03
Τετ, Ιουν

Κάνε κράτηση Parking στο αεροδρόμιο

«Από την Σκύλλα στην Χάρυβδη ή αλλιώς η οριστική επιβολή της ολιγαρχίας στον Πολιτισμό», από την Ομάδα Σύνταξης του InTownPost

aaaaa18t6

Ο απόλυτος καθρέπτης ενός έθνους είναι ο Πολιτισμός του, η ελευθερία έκφρασης και η παιδεία των ανθρώπων του. Πολιτισμός είναι οι Τέχνες, η αδιάκοπη παραγωγή των Τεχνών, που πηγάζει από την ατομική και την ομαδόν εργασία όλων όσων μοχθούν πνευματικά για να κρατήσουν ζωντανές και παλλόμενες τις μνήμες, αλλά και να αποκαλύψουν την σύγχρονη δράση της σκέψης μέσα από το έργο τους. Οι Τέχνες από μόνες τους αφομοιώνουν το άριστον ή αποβάλλουν το ευτελές, δίχως να έχουν την ανάγκη ή την παρέμβαση κανενός. Οι Τέχνες είναι το αδιάκοπο οξυγόνο ζωής στην διαχρονική πορεία της Ανθρώπινης Φυλής, αλλά και η νοητική τροφή κάθε σκεπτόμενου, έλλογου όντος. Όποιος προσπάθησε να αιχμαλωτίσει ή να αφανίσει την Μούσα της Δημιουργίας, οδήγησε την χώρα του σε εφιαλτικούς δρόμους άνευ επιστροφής.

Το δημοσιογραφικό, πολιτιστικό, διαδικτυακό περιοδικό InTownPost.com βρίσκεται και θα παραμείνει στο πλάι κάθε προσπάθειας δημιουργού και ερμηνευτή των Τεχνών, υποστηρίζοντας το έργο του, συζητώντας μαζί τους για την έμπνευση, τον μόχθο και τις δυσκολίες που αντιμετωπίζει, δίνοντας την ευκαιρία στους αναγνώστες να αισθανθούν και να κρίνουν, από την έναρξη έως το αποτέλεσμα, όσο το δυνατόν αντικειμενικά, τους ανθρώπινους άθλους που καταβάλλουν άπαντες οι «εργάτες» των Τεχνών σε τούτους τους ζοφερούς για την ανθρωπότητα καιρούς.

Παρακολουθήσαμε προσεκτικά και προβάλαμε τις αντιδράσεις, τα αντανακλαστικά, αλλά και την συμμετοχή γνωστών και λιγότερο γνωστών καλλιτεχνών την περίοδο του εγκλεισμού της πανδημίας και το πως αυθόρμητα, πηγαία, μέσω του διαδικτύου, πρόσφεραν μια αισιόδοξη συντροφιά, δίνοντας κουράγιο σε όλους τους έγκλειστους Έλληνες το δίμηνο της απαγόρευσης της κυκλοφορίας. Κι όμως, αυτοί οι άνθρωποι των Τεχνών είναι που παραμελήθηκαν και αγνοήθηκαν αυτοκρατορικά από την σύγχρονη, πολιτισμένη Πολιτεία, όταν έπρεπε να είναι ανάμεσα στους πρώτους στα οικονομικά βοηθήματα για να τονωθεί η ενέργεια της διάθεσης τους και να προσφέρουν ακόμα περισσότερο δύναμη ψυχής στους συνανθρώπους τους. Και αίφνης το ελληνικό Υπουργείο Πολιτισμού με την σταδιακή επαναφορά των πολιτών στην κανονικότητα και γνωρίζοντας τις δυσκολίες και τις απάνθρωπες συνθήκες εργασίας που επικρατούν στην αλέα της παραγωγής πολιτισμού, στήνει, ξανά, τους ανθρώπους των Τεχνών στον τοίχο και στα έξι μέτρα απόσταση από το απόσπασμα. Η συντακτική ομάδα του InTownPost έχει καθήκον να καταγράψει:

Η ιστορία έχει ως εξής: τα πρώτα χρηματικά επιδόματα της κυβέρνησης αγνοούν, παντελώς, τον χώρο του Πολιτισμού και τους εργαζομένους σε αυτόν, ενώ ήδη πολλοί έχουν μείνει εκτός του επιδόματος των 800 ευρώ. Οι καλλιτέχνες, με το δίκιο τους, διαμαρτύρονται και προκαλούν το ενδιαφέρον της κοινής γνώμης. Το Υπουργείο Πολιτισμού απαντάει με ένα επικοινωνιακό τέχνασμα, ανοίγοντας τα πάντα και αφήνοντας την αγορά να αυτορυθμιστεί. Εν ολίγοις, η Υπουργός Πολιτισμού, η κυρία Λίνα Μενδώνη, εντός τεσσάρων ημερών ανοίγει τις καλλιτεχνικές σχολές για να γλιτώσει μερικά επιδόματα, αφήνοντας τους καθηγητές να τα βγάλουν πέρα μόνοι τους, αλλά και τους ιδιοκτήτες να αντιμετωπίσουν την οικονομική καταστροφή, που είναι προ των πυλών. Οι περισσότεροι σπουδαστές σχολών, είτε φοβούνται να προσέλθουν στις αίθουσες διδασκαλίας, είτε δεν έχουν χρήματα για τα δίδακτρα, είτε και τα δυο μαζί.

Εξαγγέλλει, η Υπουργός Πολιτισμού, ότι θα επιτρέψει την λειτουργία των πολιτιστικών χώρων, ενώ οι παραγωγοί, καιρό τώρα, έχουν προειδοποιήσει: ότι δεν μπορούν να ανταποκριθούν στις παραγωγές, που μέχρι πρότινος αναλάμβαναν. Οι μικρότερες εταιρείες, επιχορηγούμενες, ως επί το πλείστον, θα «γλείψουν» ένα ξεροκόμματο με αβέβαιο το μέλλον τους. Κι ενώ σε κανένα μέρος του κόσμου, προς ώρας, δεν θα γίνουν ανοιχτά θεάματα και φεστιβάλ -ακόμα και σημαντικές καλλιτεχνικές, αλλά και οικονομικά διοργανώσεις έχουν αναβληθεί-, εμείς στις15 Ιουλίου(!) θα ανοίξουμε την Επίδαυρο, αναγκάζοντας τους θεατές να περάσουν, περίπου, δέκα ώρες στον δρόμο, για να παρακολουθήσουν μια παράσταση, που μάλλον δεν θα έχει προλάβει να κάνει επαρκή προετοιμασία.

Οι παθογένειες του κλάδου, δηλαδή, η απλήρωτη εργασία, η ωριαία ασφάλιση ή η καθόλου ασφάλιση σε μερικές περιπτώσεις έρχονται στο φως. Ανακαλύψαμε όλοι, δηλαδή, ξαφνικά την Αμερική και η υπουργός κωφεύει ή μάλλον απαξιεί για τα όσα λένε οι άνθρωποι του Πολιτισμού. Αλλά αυτό είναι μια πάγια τακτική των κυβερνήσεων που δεν θεωρούν τον πολιτισμό ως σημαντικό αγαθό, αλλά και μιας χώρας, όπου η πολιτιστική παραγωγή αποδίδει ελάχιστα, αφού ποτέ κανείς δεν φρόντισε για το αντίθετο.

Από την άλλη πλευρά, οι καλλιτέχνες έχουν διχαστεί σε δυο στρατόπεδα: σε αυτούς που επιμένουν, ότι πρέπει να επιστρέψουν στην κανονικότητα και σε αυτούς που γνωρίζουν, πως η επιστροφή, απλώς θα έχει ως αποτέλεσμα να μην καταφέρουν να εξασφαλίσουν ούτε τα προς το ζην.

Ας δούμε λοιπόν πώς ακριβώς έχει η κατάσταση: Οι περισσότεροι καλλιτέχνες λόγω των συνθηκών που επικρατούν στον χώρο, ως γνωστόν, δεν βιοπορίζονται αποκλειστικά από μια παράσταση ή μια συναυλία. Οι περισσότεροι παραδίδουν μαθήματα, εργάζονται σε εργαστήρια, σε ερασιτεχνικές ομάδες δήμων ή ιδιωτικές, σε χώρους με παιδιά, σε μικρά μαγαζιά, ενώ δεν πρέπει να ξεχνάμε και τους καλλιτέχνες του δρόμου. Αυτοί λοιπόν, που είναι και η πλειοψηφία, με το άνοιγμα της αγοράς, θα μείνουν, εκ των πραγμάτων, άνεργοι και χωρίς επίδομα. Την απλή οικονομίστικη λογική να χρησιμοποιήσουμε: πώς ένα μπαράκι που φιλοξενούσε lives παραστάσεις θα πληρώσει μουσικούς, όταν μειωθούν τα τραπεζοκαθίσματα του; Πώς, στο καλό, ένα θέατρο των πενήντα θέσεων θα μπορεί να σηκώσει μια παραγωγή; Ποια ομάδα ή ποιο εργαστήριο θα συγκεντρώσει κόσμο υπό τέτοιες συνθήκες; Με καλή και αισιόδοξη πρόθεση, όσο και να στριμώξεις και να συμπιέσεις πάλι τα νούμερα στις πράξεις δεν βγαίνουν.

Καταλήγοντας στο δια ταύτα και επακριβώς ερμηνευόμενο είναι: ότι ναι μεν θα γίνουν πέντε παραστάσεις και δέκα συναυλίες με μειωμένο, φυσικά, το ανθρώπινο δυναμικό όπου, πάλι, θα ωφεληθούν οι ολίγοι, οι περισσότεροι θα πρέπει να αντιμετωπίσουν τον μέγα κίνδυνο της οριστικής τους εξαφάνισης από τον χάρτη.

Επίσης, ουδείς διαφαίνεται να ενδιαφέρεται για την υγεία των θεατών, αλλά και των καλλιτεχνών, που καλούνται -κυρίως οι δεύτεροι - να ορμήσουν ως λιοντάρια στην αρένα και να παλέψουν για την επιβίωση τους, μιας και το Υπουργείο Πολιτισμού πετάει το τόπι στους παραγωγούς, να πράξουν εκείνοι κατά το πώς νιώθουν. Αλλά ακόμα και εάν οι παραγωγοί κάνουν το καλύτερο δυνατό, το κοινό και φοβισμένο είναι και εξαθλιωμένο οικονομικά είναι, σε τεράστιο βαθμό, οπότε το παιχνίδι, πάλι, είναι εντελώς χαμένο.

Ας δούμε τώρα καθαρά την καλλιτεχνική όψη του νομίσματος. Το πρόβλημα εδώ είναι μεγαλύτερο στο θέατρο και τον χορό. Ποια θα είναι η παράσταση, ακριβώς, που θα μπορεί να γίνει άνευ της σωματικής επαφής των ηθοποιών; Κι αν μπορεί, γιατί ναι μια τέτοια συνθήκη ίσως να έχει και ενδιαφέρον τελικά, δύναται μια τέτοια περίπτωση να ερευνηθεί σε χρονικό διάστημα ενάμιση μήνα; Ποια, τέλος πάντων, παραγωγή θα είναι αυτή, που θα κατορθώσει να προετοιμαστεί τόσο γρήγορα; Ποιο μάθημα σε σχολή θα μπορεί να διατηρήσει το επίπεδό του υπό αυτούς τους όρους; Μήπως, λοιπόν, απλώς βιάζονται όλοι μαζί: Υπουργείο και μια μερίδα των καλλιτεχνών - ο καθείς για άλλους λόγους-, για να επιστρέψουν σε μία μαύρη κανονικότητα, που το πιθανότερο είναι πως θα κοστίσει πολύ ακριβά στον Πολιτισμό;

Καθαρά και κρυστάλλινα θα αναφερθούμε γράφοντας, πως η ευθύνη ανήκει, κυρίως, στο Υπουργείο Πολιτισμού και στην Πολιτεία, αναμφίβολα. Όμως από την πλευρά της, η καλλιτεχνική κοινότητα επιβάλλεται να δει κατάματα μια τρανή ευκαιρία σε αυτή την τραγωδία, για να βελτιώσει τα κακώς κείμενα και να πιέσει προς αυτή την κατεύθυνση, επιμένοντας στην οικονομική στήριξη όλων των εργαζομένων.




Η φωτογραφία στο εξώφυλλο του άρθρου είναι του Άγγλου ζωγράφου Ογκόστους Έντγουιν Μάλρεϊ (Augustus Edwin Mulrea (1843-1904)) με τον τίτλο: «Φτώχεια».

Η εισήγηση της Υπουργού Πολιτισμού και Αθλητισμού ...
Υπάκουοι Ξερόλες!, Του Νάσου Καββαθά

→ Όροι Χρήσης ←
→ Πολιτική Cookies ←

Υλοποίηση: Infinite - Colors
2020 © InTownPost.com
0
Shares