InTownPost

Ακολουθήστε μας :

07
Παρ, Μάι
Tο διάβασαν 142 άτομα (142 Views)

«Ο Φάρος»

«The Lighthouse»


 

 

 

  • Είδος: Ψυχολογικό θρίλερ (Α/Μ)
  • Παραγωγή: Η.Π.Α. (2019)
  • Σκηνοθεσία: Ρόμπερτ Έγκερς
  • Με τους:, Ρόμπερτ Πάτινσον, Γουίλεμ Νταφόε
  • Διάρκεια: 110΄
  • Διανομή: Tulip Entertainment
  • Διακρίσεις: Βραβείο Fipresci Φεστιβάλ Κανών 2019

Σε ένα νησί της Νέας Αγγλίας των Ηνωμένων Πολιτειών, γύρω στο 1890, δυο φύλακες ενός απομονωμένου φάρου, ο νέος Τόμας Χάουαρντ (Ρόμπερτ Πάτινσον – πολύ καλός) και ο ηλικιωμένος Τόμας Γουέικ (Γουίλεμ Νταφόε – άριστος!) αναλαμβάνουν υπηρεσία και έχουν χρέος να παραμείνουν στο πόστο τους, για απροσδιόριστο χρονικό διάστημα, ανάβοντας και συντηρώντας τον φάρο.

Εκεί, οι δυο άνδρες θα έρθουν κοντά, θα συγκρουστούν και τελικά θα βυθιστούν στα ανείπωτα μυστήρια του παράξενου νησιού. Το πέρασμα του χρόνου θα φέρει στην επιφάνεια το πνιγηρό αίσθημα της απομόνωσης, θα ανασύρει σκοτεινές φαντασιώσεις και, τελικά, θα στρέψει τους δυο άνδρες στην παράνοια.

https://youtu.be/XmRfMPFiYZo



Είναι η δεύτερη κατά σειρά ταινία μεγάλου μήκους του 36χρονου, Αμερικανού σκηνοθέτη Ρόμπερτ Έγκερς, ο οποίος, προ πενταετίας, συστήθηκε στο κινηματογραφόφιλο κοινό με την άκρως ενδιαφέρουσα «Μάγισσα» (The  VVitch), των δυο «VV» στον τίτλο αντί για το «W», δημιουργώντας τις καλύτερες των εντυπώσεων, αφήνοντας, μάλιστα, μια σημαντική υποσχετική για την επόμενη, δεύτερη προσπάθεια του.

Από την φύτρα των «ανεξάρτητων» κινηματογραφιστών, άξιο τέκνο του φεστιβαλικού Σάντανς ο Έγκερς και με το βραβείο Σκηνοθεσίας ανά χείρας, πέρασε τελικά στην δεύτερη δουλειά του, φιλμάροντας και αυτή την φορά, τον ανθρώπινο τρόμο. Εάν το «VVitch» του 2015 σε πρώτο πλάνο κρατούσε την θηλυκή δυναμική εντός της μεταφυσικής σφαίρας, «Ο Φάρος» γίνεται ο απόλυτος, ολόφωτος, εσωτερικός οδηγός στην αρσενική παράνοια και ό,τι παρελκόμενα συμπεριλαμβάνει η εν λόγω διάσταση.

Τα τοπία της Νέας Αγγλίας των βορειοανατολικών πολιτειών των Η.Π.Α., όπου είναι και η γενέτειρα του σκηνοθέτη (στο Νιού Χάμσαϊρ γεννήθηκε), παραμένουν στο κάδρο γοητείας του Έγκερς, όπως γενικότερα οι ιστορίες και οι μύθοι αυτού του τόπου, που, πραγματικά, ξεχειλίζουν από ενδιαφέρον. Από την ιστορία των πρώτων Αμερικανών εποίκων, των γνωστών: Puritan Separatist Pilgrims στο «VVitch» του 1630 και το κυνήγι των μαγισσών, ο Έγκερς, επιλέγει το ίδιο γεωγραφικό σημείο, αλλά παίρνει πλοίο και με ρότα ένα έρημο φαρονήσι του Ατλαντικού κοντά στα τέλη του 19ου αιώνα, μεταφέρει δυο άνδρες για να αναλάβουν την φροντίδα του φάρου.

Με σύμμαχο την ασπρόμαυρη φωτογραφία (υποψηφιότητα για Όσκαρ), το τετράγωνο, κινηματογραφικό κάδρο 1.19:1, το έντεχνο contre lumières στα σημαντικά πλάνα με το φως άλλοτε στην μέση και άλλοτε στην κορυφή του κάδρου, την μεταφυσική αγρίλα του έρημου βράχου με τον φάρο, ο Ρόμπερτ Έγκερς, τουλάχιστον, από καλλιτεχνικής άποψης σκίζει. Η δε πρόσκληση που δίνει στον θεατή για να βουτήξει στα άγρια και αφρώδη πεδία των συναισθημάτων και των ανυπεράσπιστων ανδρικών φαντασιώσεων σε κατάσταση απομόνωσης, ως πρόσκληση είναι έντιμη και καθ΄ όλα ατμοσφαιρική.

Το σενάριο, που είναι πόνημα του σκηνοθέτη και του αδελφού του Μαξ Έγκερς, είναι καλοφτιαγμένο. Κρατάει τις σταθερές που χρειάζονται για να μην απλωθεί στην χαοτική τρέλα το στόρι, συναρμολογώντας προσεκτικά, με μια μυητική διαδικασία θα έλεγα καλύτερα, τόσο την ελληνική μυθιστορία (η ιστορία του Πρωτέα είναι κυρίαρχη), όσο και την λογοτεχνία του φανταστικού, πάνω σε έναν τραχύ καμβά ανθρώπινου ρεαλισμού με κυρίαρχο στοιχείο τον απομονωτισμό και την αγριάδα της φύσης. Το κινηματογραφικό ταξίδι του Έγκερς είναι πρωτίστως εσωτερικό, μια κατατοπιστική ξενάγηση στα σκότη της αρσενικής ιδιοσυγκρασίας, δίχως όμως πολύπλοκα θυρανοίξια σε διαστάσεις και επίπεδα που τυχόν θα πρόδιδαν τον ίδιον και την ταινία του.

Αρχετυπικά και συμβολικά η εξουσία, ο έρωτας, ο πόλεμος του παλαιού και του νέου (δάσκαλος και μαθητής), η επιθυμία για την κατάκτηση της ζωής που είναι το «φως» της ψυχικής αιωνιότητας αλλά και του υλικού θανάτου και τέλος η αποκάλυψη της ανθρώπινης ταυτότητας, είναι τα βατά σημεία που έξυπνα διαχειρίζεται ο Έγκερς, παίζοντας γοητευτικά με απόκοσμα πλάσματα και θανατηφόρες, ανθρώπινες επιθυμίες. Η ταινία είναι αμιγώς ανδρική υπόθεση όχι πως δεν πρέπει να την παρακολουθήσουν και οι κυρίες. Ο Άγγλος ηθοποιός Ρόμπερτ Πάτινσον προοδεύει αισθητά και ο γερόλυκος Γουίλεμ Νταφόε είναι καθηλωτικός. Μην την χάσετε!

Αξιολόγηση Ταiνιας


* * * * *  Αριστούργημα * * * * Εξαιρετική * * * Ενδιαφέρουσα * * Προβληματική * Αδιάφορη @ Κάκιστη


«The Gentlemen»
«Cats»

Με την αποδοχή θα έχετε πρόσβαση σε μια υπηρεσία που παρέχεται από τρίτο μέρος εκτός του https://intownpost.com/