17
Σαβ, Απρ
Tο διάβασαν 437 άτομα (437 Views)

«Παραμύθια φαντασίας και έρωτος, κλασικά και εικονογραφημένα», κριτική των ταινιών της εβδομάδος από τον Γιώργο Noir Παπαϊωσήφ

pin2

Ιστορίες κινηματογραφικής τρέλας Νο 34


Άνοιξαν τα θερινά σινεμά την 1η Ιουνίου, όπως, όπως στην μετά κορονοϊού περίοδο της δίμηνης καραντίνας.

Έκλεισαν οι ανθρώπινες αξίες, οι προοπτικές, τα χρήματα, οι εργασίες, η αξιοπρέπεια, η αλήθεια, τα όνειρα, η ελευθερία.

Ακόμα ανασαίνουμε, έτσι δεν είναι ή μας διατάζουν να το φανταζόμαστε;



«Πινόκιο»

(Pinocchio)




Είδος: Φαντασίας, παραμύθι

Παραγωγή: Ιταλία, Γαλλία, Αγγλία (2019)

Σκηνοθεσία: Ματέο Γκαρόνε

Με τους: Ρομπέρτο Μπενίνι, Φεντερίκο Ιελάπι, Ρόκο Παπαλέο, Μάσιμο Κετσερίνι, Μαρίν Βακτ

Διάρκεια: 125΄

Διανομή: Odeon

Ο φτωχός, ξυλοτεχνίτης Τζεπέτο (Ρομπέρτο Μπενίνι) έχοντας στα χέρια του ένα μαγικό κομμάτι ξύλου δημιουργεί τον Πινόκιο, μια μαριονέτα, που αρχίζει να μιλάει και να συμπεριφέρεται σαν άνθρωπος. Η ζωντανή, ξύλινη κούκλα είναι πια ο γιος του Τζεπέτο.

Όταν ο Πινόκιο μπλέκει με ένα θέατρο μαριονετών, χάνεται για να περιπλανηθεί σε μια περιπέτεια γεμάτη μπελάδες. Στο ταξίδι της αναζήτησης του εαυτού του θα έχει για μοναδικό του σύμμαχο ένα γρύλο και μια νεράιδα. Η μεγάλη επιθυμία του Πινόκιο είναι να μοιάσει στα υπόλοιπα αγόρια.

Από τα πιο σημαντικά παραμύθια της παγκόσμιας λογοτεχνίας, γραμμένο το 1883 από τον Ιταλό Κάρλο Λορεντσίνι, γνωστό ως Κάρλο Κολόντι, με τον τίτλο «Οι Περιπέτειες του Πινόκιο». Η ιστορία του ξύλινου αγοριού, που ποθεί να λάβει ανθρώπινη μορφή, πέρασε αρκετές φορές στην μεγάλη οθόνη, ξεκινώντας την πορεία του το 1911, εμφανιζόμενος στο κινηματογραφόφιλο κοινό στην ομότιτλη βωβή, αυστριακή ταινία όχι τόσο επιτυχημένη παραγωγή, σε σκηνοθεσία του Τζούλιο Ανταμόρο. Η μεγάλη επιτυχία του σπουδαίου παραμυθιού του Κολόντι πάνω στο άσπρο πανί ήρθε σε καρτούν από τα στούντιο του Γούολτ Ντίσνεϊ το 1940, αποσπώντας, μάλιστα, δυο βραβεία Όσκαρ στις κατηγορίες της «Μουσικής» και του «Τραγουδιού». Ο Πινόκιο, τέλος πάντων, σε παρελθούσες μετρήσεις ήταν, πιθανώς να είναι μέχρι σήμερα, ο πιο αγαπημένος, χάρτινος ήρωας των μικρών, αλλά και των μεγάλων παιδιών, πριν ακόμα η παιδική και η εφηβική φαντασία καταλυθεί βάναυσα και «δικτατορικά» από τους ρηχούς σινε-ήρωες με τα κολάν, τύπου Σπάιντερμαν και Ντέθπουλ.

Ο Πινόκιο στην συγκεκριμένη, κινηματογραφική παραγωγή του 2019 είναι φτιαγμένος από τον βραβευμένο, Ρωμαίο Ματέο Γκαρόνε, τον σκηνοθέτη των σκληρών ταινιών «Γόμορρα» (2008) και «Dogman» (2018), προσπαθώντας να συνδυάσει έντεχνα και θεατρικά την τρυφερότητα με την βία σε ένα ατμοσφαιρικό, παραμυθένιο live action, που δεν πετυχαίνει πάντα τον σεναριακό του στόχο. Το σκοτεινό περιβάλλον της οδύσσειας του άτακτου και συνάμα καλόκαρδου ξυλόκουκλου, γίνεται η κυρίαρχη σημαία της ταινίας, αποδυναμώνοντας την ευεργετική εσωτερικότητα και το δυνατό συναίσθημα του παραμυθιού.

Από την άλλη πλευρά, η παρουσία του Ρομπέρτο Μπενίνι στον ρόλο του γερο-Τζεπέτο είναι μια άχρωμη, έως άνευρη πινελιά, καθώς ο ίδιος ο ηθοποιός προσπαθεί να κερδίσει τις όποιες εντυπώσεις από την προσωπική παταγώδη κινηματογραφική του απόπειρα, όταν το 2002 μετέφερε το παραμύθι του Κολντόνι στην μεγάλη οθόνη από την καρέκλα του σκηνοθέτη και του ηθοποιού.

Photo Gallery «Πινόκιο»


«Το Σκοτεινό Αντικείμενο του Πόθου»

(Cet Obscur Objet du Désir)




Είδος: Κοινωνικό, ερωτικό

Παραγωγή: Γαλλία, Ισπανία (1977), επανέκδοση σε ψηφιακές κόπιες

Σκηνοθεσία : Λουίς Μπουνιουέλ

Με τους: Φερνάντο Ρέι, Καρόλ Μπουκέ, Άντζελα Μολίνα

Διάρκεια: 100'

Διανομή: Bibliotheque

Διακρίσεις: Βραβείο Κριτικών ΗΠΑ Καλύτερης Ξενόγλωσσης Ταινίας (1977)

Προβάλλεται στους κινηματογράφους: «Ζέφυρος» (Πετράλωνα), «Όαση» (Παγκράτι), «Αττικό Άλσος» (Γαλάτσι) και «Αίγλη» (Χαλάνδρι)

Σε ένα βαγόνι της αμαξοστοιχίας με προορισμό από το Παρίσι προς τη Μαδρίτη, ο εύρωστος οικονομικά επιχειρηματίας Ματιέ Φαμπέρ (Φερνάντο Ρέι – καταπληκτικός) καταβρέχει με έναν κουβά νερό το πρόσωπο της 19χρονης καλλονής Κοντσίτα (Καρόλ Μπουκέ και Άντζελα Μολίνα – κόβουν την ανάσα και οι δυο), πριν το τρένο ξεκινήσει το ταξίδι του.

Οι συνεπιβάτες του κουπέ, όπου βρίσκεται ο Ματιέ, δηλαδή, μια καθώς πρέπει κυρία με την θυγατέρα της, ένας γνωστός δικαστής, και ένας νάνος, ψυχολόγος στο επάγγελμα, ζητούν να τους εξηγήσει αμέσως την αιτία αυτής της πράξης του. Ο Ματιέ εξιστορεί λεπτομερώς την οδύνη του από τον ακόρεστο έρωτα που τρέφει για την νεαρή αλλά ψυχρή Κοντσίτα, η οποία έκανε τον ερωτικό του βίο, αβίωτο.

Ελεύθερα μεταφέροντας το μυθιστόρημα του Πιερ Λουίς «Η Γυναίκα Και Το Νευρόσπαστο» του 1898, ο μέγας, Ισπανός, αναρχικός σουρεαλιστής, στα 77 του χρόνια και στην τελευταία του ταινία (τρία χρόνια μετά από «Το Φάντασμα της Ελευθερίας» (1974) και πέντε χρόνια μετά από την «Κρυφή Γοητεία της Μπουρζουαζίας» (1972)), αποδεικνύει για πολλοστή και έσχατη φορά την εκρηκτική του φρεσκάδα, την ακούραστη εικονοκλαστική του έκφραση και το μοναδικό του χιούμορ.

Η πολιτική, οι πάσης φύσεως εξουσίες, οι ταξικές διαφορές, ο πλούτος και η ένδεια ρέουν βασανιστικά και συνάμα τόσο ηδονικά, όσο και τρομοκρατικά στις πτυχές του ακραίου έρωτα ενός πλούσιου μεσήλικα με μια φτωχή, πλην όμως εκπάγλου ομορφιάς νεαρής χορεύτριας φλαμένγκο. Ο Μπουνιουέλ στήνει τις δικές του πυρακτωμένες εξέδρες κοινωνικό-πολιτικής σάτιρας και ως εξαίρετος πρόγκης λιώνει στο χυτήριο των αντιθέσεων την κόλαση και τον παράδεισο της ανδρικής φύσης, όταν αυτή αρχικά εξυψώνεται από τον έρωτα και στην συνέχεια εξαθλιώνεται από τα καπρίτσια της όμορφης γυναίκας και δη της όμορφης, παρθένας γυναίκας.

Ο εξαιρετικός Φερνάντο Ρέι, ως ο παγιδευμένος Ματιέ και η παραλυτική, αέρινης και εύθραυστης ομορφιάς, η Γαλλίδα, Καρόλ Μπουκέ (την θυμάστε από την ταινίας του Τζέιμς Μποντ: «Για τα Μάτια σου Μόνο»), αλλά και η βιτριολική, αισθησιακή, Ισπανίδα Άντζελα Μολίνα, ως η δισυπόστατη Κοντσίτα (το σεναριακό τρικ του Μπουνιουέλ), είναι το πρωταγωνιστικό δίδυμο/τρίδυμο, που έχει επιλέξει ο Ισπανός σκηνοθέτης για να «κεντήσει» ποιητικά, χιουμοριστικά και απόλυτα βασανιστικά την δική του εκδοχή στην ερωτική παράνοια, απλώνοντας το νήμα, άκρως φιλοσοφημένα και ρεαλιστικά, σε βελονιές που πραγματικά γράφουν κινηματογραφική ιστορία. Κυρίαρχη δύναμη στην ταινία του Μπουνιουέλ είναι η Θηλυκή Αρχή, η ακαταμάχητη Κοντσίτα με τις δυο προσωπικότητες, που ως πρωτόπλαστη Λίλιθ παίζει με όλα, ισοπεδώνοντας κάθε βασίλειο, είτε είναι οικονομικής, είτε είναι πολιτικής δυναμικής.

Τί ποιο απίθανη, ερωτική αντίδραση ουράνιου θυμού από έναν άνδρα που έχει παραδοθεί στον μακελάρη Έρωτα και αποδεχόμενος την ήττα του από το ανίκητο θηλυκό να λέει συνειδητοποιημένα: «Έριξα έναν κουβάνερό επάνω της για να μην την σκοτώσω!»


Photo Gallery«Το Σκοτεινό Αντικείμενο του Πόθου»

«Παλιό, καλό σινεμά, αμετάφραστο», κριτική των ται...
«Κορόνα… γράμματα και ό,τι κάτσει!», κριτική των τ...

Σχετικές Δημοσιεύσεις

Με την αποδοχή θα έχετε πρόσβαση σε μια υπηρεσία που παρέχεται από τρίτο μέρος εκτός του https://intownpost.com/