05
Σαβ, Δεκ

Κάνε κράτηση Parking στο αεροδρόμιο

«Απόστρατος»

---

 

 

  • Είδος: Κοινωνικό
  • Παραγωγή: Ελλάδα (2019)
  • Σκηνοθεσία: Ζαχαρίας Μαυροειδής
  • Με τους: Μιχάλης Σαράντης, Γιώτα Φέστα, Θανάσης Παπαγεωργίου, Αλέξανδρος Μαυρόπουλος, Γιάννης Νιάρρος, Άκης Σακελλαρίου, Ξένια Καλογεροπούλου
  • Διάρκεια: 100΄
  • Διανομή: Danaos Films
  • Διακρίσεις: Βραβείο Κοινού Fischer - Βραβείο Νεότητας στο 60ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης.

Ο εργένης Γλυφαδιώτης Άρης Νικολόπουλος (Μιχάλης Σαράντης  - πολύ καλός) στα τριάντα του «αποστρατεύεται» αναγκαστικά στο σπίτι τού ένδοξου παππού Αριστείδη, στο υποτονικό, συντηρητικό προάστιο του Παπάγου. Με την εταιρία εισαγωγών μηχανών εσπρέσο που διευθύνει σε αδιέξοδο, εν μέσω οικονομικής κρίσης, το στοκ των μηχανών του καφέ στοιβάζεται στο αραχνιασμένο γραφείο του απόστρατου αξιωματικού, καθώς ο εγγονός ξανασμίγει με παιδικούς φίλους κολλημένους εσαεί στο προάστιο των αξιωματικών.

Γνωρίζει έναν πρώην συναγωνιστή τού παππού του, παραδόξως κομμουνιστή, τον Βάσο (Θανάσης Παπαγεωργίου  - υπέροχος!) και κάνουν παρέα, καθώς το σπίτι που διαμένει ο Βάσος το έχει παραχωρήσει ο Αριστείδης. Αντιμέτωπος με ηρωικά φαντάσματα του παρελθόντος ο απολιτίκ εγγονός θα νιώσει την ανάγκη να φανεί αντάξιος του ονόματός του. Όμως, όσο πλησιάζει τον θρύλο του παππού Αριστείδη, τα μυστικά αποκαλύπτονται και ο νεαρός Άρης αρχίζει να αλλάζει σκεπτικό και στάση ζωής.

https://youtu.be/hHqkMnCYEn8







Πανέμορφη ελληνική ταινία για κινηματογράφο, διαθέτοντας στο οπλοστάσιο της ένα βατό, ανθρώπινο σενάριο με αρχή μέση και τέλος, καταπληκτικές ερμηνείες και μεστό, γευστικό απόσταγμα, σύγχρονης, κοινωνικής κατάστασης. Τα πράγματα είναι απλά και συνάμα πολύτιμα στην δεύτερη ταινία μεγάλου μήκους του Ζαχαρία Μαυροειδή (Ξεναγός) και ο Αθηναίος κινηματογραφιστής τα προσφέρει απλόχερα στον θεατή: Η «αλλού για αλλού» γενιά της οικονομικής κρίσης στήνει μια παρτίδα τάβλι με την γενιά του δεύτερου μεγάλου πολέμου και του εμφυλίου, ενώ η ενδιάμεση «καταραμένη» γενιά του Πολυτεχνείου είναι εντελώς απούσα. Αυτό είναι καταπληκτικό, γιατί η ζώσα ιστορία μιας άλλης, μεγάλης κρίσης διασώζει το «χάσιμο» των νέων ανθρώπων μιας εποχής άνευ ιδανικών και προσανατολισμού.

Η αρχιτεκτονική της ταινίας είναι σταθερή, μετρημένη, δωρική είναι ο καλύτερος χαρακτηρισμός, αλλά η ψίχα της άνετη, ευήλια, εύηχη και ευρύχωρη, καθώς απουσιάζει, παντελώς, ο γνωστός κινηματογραφικός, τραυματικός, ελληνικός βερμπαλισμός. Η ιστορία του Μαυροειδή (σενάριο του ίδιου του σκηνοθέτη), είναι άμεση, ολοζώντανη και το νευρικό της σύστημα ρεαλιστικό και απόλυτα ρυθμισμένο να λειτουργεί στην ελληνική πραγματικότητα. Μια έκπληξη όλο το εγχείρημα με ανθρώπινους, σωστούς διαλόγους, αντιδράσεις οικείες και σκεπτικό που εκφράζει την γενιά των τριαντάρηδων της οικονομικής κρίσης, καθώς η γνωστή, ελληνική περίοδος της Σύβαρης παρέδωσε βιαίως την σκυτάλη στην εποχή του ξεπουλήματος κάθε είδους. Τα πρώτα μαζικά θύματα αυτής της αλλαγής, φυσικά, οι νέοι, ως μάρτυρες μιας ψευδαίσθησης όπως ο Άρης, που ερμηνεύει καταπληκτικά ο βραβευμένος με το «Βραβείο Χορν» Μιχάλης Σαράντης.

Υπέροχος ο Μιχάλης Σαράντης, ο κατάδικός μας άνθρωπος, που αιωρείται ζαλισμένος σαν κτυπημένο ορτύκι στο κενό της ψευδαίσθησης, πλάθοντας ανεκπλήρωτα όνειρα, ούτε ο ίδιος τα πιστεύει κατά βάθος, σε μια χώρα που τα τελευταία χρόνια μόνο την προδοσία σύστησε στους πολίτες της σε όλους του τομείς.

Ο Μαυροειδής πετυχαίνει το απίθανο κινηματογραφικά, καθώς πουθενά δεν εκφράζει λεκτική κριτική στα τρομερά, οικονομικά, κοινωνικά και πολιτικά γεγονότα της χώρας μας, αλλά αφήνει ορθάνοιχτη την θύρα των συναισθημάτων στον θεατή να ταυτιστεί ελεύθερα με το αυτονόητο της ιστορίας. Και εκεί, στο συντηρητικό προάστιο των αξιωματικών, εκτός των παλαιών φίλων, καταφθάνει η διακριτική φιγούρα του αριστερού Βάσου - τι φανταστικός ηθοποιός ο Θανάσης Παπαγεωργίου –, του επιστήθιου φίλου και συναγωνιστή του παππού, που ο εμφύλιος σπαραγμός τους διαμέλισε, για να ορθώσει τον καθρέπτη του ιστορικού παρελθόντος καρσί στο σήμερα και τα χλωμά είδωλα να στήσουν ξανά χορούς με το παρών. Βέβαια, για την ευπλασία της σεναριακής πλοκής, ο Μαυροειδής, στήνει ένα καλοκουρδισμένο τρικάκι με μυστικά καλά θαμμένα, που αναδύονται κι αυτά στην επιφάνεια, καθώς ο βυθός είναι ήδη ταραγμένος και τα κοινωνικά νερά πάλι θολά και δίχως ορατότητα.

Πόσοι νέοι άνθρωποι με όνειρα στο ξεκίνημα των ζωών τους αναγκάστηκαν να επιστρέψουν στα πατρικά τους σπίτια ή σε αυτά των παππούδων και των γιαγιάδων τους για να επιβιώσουν; Πόσοι συμβιβάστηκαν απέλπιδα με την κοινωνική φρίκη που εισέβαλλε στις ζωές τους, σφραγίζοντας κάθε διέξοδο και όραμα; Πόσοι νέοι άνθρωποι είδαν τους γονείς τους, αυτούς της γενιάς του Πολυτεχνείου, να διαλύονται ανήμποροι, άλλοι οικονομικά και άλλοι οικογενειακά κατά την διάρκεια της λαίλαπας που φυτεύτηκε στην χώρα μας; Η κοινωνική κριτική δεν είναι άμεση, αλλά υφέρπει φονικά και διακριτικά τακτοποιημένη μέσα απ΄ όλους από τους περιφερικούς χαρακτήρες της ταινίας, που είναι καλογραμμένοι και φίνα προσαρμοσμένοι στο στόρι του Μαυροειδή, ενώ το βλέμμα του σκηνοθέτη στο κοινωνικό φαινόμενο είναι σαφές, ξεκάθαρο και λάμπει κρυστάλλινα.

Το δε εφεύρημα του Παπάγου, ως προαστίου «αποστρατείας» του νεαρού Άρη στην εποχή της κρίσης, είναι ευφυέστατο, όπως και αυτό το αστικό «κατάλυμα» των οικογενειών από τις Ένοπλες Δυνάμεις δεν έμεινε αλώβητο από την κρίση, ενώ στα σπλάχνα του αυστηρού, στρατιωτικού περιβάλλοντος, συμβιώνει χρόνια ένας αριστερός αγωνιστής, δακτυλοδεικτούμενος και παρίας, να «μουτζουρώνει», ας πούμε, την γενική εικόνα στο κάδρο.

Ο «Απόστρατος» είναι μια τίμια ταινία, άνευ δηθενιάς, είναι άμεση και υπέροχα κινηματογραφημένη. Πραγματικά ενθουσιάστηκα τα μάλα με την οδό της προσέγγισης που επέλεξε ο Ζαχαρίας Μαυροειδής, μιλώντας ανοιχτά, από ψυχής, για την δική του σακατεμένη γενιά των τριαντάρηδων, που είτε «αποστρατεύτηκαν» στην χώρα της ένδειας και της «επαιτείας», είτε μετανάστευσαν σε άλλη γη, σε άλλα μέρη.

Αξιολόγηση Ταινίας


* * * * *  Αριστούργημα * * * * Εξαιρετική * * * Ενδιαφέρουσα * * Προβληματική * Αδιάφορη @ Κάκιστη


«Το Κάλεσμα της Άγριας Φύσης»
«Agora II - Δεσμώτες»

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://intownpost.com/

→ Όροι Χρήσης ←
→ Πολιτική Cookies ←

Υλοποίηση: Infinite - Colors
2020 © InTownPost.com
0
Shares