fbpx

«Γυναίκα σε Πόλεμο»

 

 

Γιώργος Noir Παπαϊωσήφ

Γιώργος Noir Παπαϊωσήφ

gpapaiossif@intownpost.com

(Kona Fer í Stríð  / Woman at War)

 

  • Είδος: Κοινωνική, πολιτική σάτιρα
  • Παραγωγή: Ισλανδία, Γαλλία, Ουκρανία (2018)
  • Σκηνοθεσία : Μπένεκτιτ Έρλινγκσον
  • Με τους: Χαλντόρα Γκεϊρχασντότιρ, Γιόχαν Σίγκουρνδσον, Χουάν Καμίλο Ρόμαν Εστράντα, Γιόρουντουρ Ράγκναρσον
  • Διάρκεια: 101’
  • Διανομή: Weird Wave
  • Διακρίσεις: Κινηματογραφικό Βραβείο LUX του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου για το 2018

Ο κινηματογράφος της Ισλανδίας, αυτού του κρύου, βορειοατλαντικού, ηφαιστειογενούς νησιού, ολοένα δίνει καλά δείγματα γραφής. Με απλή, βατή σκηνοθεσία, καλή φωτογραφία και μεστές σεναριακές γραμμές εισχωρεί στην ψίχα των θεμάτων που πραγματεύεται, προσφέροντας ενδιαφέρον στον θεατή.

Το συγκεκριμένο οικολογικό παραμύθι, καλοφτιαγμένο και δομημένο άριστα, με την μασκοφόρο εκδικήτρια και προστάτιδα του φυσικού κάλλους, την «γυναίκα του βουνού» όπως αυτοπροσδιορίζεται, εκφράζει σε απλό λόγο δίχως κορώνες και με χιούμορ, ότι κάθε άνθρωπος, μπορεί και έχει την δυνατότητα να δημιουργήσει τις κατάλληλες συνθήκες για να αλλάξει ο κόσμος.

Η ηρωίδα Χάλλα, που την υποδύεται η υπέροχη ηθοποιός με το ονοματεπώνυμο σωστό γλωσσοδέτη, Χαλντόρα Γκεϊρχασντότιρ (ola la la… εντελώς Βίκινγκ κατάσταση) είναι απόλαυση, ενώ ο 49χρονος σκηνοθέτης Μπένεκτιτ Έρλινγκσον έφτιαξε μια όμορφη ηρωική περιπέτεια με ανθρωπιά, έχοντας στο κέντρο του ένα φλέγον ζήτημα όπως είναι η καταστροφή της φύσης από τις πολυεθνικές και τις τοξικές βιομηχανικές μονάδες, προσδίδοντας στο δραματικό υπόβαθρο του θέματος χιούμορ και σάτιρα. Εύστοχη και έξυπνη ταινία στην δεύτερη μεγάλου μήκους του Ισλανδού σκηνοθέτη

Στο Ρέικιαβικ του σήμερα, η 50χρονη Χάλλα (Χαλντόρα Γκεϊρχασντότιρ – υπέροχη) ζει μια διπλή ζωή: Ο κόσμος την γνωρίζει ως την διευθύντρια της χορωδίας, ενώ ταυτόχρονα είναι η παθιασμένη ακτιβίστρια που έχει κηρύξει, κρυφά, πόλεμο ενάντια στην τοπική βιομηχανία αλουμινίου προκειμένου να διασώσει τη φύση της χώρας της και κατ’ επέκταση τους συνανθρώπους της.

Ξεκινώντας από μικρούς βανδαλισμούς, η Χάλλα καταφέρνει να προκαλέσει ένα βιομηχανικό σαμποτάζ, τόσο μεγάλο, που προκαλεί προβλήματα στα επιχειρηματικά σχέδια της ισλανδικής κυβέρνησης. Και ενώ η Χάλλα σχεδιάζει την πιο παράτολμη ακτιβιστική της ενέργεια, λαμβάνει ένα απρόσμενο γράμμα που ανατρέπει όλα όσα είχε προγραμματίσει, καθώς θα κληθεί να πάρει τη σημαντικότερη, και μη αναστρέψιμη, απόφαση στη ζωή της (αυτή είναι η ωραία έκπληξη της ταινίας που δεν την προδίδουμε).

Όπως επισημαίνει ο σκηνοθέτης και σεναριογράφος, «η ταινία αυτή, όπως και η ζωή, εμπεριέχει τα πάντα και δεν επιδέχεται κατηγοριοποίησης σε κάποιο είδος…». Το μόνο σίγουρο είναι πως, για τον Μπένεντικτ Έρλινγκσον, όπως προκύπτει και από τη φιλμογραφία του, «τα δικαιώματα της φύσης» πρέπει να λογίζονται ισάξια με «τα ανθρώπινα δικαιώματα» και να προστατεύονται νομοθετικά σε εθνικό και διεθνές επίπεδο.