24
Πεμ, Σεπ

Κάνε κράτηση Parking στο αεροδρόμιο

«Μία Κρυφή Ζωή»

---3

«A Hidden Life»  

  • Είδος: Πολεμικό δράμα ιστορικής περιόδου
  • Παραγωγή: Η.Π.Α. (2019)
  • Σκηνοθεσία: Τέρενς Μάλικ
  • Με τους: Όγκουστ Ντίελ, Βαλερί Πάχνερ, Ματίας Σένερτς, Μπρούνο Γκαντς, Μαρία Σιμόν, Μάικλ Νίκβιστ, Τομπίας Μορέτι, Ούλριχ Μάτες, Γιούργκεν Πρόχνοφ
  • Διάρκεια: 174΄
  • Διανομή: Odeon

Ο αγρότης Φραντς Γιέγκερστετερ (Όγκαστ Ντιλ – πολύ καλός), είναι ένας αυστριακός αντιρρησίας συνείδησης, που αρνείται να πολεμήσει για τους ναζί κατά τον δεύτερο μεγάλο πόλεμο. Το αποτέλεσμα αυτής της άρνσησς του είναι να εκτελεστεί από τους Γερμανούς το 1943. Η ιστορία ακολουθεί τον αγωνιστικό βίο του Φραντς και της συζύγου του, Φάνι (Βάλερι Πάχνερ - υπέροχη) στην ύπαιθρο της βόρειας αυστριακής γης στην περιοχή της Αγίας Ραδεγούνδης (επαρχία που γεννήθηκε ο Χίτλερ και πέρασε τα πρώτα χρόνια της νιότης του), κατά την περίοδο του ναζισμού και του μεγάλου πολέμου.

Με αφετηρία τα πραγματικά γράμματα που αντάλλασσαν κατά τον πόλεμο ο Φραντς και η Φανί, η ταινία απεικονίζει το πώς το ζευγάρι ήρθε σε σύγκρουση με τα μέλη της κλειστής κοινωνίας τους, την εκκλησία, την κυβέρνηση, ακόμη και τους φίλους τους, και πώς όλα αυτά τους οδήγησαν σε μια τραγική επιλογή.

https://youtu.be/1ehKnfZyKRg

 

Στην «Μία Κρυφή Ζωή», που είναι η 10η κατά σειρά μεγάλου μήκους ταινία του Αμερικανού σκηνοθέτη Τέρενς Μάλικ («Badlands», «Λεπτή Κόκκινη Γραμμή», «Άγνωστος Κόσμος», «Το Δέντρο της Ζωής», «Μέχρι το Θαύμα»), ο στωικός κινηματογραφιστής «παίζει» με την ανθρώπινη συνείδηση, όταν αυτή βρίσκεται σε πλήρη αφύπνιση στο δέμας ενός νέου, απλού, αυστριακού αγρότη. Η ταινία είναι βασισμένη σε πραγματικά γεγονότα, όπου η δεκαετής έρευνα στην εν λόγω ιστορία, από τον Αμερικανό Γκόρντον Ζαν στη δεκαετία του ’70, στάθηκε η μαγιά για την ταινία του Μάλικ.

O Φράντς είναι, εντελώς, απαλλαγμένος από όποιες υψηλές εκπαιδευτικές περγαμηνές και περισπούδαστες γνώσεις, ζώντας ανθρώπινα στο αγροτικό χωριό μαζί με την σύζυγο και την οικογένεια του, βιώνοντας τον μόχθο της γης και το μεγαλείο της καθημερινής απλότητας, δηλαδή δεν είναι κάποιος μορφωμένος και έντεχνα φιλοσοφημένος άνθρωπος. Η ψυχή του όμως είναι κοσμημένη με ουράνια ιδανικά περί ανθρωπότητας, πιστεύει στα οφέλη του Θεού, κοντολογίς είναι πλούσιος τα μάλα εσωτερικά ως προς την ουσία και το νόημα της πατρίδας, ενώ καταλαβαίνει αμέσως, πως η σκιώδης και κατάμαυρη κυριαρχία του γ΄ράιχ είναι ό,τι το χειρότερο μπορεί να συμβεί σε αυτόν, την οικογένεια του, την πατρίδα του, αλλά και στον κόσμο των ανθρώπων.

Αρνείται, εκ πεποιθήσεως, την οποιαδήποτε συμμετοχή στους ναζί και φυσικά να υπηρετήσει την πατρίδα του, που άπαντες στην μικρή του κοινωνία ζουν έναν παροξυσμό εθνικο-φανατισμού. Απεχθάνεται τεκμηριωμένα και αποφασιστικά τα στρατεύματα ολέθρου του Αδόλφου. Το δε άριστον και ισόρροπο αυτής της κατασταλαγμένης, απλοϊκής, μα υπαρκτής συνειδητοποίησης, είναι, πως και η γυναίκα του, η Φάνι, πιστεύει τα ίδια και τον υποστηρίζει.

Ο βραβευμένος με τον Χρυσό Φοίνικα το 2011 σκηνοθέτης Τέρενς Μάλικ (Δέντρο της Ζωής), ως καλός μάστορας της εικόνας, φιλμάρει όλη την ταινία σε εξωτερικούς χώρους με φυσικό φωτισμό και έχοντας δίπλα τον διευθυντή παραγωγής Στιβ Σάμερσγκιλ («Άδωξοι Μπάσταρδη», «Ξενοδοχείο Grand Budapest»), παίρνει σβάρνα την Ιταλία και την Αυστρία επιλέγοντας μοναδικές τοποθεσίες. Την προσωπική ματιά τού σκηνοθέτη, που εκφράζεται, ως γνωστόν, από τον άμεσο λυρισμό (η πιο βατή και «προσγειωμένη» ταινία της τελευταίας του σοδειάς), στρογγυλοποιεί ο διευθυντής φωτογραφίας και στενός συνεργάτης του, ο Γιοργκ Βίντμερ («Η Ένατη Πύλη», «Η Δασκάλα του Πιάνου»), που τα κάδρα του, διαθέτουν εκλεπτυσμένη αισθητική.

Ιδιαίτερη ιστορία με άψογη ερμηνεία του Βερολινέζου Όγκουστ Ντίελ (χρωστάει πολλά ο ηθοποιός στον Κουέντιν Ταραντίνο, που τον έβγαλε από το κλειστό κύκλωμα της πατρίδας του και τον έκανε διεθνώς γνωστό με τον ρόλο του σκληρού, γκεσταπίτη στην ταινία «Άδωξη Μπάσταρδοι», όπως άλλωστε και τον Ισπανο-Γερμανό Ντάνιελ Μπρουλ). Ο Μάλικ πάντα φιλοσοφεί στις ταινίες του, υποστηρίζοντας την μεταφυσική θρησκευτική γραμμή των στωικών, αυξάνοντας, μάλιστα, τον άνθρωπο στα σύμπαντα, διασχίζοντας καταδρομικά τις στείρες θρησκευτικές, κοινωνικές και πολιτικές πεποιθήσεις. Λατρεύει τέτοιου είδους φιλοσοφικές συγκρούσεις και για αυτό το αφηγηματικό στοιχείο στην ταινία είναι έντονο. Μέσα από τους ήρωες ή τις εικόνες του επιθυμεί να δυναμώσει τον κρυστάλλινο, εσωτερικό διάλογο του ήρωα και μιας κατακτημένης, από δαίμονες, Γερμανίας με πολύ καλό το βραδινό, ήσυχο πλάνο στην ύπαιθρο και την φωνή του φύρερ να αντηχεί, «θεϊκά», ολούθε στην σιωπηλή κοιλάδα.

 Ως σταθερή βάση εκτόξευσης κρατάει την πίστη στον Θεό, τον φωτεινό, εσωτερικό κόσμο ενός απλού, αμόρφωτου, οικογενειάρχη αγρότη, προσπαθώντας να καταστήσει το σοφόν σαφές στις διαλογικές, εσωτερικές του συγκρούσεις. Ο Μάλικ δεν βγαίνει πάντα νικητής σε αυτό το τερέν και το «Μία Κρυφή Ζωή», δείχνει ανήμπορο να επιδείξει σημάδια στιβαρότητας και ασφάλειας ενδο-διαλόγου. Παρότι η ιστορία είναι άκρως ενδιαφέρουσα, ο σκηνοθέτης είναι χαμένος στο δικό του αυτονόητο. Άλλωστε, στη ναζιστική Γερμανία, ο συγκεκριμένος άνθρωπος, που εκτελέστηκε τελικά, ως αντιρρησίας, άπατρις και προδότης του γ΄ ράιχ, θα πρέπει να είναι από τους ελάχιστους μετρημένους στα μισά δάχτυλα της «αριστερής» χείρας του Αδόλφου.  

Αξιολόγηση Ταiνιας

* * * * *  Αριστούργημα * * * * Εξαιρετική * * * Ενδιαφέρουσα * * Προβληματική * Αδιάφορη @ Κάκιστη 

«Agora II - Δεσμώτες»
«Winona»

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://intownpost.com/

→ Όροι Χρήσης ←
→ Πολιτική Cookies ←

Υλοποίηση: Infinite - Colors
2020 © InTownPost.com
0
Shares