριφέρεται ως πραγματική κυρία, όπως και τον δακρύβρεχτο λόγο της Ρετζίνα Κίνγκ, που out of the blue έπεσε από τον Κίσαβο και στάθηκε όρθια με το Όσκαρ Β’  Γυναικείου Ρόλου στα χέρια της για την ταινία «Αν Η Οδός Μπιλ Μπορούσε να Μιλήσει».  

Ο Μεξικανός Αλφόνσο Κουαρόν καμάρωνε σαν παγώνι του εθνικού κήπου για τα τρία Όσκαρ του «Roma». Ο σοβαρός και στιβαρός αφροαμερικανός ηθοποιός Μαχερσάλα Αλί στο δεύτερο Όσκαρ του στον Β΄ Ανδρικό Ρόλο, αυτή τη φορά για το «Πράσινο Βιβλίο» ήταν λιτός και επί της ουσίας, που ως παραγωγή σήκωσε επίσης το Όσκαρ Καλύτερης Ταινίας και Πρωτότυπου Σεναρίου.

Ο μαρβελικός Black Panther τσίπμησε, τελικά, τρία τον αριθμό Όσκαρ (Μουσική, Κοστούμια Σκηνικά), η Lady Gaga στο δυνατό σημείο της που είναι το τραγούδι ανύψωσε το αγλματίδιο για το remake της ταινίας Ένα Αστέρι Γεννιέται και το Bohemian Rhapsody εγκατέλειψε την βραδιά με χρυσό καρέ (Α’  Ανδρικού Ρόλου, Μοντάζ, Ήχου, Μιξάζ).

Ο πραγματικά χαρούμενος ο Γιώργος Λάνθιμος (Εύγε Γεώργιε!), αν και από τις δέκα υποψηφιότητες κράτησε μόνο την μια, καθόλου δεν πειράζει διότι στο μέλλον θα τον βλέπουμε συχνότατα στην αίθουσα του Ντόλμπι Θίατερ. Ο αστεράτος σινε-διάδρομος στρώθηκε για τον Έλληνα σκηνοθέτη και οι επιτυχίες του θα διαδέχονται η μια την άλλη.                 

Η σοκαρισμένη Ολίβια Κόλμαν με το Όσκαρ Α΄ Γυναικείου Ρόλου για την «Ευνοούμενη» του Γιώργου Λάνθιμου τα «έριξε» αγγλιστί με χιουμοράκι του Γουέστ Έντ και μαζί με την Lady Gaga παρέδωσαν μαθήματα άψογης συναδελφικότητας. Και διάφορα άλλα ευτράπελα που γέμισαν την βραδιά της απονομής, ως συνήθως, για να πάνε έπειτα άπαντες οι συντελεστές και οι προσκεκλημένοι για φαγάκι και να το ρίξουν στη συνέχεια έξω στα γνωστά πάρτι των διασημοτήτων με σαμπάνιες και πλήθους καλοπροαίρετων, «κοινωνικών» σχολίων.

Άντε και του χρόνου…

 

Βραβεία Oscar 2019

Καλύτερη Ταινία

«Πράσινο Βιβλίο»

Σκηνοθεσία

Αλφόνσο Κουαρόν – «Ρόμα»

Α’ Ανδρικός Ρόλος

Ράμι Μάλεκ – «Bohemian Rhapsody»

Α’ Γυναικείος Ρόλος

Ολίβια Κόλμαν  – «Ευνοούμενη»

Β’ Ανδρικός Ρόλος

Μαχερσάλα Αλι – «Πράσινο Βιβλίο»

B‘ Γυναικείος Ρόλος

Ρετζίνα Κινγκ – «Αν η Οδός Μπιλ Μπορούσε να Μιλήσει»

Πρωτότυπο Σενάριο

Νικ Βαλελόνγκα, Μπράιαν Κάρι και Πίτερ Φαρέλι – «Πράσινο Βιβλίο»

Διασκευασμένο Σενάριο

Tσάρλι Βάχτελ, Ντέιβιντ Ραμπίνοβιτζ, Κέβιν Γουίλμοτ και Σπάικ Λι  -«BlacKkKlansman: H Παρείσφρηση»

Φωτογραφία

Αλφόνσο Κουαρόν – «Ρόμα»

Κοστούμια

Ρουθ Ε. Κάρτερ – «Black Panther»

Μοντάζ

Τζον Οτμαν – «Bohemian Rhapsody»

Μακιγιάζ και Κομμώσεις

Vice: Ο Δεύτερος στην Ιεραρχία

Μουσική

Λούντβιγκ Γκόρανσον – «Black Panther»

Τραγούδι

«Shallow» – «Ενα Αστέρι Γεννιέται» (Lady Gaga, Μαρκ Ρόνσον, Αντονι Ροσομάντι και ΑΝτριου Γουάιατ)

Καλλιτεχνική Διεύθυνση

Χάνα Μπίτσλερ – «Black Panther»

Ήχος

«Bohemian Rhapsody»

Ηχητικά Εφέ

«Bohemian Rhapsody»

Οπτικά Εφέ

«Ο Πρώτος Άνθρωπος»

Ταινία Κινουμένων Σχεδίων

«Spider-Man: Μέσα στο Αραχνο-Σύμπαν» – Μπομπ Περσιτσέτι, Πίτερ Ράμσεϊ και Ρόντνεϊ Ρόθμαν

Ξενόγλωσση Ταινία

Ρόμα – Αλφόνσο Κουαρόν (Μεξικό)

Ντοκιμαντέρ – Μεγάλου Μήκους

Free Solo

Ντοκιμαντέρ – Μικρού Μήκους

Period. End of Sentence.

Μικρού Μήκους Ταινία – Animation

Bao

Μικρού Μήκους Ταινία – Live Action

Skin