InTownPost

Ακολουθήστε μας :

16
Κυρ, Μάι
Tο διάβασαν 460 άτομα (460 Views)

«Tenet»: Κριτική ταινίας από τον Γιώργο Noir Παπαϊωσήφ

rev-1-MGR-19733-MSG_High_Res_JPEG

«Tenet»






Είδος: Κατασκοπευτική ταινία επιστημονικής φαντασίας

Παραγωγή: Η.Π.Α. (2020)

Σκηνοθεσία: Κρίστοφερ Νόλαν

Με τους: Τζον Ντέιβιντ Γουάσινγκτον, Ρόμπερτ Πάτινσον, Ελίζαμπεθ Ντεμπίκι, Μάικλ Κέιν, Κένεθ Μπράνα, Άαρον Τέιλορ Τζόνσον, Κλεμάνς Ποεζί, Χιμές Πατέλ, Μάρτιν Ντόνοβαν

Διάρκεια: 150΄

Διανομή: Tanweer

Ο δίχως όνομα πράκτορας της CIA, έπειτα από μια σκληρή δοκιμασία ζωής και θανάτου, επιλέγεται από την υπηρεσία για να διασώσει την ανθρωπότητα από μια απειλή χειρότερη του βιβλικού Αρμαγεδδώνα.

Με σημαντικό οπλισμό την λέξη «Tenet», που δίνει στο πράκτορα την δυνατότητα να επεμβαίνει στον γραμμικό χρόνο και να επιστρέφει από το παρών στο πρόσφατο παρελθόν και τούμπαλιν, κυνηγάει έναν βαθύπλουτο Ρώσο έμπορο όπλων, που θέλει να κλείσει δια παντός το κεφάλαιο που λέγεται άνθρωπος.


Καλοδεχούμενα τα φιλόδοξα όνειρα που γίνονται πραγματικότητα σε μια ακραία και δύσκολη εποχή για το παγκόσμιο σινεμά, χρειάζονται, όμως, και ψυχούλα, αλλιώς γίνονται υπερφίαλα.

Ο Κρίστοφερ Νόλαν έπειτα ακριβώς από το «Interstellar» (ταινία ορόσημο για τον σκηνοθέτη και το είδος της επιστημονικής φαντασίας, κυριολεκτικώς, με την σημασία του όρου «επιστημονική»), εκμηδενίζει τον ανθρώπινο χαρακτήρα στις ταινίες του, κατασκευάζοντας αμιγώς ταινίες θεάματος. Μόνο θέαμα! Και αυτή την αποστολή ο Νόλαν την γνωρίζει άριστα. Είναι ο σκηνοθέτης της σκοτεινής δράσης, των εκπληκτικών πλάνων και της πλούσιας περιπέτειας, φυσικά, άνευ στρωτού σεναρίου, όσο επιμένει στις τελευταίες του ταινίες να κρατάει την πένα του σεναριογράφου στα χέρια του και το ζύγι ισορροπίας, που είναι ο γραφιάς αδελφός του, ο Τζόναθαν Νόλαν, να λάμπει δια της απουσίας του.

Η «Δουνκέρκη», το άκρως επιδερμικό και άνευ σεναρίου, πλουμιστό ιστορικό επίτευγμα του, καταδεικνύει τον σκηνοθέτη που μπορεί να κατασκευάσει οτιδήποτε σκεφτεί το μυαλουδάκι του. Εφοδιασμένος με την κατάλληλη οπτική, διαθέτει τα οικονομικά μέσα και τις δυνατότητες και πάνω απ΄ όλα είναι δεινός μάστορας της εικόνας. Αλλά μέχρι εκεί. Το «Tenet», σεναριακά καταβυθίζεται αύτανδρο στην υπερφίαλη αποτύπωση μιας vice versa χωρο-χρονικής μπερλίνας, που ο θεατής δεν σώζεται ούτε με πανεπιστημιακό λυσάρι. Υποθετικά αναφέρουμε, τον νομπελίστα Ρίτσαρντ Φίλιπς Φάινμαν να έχεις δίπλα σου, πάλι δεν θα βγάλεις άκρη με τα τεκταινόμενα της ταινίας και το αβυσσαλέο δαχτύλισμα που έχει υποστεί η, θεωρητική έστω, επιστημονική αντιστροφή του χρόνου και του χώρου στην ευταξία της εντροπίας με την ανθρώπινη παρουσία εντός της.

Η στενή συντροφιά του σκηνοθέτη με τον σπουδαίο αστροφυσικό Κιπ Θορν (στενός φίλος του Χόκινγ, του Σάγκαν και του Φάινμαν), ο οποίος Θορν είναι και ο επιστημονικός σύμβουλος στο «Interstellar», αλλά και ο ερευνητής στην ανάπτυξη της πόλωσης κενού των κβαντικών πεδίων, αποτρέποντας την οπισθοδρόμηση του χρόνου, προφανώς μετέτρεψε το νοητικό του Νόλαν σε αλευρόμυλο.

Η καρκινική, αγγλική λέξη «Tenet», που ερμηνεύεται ως το αξίωμα ή η βασική αρχή, το δόγμα και διαβάζεται επίσης ανάποδα είναι το μυστικό κλειδί του Νόλαν για να ματσάρει τις ταινίες του Άγγλου πράκτορα 007, με αυτές των Επικίνδυνων Αποστολών και το δικό του «Inception», σε ένα επικό δυομισάωρο ατελείωτης παλίνδρομης έντασης όχι ψυχολογικής, αλλά μόνο οπτικής. Είναι η πρώτη φορά που η κατασκοπία μπαίνει ως στόχος στην σκηνοθετική διόπτρα του Λονδρέζου σκηνοθέτη, για να μετασχηματιστεί ως κομπασμός και συνάμα η κραυγή του προς κάθε ενδιαφερόμενο: «Να κοιτάξτε και 'γω μπορώ να φτιάξω τζεϊμσμπονίστικες μαγκιές».

Η μιξαρισμένη ταινία του Κρίστοφερ Νόλαν με τα συστατικά της επιστημονικής φαντασίας και της κατασκοπίας είναι γυρισμένη σε Βομβάη, Ιταλία, Λονδίνο, σκανδιναβικές και βαλτικές τοποθεσίες. Όσο για τον πρωταγωνιστή Τζον Ντέιβιντ Γουάσινγκτον, κατόπιν από τις θετικές εντυπώσεις με την συμμετοχή του στην ταινία του Σπάικ Λι  «BlacKkKlansman» (Η Παρείσφρηση -2018), εδώ απλά, ως υποψήφιος σούπερ σταρ της μεγάλης οθόνης διεκπεραιώνει αυτό που πρέπει να πράξει κάθε μυστικός πράκτορας των πέντε ηπείρων, σεβόμενος τον εαυτό του και παράλληλα είναι εντεταλμένος σε αποστολή ζωής και θανάτου για να σώσει τον πλανήτη και την ανθρωπότητα από την μισανθρωπισμό ενός Ρώσου ολιγάρχη. Δηλαδή, ο ανώνυμος, αφροαμερικανός πράκτωρ τρέχει από χώρα σε χώρα, επιδίδεται σε ατελείωτο γροθίδι, σαλτάρει σε ταράστες, βεράντες στέγες και βουνά, σκοτώνει αδιακρίτως, βιώνει την χλιδή και έχει ύφος βαρύ και ασήκωτο με σοφιστικέ εσάνς, όπου τα φιλοσοφικά, out of the blue, τσιτάτα πέφτουν σαν κουκιά στην κοχλάζουσα χύτρα της ανελέητης δράσης.

Ο δε γυναικείος, ξανθός «πύργος», που ονομάζεται Ελίζαμπεθ Ντεμπίκι, με ύψος, περίπου το 1,89 και τα ατελείωτα κανιά της να μοστράρονται αφειδώς στην ταινία, δίπλα στον βραχύσωμο Γουάσινγκτον, είναι πραγματικά αστεία ως φερόμενο «Bond girl», ας πούμε. Ο Κένεθ Μπράνα είναι ξανά ο villain σε στόρι (νισάφι πια!) και ο Ρόμπερτ Πάτισον, περιφέρεται ως ο αινιγματικός και πρόθυμος βοηθός, επί των γενικών καθηκόντων, στην υπηρεσία του ήρωα.

Η καλοφτιαγμένη παραγωγή που αναδύει πακτωλό ρευστού χρήματος είναι πλημμυρισμένη ηχητικά από την αρχή έως το τέλος από τον εμπνευσμένο, συνεχόμενο, «μουσικό» βόμβο του Σουηδού συνθέτη Λούντβιχ Γκόρανσον (Όσκαρ 2018 για τον «Μαύρο Πάνθηρα»), αλλά και το εξαιρετικό στακάτο μοντάζ της Αμερικανίδας Τζένιφερ Λέιμ («Η Διαδοχή», «Ιστορίες Γάμου»). Η ταινία θα κάνει πρεμιέρα σε, περίπου, εβδομήντα χώρες, συμπεριλαμβανομένης και της Ελλάδας όχι όμως στις Ηνωμένες Πολιτείες, όπου έχει προγραμματιστεί, καλώς εχόντων των καταστάσεων, για την 3η Σεπτέμβριου 2020.

Ο Κρίστοφερ Νόλαν με θάρρος πετάει στο έρημο τοπίο το πρώτο, μετα-κωρονοϊού πανδημίας, μπλοκμπάστερ στις μεγάλες οθόνες και ιαματικά προσφέρει ζείδωρο φιλί στις ημιθανείς, κινηματογραφικές στιγμές.

«Νίψον ανομήματα μη μόναν όψιν».

Photo Gallery «Tenet»

«Η Γκαρσονιέρα», κριτική ταινίας από τον Γιώργο No...
«Να Ζει Κανείς ή να Μη Ζει;»

Σχετικές Δημοσιεύσεις

Με την αποδοχή θα έχετε πρόσβαση σε μια υπηρεσία που παρέχεται από τρίτο μέρος εκτός του https://intownpost.com/