fbpx

banner αεροδρομίου

«Έγκλημα στο Οριάν Εξπρές»

 

 

Γιώργος Noir Παπαϊωσήφ

Γιώργος Noir Παπαϊωσήφ

gpapaiossif@intownpost.com

(Murder on the Orient Express)

 

  • Είδος: Θρίλερ μυστηρίου
  • Παραγωγή: Αγγλία Η.Π.Α (1974) σε επανέκδοση με νέες αποκατεστημένες κόπιες
  • Σκηνοθεσία: Σίντνεϊ Λουμέτ
  • Με τους: ‘Αλμπερτ Φίνεϊ, Λόρεν Μπακόλ, Μάρτιν Μπάλσαμ, Ίνγκριντ Μπέργκμαν, Ζακλίν Μπισέ, Ζαν-Πιερ Κασέλ, Σον Κόνερι, Άντονι Πέρκινς, Βανέσα Ρεντγκρέιβ
  • Διάρκεια: 131΄
  • Διανομή: Neo Films
  • Διακρίσεις: Όσκαρ Β΄ Γυναικείου Ρόλου (Ίνγκριντ Μπέργκμαν) – 3 βραβεία Bafta: Β’ Ανδρικού Ρόλου (σερ Τζον Γκίλγουντ), Β΄ Γυναικείου Ρόλου (Ίνγκριντ Μπέργκμαν) και Μουσικής (Ρίτσαρντ Μπένετ)

Ο διάσημος Βέλγος ντετέκτιβ Ηρακλής Πουαρό (Άλμπερτ Φίνεϊ – υπέροχος!) ταξιδεύει με το Οριάν Εξπρές, αλλά εξαιτίας μιας τρομερής χιονοθύελλας, το τρένο σταματά στα μισά της διαδρομής Κωνσταντινούπολης-Παρισιού.

Ξαφνικά, ένας από τους επιβάτες του τρένου, ύποπτος για την υπόθεση απαγωγής και δολοφονίας ενός μικρού κοριτσιού, βρίσκεται δολοφονημένος. Ο Πουαρό αναλαμβάνει να ρίξει φως στην υπόθεση. Όλοι έχουν κίνητρο, όλοι είναι ύποπτοι, αλλά όλοι έχουν ένα καλό άλλοθι. Μυστήριο κομμένο και ραμμένο στα μέτρα του θρυλικού ντεντέκτιβ.

Το ομώνυμο βιβλίο της «βασίλισσας» του αστυνομικού μυστηρίου, Άγκαθα Κρίστι, είναι το περισσότερο κινηματογραφημένο μυθιστόρημα από κάθε άλλο της συγγραφέως. Ως βιβλίο εκδόθηκε για πρώτη φορά την 1η Ιανουαρίου 1934 στην Αγγλία, ενώ στις 28 Φεβρουαρίου του ίδιου έτους κυκλοφόρησε στις Η.Π.Α. με τον τίτλο: «Murder in the Calais Coach» (Φόνος στην Κλινάμαξα του Καλαί). Διαφορετικός τίτλος για την Αμερική, ώστε να μην προκαλέσει σύγχυση στο αναγνωστικό κοινό και μπερδευτεί με το μυθιστόρημα του Γκράχαμ Γκριν «Stamboul Train» το οποίο κυκλοφορούσε στις Η.Π.Α από το 1932 με τον τίτλο «Orient Express».

Έπειτα από αρκετές απογοητευτικές κινηματογραφικές και τηλεοπτικές μεταφορές των βιβλίων της Κρίστι, η αυστηρή Άγκαθα αποφάσισε να μην πουλήσει ποτέ ξανά πνευματικά δικαιώματα των βιβλίων της για να μεταφερθούν σε ταινίες. Ο πρόεδρος, όμως της EMI, Νατ Κόλεμαν ζήτησε τη βοήθεια του Λόρδου Λούις Μάουνμπάντεν για να πείσει τη αλύγιστη Άγκαθα να επιτρέψει τη μεταφορά στον κινηματογράφο του μυθιστορήματος «Έγκλημα στο Οριάν Εξπρές». Ο Λόρδος Λούις Μάουνμπάντεν ήταν ο πατέρας του παραγωγού της ταινίας Τζον Μπρέιμπουν.

Η 84χρονη Αγκάθα Κρίστι, τελικά υπέκυψε στην πολιορκία του Μάουνμπάντεν και, έτσι, τον Νοέμβριο του 1974 παρακολούθησε, μάλιστα, την πρεμιέρα στον κινηματογράφο που προβλήθηκε η ταινία. Όπως είπε η ίδια η συγγραφέας: «είναι η μόνη μεταφορά βιβλίου μου σε κινηματογραφική ταινία με την οποία έμεινα απόλυτα ικανοποιημένη». Συγκεκριμένα, αισθάνθηκε ότι η απόδοση του Άλμπερτ Φίνεϊ πλησίασε κατά πολύ τον χαρακτήρα του ήρωα της, Ηρακλή Πουαρό. Αν και, όπως γράφτηκε, το κινηματογραφικό μουστάκι του Βέλγου ντεντέκτιβ δεν την είχε εντυπωσιάσει τόσο. Η παρουσία της Άγκαθα Κρίστι στην πρεμιέρα της ταινίας ήταν η τελευταία της δημόσια εμφάνιση. Η διάσημη συγγραφέας αποχώρησε από τον κόσμο των ανθρώπων δεκατέσσερις μήνες αργότερα, στις 12 Ιανουαρίου 1976.

Η ταινία όμως με αυτό το σουπερ, διεθνές cast ηθοποιών έγραψε σπουδαία, κινηματογραφική ιστορία. Η σκηνοθεσία του Αμερικανού Σίντεϊ Λιούμετ (25 Ιουνίου 1924 – 9 Απριλίου 2011) είναι άκρως ατμοσφαιρική, αποδίδοντας μοναδικά την πλοκή και το μυστήριο του βιβλίου, αναδεικνύοντας ταυτόχρονα και σε μέγιστο βαθμό όλες τις υποκριτικές δυναμικές των πρωταγωνιστών. Με δυνατό σύμμαχο το κλειστοφοβικό περιβάλλον των βαγονιών της αμαξοστοιχίας και την αγωνία να ρέει ποταμηδόν σε ένα χώρο δίχως διαφυγή, ο σκηνοθέτης των «Δώδεκα Ενόρκων», της Σκυλίσιας Μέρας», αλλά και του τρομερού «Δικτύου», πραγματικά μεγαλουργεί.

Η δε ερμηνεία του εξαιρετικού, 37χρονου, τότε, θεατρικού ηθοποιού Άλμπερτ Φίνεϊ που αποχώρησε τον περασμένο Φεβρουάριο από την ζωή (9 Μαΐου 1936 – 7 Φεβρουαρίου 2019) στον ρόλο του Ηρακλή Πουαρό, είναι ονειρεμένη και προσωπικά εκτιμώ, καλύτερη από αυτή του Πίτερ Ούστινοφ, που έχουμε συνηθίσει. Ο Φίνεϊ ανήκει στην μεταπολεμική, αγγλική στόφα των μεγάλων ανδρών ηθοποιών, όπως ο Άλαν Μπέιτς, ο Μάικλ Κέιν, ο Ρίτσαρντ Χάρις και ο Πίτερ Ο’ Τουλ, που η θεατρομάνα Αγγλία πρόσφερε γενναιόδωρα και για πολλοστή φορά στις ανάγκες του Χόλιγουντ.

Ο 37χρονος Φίνεϊ, ήταν η τρίτη επιλογή για υποδυθεί τον κατά είκοσι χρόνια μεγαλύτερο του Βέλγο ντεντέκτιβ, Πουαρό. Ο ρόλος προσφέρθηκε αρχικά στον σερ ‘Αλεκ Γκίνες, που δεν ήταν διαθέσιμος, όπως και στον Πολ Σκόφιλντ, που επίσης ήταν κλεισμένος εκείνη την χρονική στιγμή. Για να πλησιάσει ηλικιακά ο Φίνεϊ τον Πουαρό, δηλαδή την ηλικία των 55-60 χρόνων, σε καθημερινή βάση, ο ηθοποιός υποβαλλόταν σε πολύωρο, ειδικό μακιγιάζ για να αποκτήσει την ώριμη μορφή του αγαπημένου, αλλά ιδιότυπου ντετέκτιβ.

Για την σημειολογία της κινηματογραφικής ιστορίας, που μας αρέσει τα μάλα, να αναφέρουμε, ότι για τον σερ Σον Κόνερι είναι η δεύτερη φορά που κινηματογραφικά παίζει χαρακτήρα, ταξιδεύοντας με το «Οριάν Εξπρές». Η πρώτη ήταν το 1963, ως Τζέιμς Μποντ στην δεύτερη ταινία του 007, «Από την Ρωσία με Αγάπη», (From Russia with Love) όταν συναντιέται σιδηροδρομικώς με τον Σοβιετικό, δολοφόνο πράκτορα Ντόναλντ – Ρεντ – Γκραντ, που υποδύεται ο αξέχαστος Ρόμπερτ Σόου.

Το βιβλίο κυκλοφορεί από τις εκδόσεις «Ψυχογιός». Έχω παρακολουθήσει κάθε κινηματογραφική μεταφορά του συγκεκριμένου μυθιστορήματος της Αγκάθα Κρίστι, γιατί είναι από τα αγαπημένα μου, ακόμα κι αυτή την πρόσφατη, υπερφίαλη πρόταση του Κένεθ Μπράνα. Ε, τούτη, ως η πρώτη, είναι αξεπέραστη, μια πραγματική απόλαυση. Μην την χάσετε!

Αξιολόγηση Ταiνιας

* * * * *  Αριστούργημα

* * * * Εξαιρετική

* * * Ενδιαφέρουσα

* * Προβληματική

* Αδιάφορη

@ : Κάκιστη