fbpx

«To Σπίτι με το Ρολόι στον Τοίχο»

Γιώργος Noir Παπαϊωσήφ

Γιώργος Noir Παπαϊωσήφ

gpapaiossif@intownpost.com

(The House with a Clock in its Walls)

 

 

  • Είδος: Φαντασίας
  • Χώρα: Η.Π.Α. (2018)
  • Σκηνοθεσία: Ελάι Ροθ
  • Με τους: Τζακ Μπλακ, Κέιτ Μπλάνσετ, Οουεν Βακάρο, Ρενέ Ελίζ Γκόλντσμπερι, Σάνι Σούλζικ, Κάιλ ΜακΛάχλαν
  • Διάρκεια: 105’
  • Διανομή: Odeon

Ο ηθοποιός και σκηνοθέτης Ελάι Ροθ, όταν κάθεται πίσω από την κινηματογραφική κάμερα ενδύεται την κόκκινη φόρμα του καθαρόαιμου σπλατερά με το αίμα να ξεπερνάει σε ένταση και ποσότητα το σιντριβάνι της ρωμαϊκής  Φοντάνα ντι Τρέβι («Καταφύγιο του Τρόμου», «Hostel Ι & ΙΙ», «Κανίβαλοι», «Μην Ανοίξεις»). Ακόμα και στο ριμέικ δράσης «Death Wish» που σκηνοθέτησε με τον Μπρους Γουίλις στον πρωταγωνιστικό ρόλο γίνεται το σώσε από αίμα. Κι όταν περνάει μπροστά στον φακό θα μείνει αξέχαστος ως ο Ιουδαίος ναζιστοφάγος Αρκούδος με το μπέιζμπολ ρόπαλο (Bear Jew) στην ταινία του Ταραντίνο «Άδωξοι Μπάσταρδη». Ο Ροθ μαζί με κάποιους άλλους ανεξάρτητους σπλατεράδες σκηνοθέτες από το 2002 έχουν ενταχθεί από τον δημοσιογραφικό, κινηματογραφικό χώρο, στην κατηγορία των «Splat Pack» (χαμηλού κόστους ταινία με ακραία βία). Έπειτα, ο τηλεοπτικός σεναριογράφος Έρικ Κρίπκε της επιτυχημένης σειράς παραφυσικού τρόμου, φύρδην μίγδην μανταλάκια, «Supernatural» (προβάλλεται 13 χρόνια σε 300 επεισόδια μέχρι στιγμής), αναλαμβάνει να μεταφέρει στην μεγάλη οθόνη το εκπληκτικό, γκόθικ μυθιστόρημα του εντελώς «γειά σου», Αμερικανού συγγραφέα ιστοριών τρόμου Τζον Μπέλερς (17 Ιανουαρίου 1938 – 8 Μαρτίου 1991). Σκηνοθέτης και σεναριογράφος τι κατάφεραν τελικά με βάση την απειρία και των δυο σε αυτό το είδος σινεμά; Να φιλμάρουν μια ιστορία με αρχαίες καταβολές μαγείας (αυτή ήταν η τρέλα του συγγραφέα Μπέλερς) σε επίπεδη, άνευρη φόρμα, με ανάλαφρα, κωμικά στοιχεία για να αρπάξουν και την πιτσιρικαρία, καταλήγοντας να παραδώσουν ένα έργο κακή απομίμηση του Χάρι Πότερ. Μπορεί η παρουσία του Τζακ Μπλακ ως ζαμάν φου μάγος και θείος του πιτσιρικά να ελαφραίνει την κατάσταση με την άνεση και την ελευθεριότητα που τον διακρίνει και η Κέιτ Μπλάνσετ να κινείται ως κυριλέ, χαροκαμένη, πανίσχυρη, αλλά ανενεργή μάγισσα (έχασε την κόρη της) που φτιάχνει κουλουράκια για παιδιά, δεν σημαίνει, ότι ελάχιστα χιλιοστά κάτω από αυτή την γιορτινή και πανηγυριτζίδικη επιδερμίδα να κινείται νευρικά το τρομακτικό, το παράδοξο που δεν έχει καμία σχέση με το ποτεριακό περιβάλλον και το Χόγκουαρτς. Το βιβλίο αρχικά ο Μπέλερς το έγραψε το 1973 για ενήλικους αναγνώστες, φανατικούς του τρόμου με μαγεία και βουντού, κάτι που οι εκδότες τον έπεισαν να το διαμορφώσει για πιο νεανικό κοινό, χαϊδεύοντας την εσθήτα του σκοτεινού παραμυθιού με τρόμο και χιούμορ. Όπως κάθε παραμύθι που σέβεται τον εαυτό του και το είδος, άλλωστε. Ο Μπέλερς υπάκουσε, δίνοντας υπόσταση και δράση στον ήρωα πιτσιρικά του βιβλίου, τον ορφανό Λούις Μπάρναβελτ, που τον αναλαμβάνει ο θείος του ο μάγος στον γκόθικ πύργο με τα χίλια μυστικά και τον εκπαιδεύει ως τον νέο ισχυρό μάγο. Έτσι, ο συγγραφέας πέρασε στην σφαίρα των αθανάτων. Η Ρόουλαντ φυσικά και εμπνεύστηκε από τα 12 βιβλία του Μπέλερς με θέμα «To Σπίτι με το Ρολόι στον Τοίχο» για να γράψει τον Χάρι Πότερ και ο Ελάι Ροθ με τον Έρικ Κρίπκε αντέγραψαν την Ρόουλαντ για να γυρίσουν «To Σπίτι με το Ρολόι στον Τοίχο» του Μπέλερς σε ταινία, αφαιρώντας το έντονο, προσωπικό άρωμα του συγγραφέα. Και για την ιστορία από που εμπνεύστηκε ο Τζον Μπέλερ για να γράψει τα 12 βιβλία της σειράς; Ο συγγραφέας είχε ως πρότυπο τον Άγγλο συγγραφέα Τόλκιν του «Άρχοντα των Δαχτυλιών». Το πρώτο του βιβλίο, μάλιστα, του Μπέλερς με τον τίτλο: «The Face in the Frost» (1969) είναι αντιγραφάκι Τόλκιν. Ο Μόντακιου Τζέιμς και ο Τσαρλς Ντίκενς είναι οι πνευματικοί του «δάσκαλοι», αυτοί που φορμάρισαν το στυλ και την γραμμή δράσης των επόμενων βιβλίων του συγγραφέα. Η προσέγγιση του Ροθ και του Κρίπκε στο πνεύμα του Μπέλερ είναι εκτός τόπου και χρόνου και δυστυχώς, ξοδεύονται άδοξα οι παρουσίες αυτών των δυο υπέροχων ηθοποιών σε μια δυνατή παραγωγή της Άμπλιν, εταιρείας του Στίβεν Σπίλμπεργκ. Σίγουρα δεν είναι σωστή η επιλογή, ούτε του σπλατερά Ροθ που βρίσκεται έξω από τα νερά του να χάνει τα ωά και τα πασχαλιά, ούτε του ανακατωσούρα μίστερ «Supernatural», Κρίπκε. Δυστυχώς, πολλοί ενήλικες φαν του Τζον Μπέλερ που περίμεναν μια καλή κινηματογραφική μεταφορά του βιβλίου δεν θα ικανοποιηθούν. Τώρα, το ερώτημα εάν η ταινία είναι για μικρούς ανθρώπους, θα απαντήσω πως, όταν ένας προέφηβος «λιώνει» στα τρομακτικά, ηλεκτρονικά παιχνίδια και τις τηλεοπτικές σειρές του είδους, αυτό θα του φανεί, μάλλον, βόλτα προς Γκρέμλινς και Τζουμάντζι μεριά, του πρώτου όμως.

Ο ορφανός, πιτσιρικά Λούις (Όουεν Βακάρο – καλός) μετά τον θάνατο του γονιών του σε τροχαίο μετακομίζει στο Μίσιγκαν για να ζήσει στο σπίτι του θείου του, Τζόναθαν (Τζακ Μπλακ – κάνει ό,τι μπορεί ο άνθρωπος). Ο θείος είναι ένας τρελάρας τύπος που τον προβληματίζει αλλά και τον διασκεδάζει με την ελευθερία που του παρέχει στο μυστήριο σπίτι, καθώς όλα κινούνται και όλα είναι ζωντανά. Εκεί ανακαλύπτει τον κόσμο της μαγείας, αφού τόσο ο θείος του όσο και η καλύτερή του φίλη, η Φλόρενς (Κέιτ Μπλάνσετ – κάνει ό,τι περνάει από το χέρι της η καταπληκτική Κέιτ), είναι σπουδαίοι μάγοι. Σύντομα, ο μικρός Λούις θα αντιληφθεί πως το σπίτι έχει ένα μεγάλο μυστικό, αφού στους τοίχους του κρύβεται ένα μαγικό ρολόι που έχει τη δύναμη να καταστρέψει τον κόσμο. Το ρολόι το είχε τοποθετήσει ο προηγούμενος ιδιοκτήτης του σπιτιού, ο σούπερ μάγος και παρτενέρ του Τζόναθαν σε θρυλικές παραστάσεις, ο Άιζακ Ιζάρντ (Κάιλ ΜακΛάχλαν  – που ήσουν χαμένος εσύ;), ο οποίος είναι νεκρός και θαμμένος στο κοντινό νεκροταφείο. Θείος, ανεψιός και Φλόρενς ψάχνουν να βρουν το ρολόι στους τοίχους του σπιτιού και να το σταματήσουν, ενώ διάφορα παράδοξα και τρομακτικά γεγονότα από την πλευρά του μικρού Λούι θα αναστατώσουν την μαγική ισορροπία του σπιτιού.