fbpx

«Overlord»

Γιώργος Noir Παπαϊωσήφ

Γιώργος Noir Παπαϊωσήφ

gpapaiossif@intownpost.com

 

  • Είδος: Πολεμικό, τρόμου
  • Παραγωγή: Η.Π.Α. (2018)
  • Σκηνοθεσία: Τζούλιους Εϊβερι
  • Με τους: Γιοβάν Αντέπο, Γουάιατ Ράσελ, Ματίλντ Ολιβιέ, Τζον Μαγκάρο
  • Διάρκεια: 110’
  • Διανομή: Odeon

Ο διάκοσμος στέρεος, ακλόνητος και αφορά την γνωστή ιστορική στιγμή του 2ου μεγάλου πολέμου, την D-Day (στρατιωτικός όρος, ενώ η κωδική ονομασία που δόθηκε στην επιχείρηση είναι «Operation Overlord»), δηλαδή της απόβασης των συμμαχικών δυνάμεων στις γαλλικές ακτές της Νορμανδίας την 6η Ιουνίου 1944. Τώρα, ο ιδρυτής της επιτυχημένης κινηματογραφικής εταιρείας «Bad Robot», ο πανέξυπνος σκηνοθέτης και παραγωγός Τζέι Τζέι Εϊμπραμς ρίχνει αρκετό χρηματάκι στο σενάριο των Μπίλι Ρέι και Μαρκ Σμιθ για να γυρίσει ο σκηνοθέτης Τζούλιους Έιβερι την δεύτερη μεγάλη μήκους ταινία του (Ο Νόμος της Σιωπής), εμβαπτισμένη στον τρόμο την φρίκη και το αίμα.

Λίγες μόλις ώρες πριν την απόβαση στη Νορμανδία, μια ομάδα Αμερικανών αλεξιπτωτιστών πέφτει στην κατεχόμενη από τους Ναζί Γαλλία για να πραγματοποιήσει μια αποστολή που είναι ζωτικής σημασίας για την επιτυχία της εισβολής. Κάτι λιγότερο από τους μισούς επιβιώνουν και ο στόχος τους είναι η ανατίναξη ενός ραδιοφωνικού πύργου στην κορυφή μιας οχυρωμένης εκκλησίας. Με την βοήθεια μιας, νεαρής, χωρικής Γαλλίδας οι Αμερικανοί στρατιώτες κρύβονται στο χωριό, που συμβαίνουν θηριωδίες από την πλευρά των Ναζί κατακτητών. Όμως για να το καταφέρουν να ολοκληρώσουν την σημαντική αποστολή τους, θα πρέπει να μπουν σε ένα μυστηριώδες εργαστήριο των Ναζί που βρίσκεται κάτω από την εκκλησία. Εκεί, που είναι ένα κρυφό εργαστήριο πειραμάτων όπου συμβαίνουν σημεία και τέρατα θα έρθουν πρόσωπο με πρόσωπο με εχθρούς βγαλμένους από τα πιο καταχωνιασμένα κελιά της κόλασης.

 

Για το genre του σπλάτερ, της δράσης και της πολεμικής περιπέτειας η ταινία είναι πρωτότυπη, έντιμη, ακριβή ως παραγωγή, καλογυρισμένη, με σωστά εφέ στις πρώτες, πολεμικές σεκάνς της ταινίας, όπου τα αεροπλάνα μεταφέρουν τα ψαρωμένα φαντάρια στο μέτωπο, αλλά και στο επίπεδο των απόκοσμων μεταμορφώσεων από άνθρωπο σε ανθρωπο-τέρας. Η σκηνοθεσία πραγματικά είναι καλή και δημιουργεί την απαραίτητη αγωνία που χρειάζεται το είδος, ενώ το αίμα δεν φείδεται ποσότητας. Το σενάριο διαθέτει καλή αφήγηση και μια πρωτιά, μάλιστα, καθώς για πρώτη φορά ο 2ος μεγάλος πόλεμος χρησιμοποιείται ως έδαφος για να ξεδιπλωθεί επάνω του κινηματογραφικά το ματωμένο χαλί των ταινιών τρόμου.

Αναφέρω το κινηματογραφικά, διότι στον χώρο της φανταστικής λογοτεχνίας, υπάρχει, βέβαια, παραπλήσιο θέμα, με ακριβώς το ίδιο επιχειρησιακό, πολεμικό θέατρο της απόβασης στην Νορμανδία ως πεδίο δράσης, αλλά πιο spooky από την εν λόγω ταινία, και αφορά το αριστούργημα του Ιρλανδού, μετρ του τρόμου Γκράχαμ Μάστερτον με τον τίτλο «Οι Δαίμονες της Νορμανδίας» (The Devils of D-Day), γραμμένο το 1978. Πιθανώς, οι σεναριογράφοι του «Overlord» να εμπνεύστηκαν κάπως από την πένα του Μάστερτον.

Αμερικανοί αλεξιπτωτιστές, λοιπόν, εναντίον σκληρών Γερμανών στρατιωτών και νοσηρών επιστημόνων του Γ΄ Ράιχ (κάτι σαν τον Μένγκελε δηλαδή), που μετατρέπουν τους ζωντανούς και τους νεκρούς ανθρώπους σε σχεδόν αθάνατους υπερ-στρατιώτες (ο Ζαν Κλοντ ΒανΝταμ, by the way, διερωτάται γιατί δεν του πρότειναν ρόλο  στην ταινία), έτοιμους να υπερασπιστούν τα τευτονικά ιδεώδη και φυσικά το όραμα της Deutschland über alles.