«Jurassic World: Το Βασίλειο Έπεσε»

Γιώργος Noir Παπαϊωσήφ

Γιώργος Noir Παπαϊωσήφ

gpapaiossif@intownpost.com

 «Jurassic World: Το Βασίλειο Έπεσε»        

(Jurassic World: Fallen Kingdom)     

 

  • Είδος: Δράση Περιπέτεια (και σε 3D)
  • Σκηνοθεσία: Χουάν Αντόνιο Μπαγιόνα
  • Με τους: Κρις Πρατ, Μπράις Ντάλας Χάουαρντ, Ρέιφ Σπαλ, Τόμπι Τζόουνς, Τζέιμς Κρόμγουελ, Τζεφ Γκόλντμπλουμ, Τεντ Λιβάιν, Μπ.Ντ. Γουόνγκ
  • Διάρκεια: 128’
  • Διανομή: UIP

Από τα πιο επιτυχημένα κινηματογραφικά franchise, δημιουργίας του δαιμόνιου Στίβεν Σπίλμπεργκ (είναι στην παραγωγή κι αυτής της ταινίας), που στηρίχθηκε στο ευφάνταστο βιβλίο του Μάικλ Κράιτον με χρονολογία γέννησης το 1993. Τα τελευταία 25 χρόνια οι, ανεξαρτήτου ηλικίας, φανατικοί θεατές των κλωνο-δεινοσαύρων έχουν απολαύσει περί τις πέντε περιπέτειες, αν δεν κάνω λάθος,  συμπεριλαμβανομένου και κάποια τυχάρπαστα, αποτυχημένα υβρίδια τους, που τόλμησαν να κλέψουν δόξα από το αρχικό δημιούργημα. Η αλήθεια είναι, ότι ο Σπίλμπεργκ σχεδίασε μόδα με τα υπερμεγέθη ερπετά. Σημειολογικά να αναφέρουμε, πως σε κάθε κινηματογραφικό Jurassic ακαταμάχητη παρουσία, ταυτισμένη άρρηκτα με το σύνολο των ταινιών και τον τίτλο, ως το ηθικό, ανθρωπιστικό πνεύμα του ζητήματος (το άλλοθι της απαράδεκτης ανομίας περί κλωνοποίησης των προϊστορικών ζώων)  είναι αυτό του ψηλού και συμπαθούς ηθοποιού Τζεφ Γκόλντμπλουμ, στον ρόλο του σκεπτικιστή επιστήμονα Μάλκομ, ο οποίος σε κάθε επεισόδιο προειδοποιεί τους ανθρώπους, «αφήστε τα γιγαντιαία ερπετά στην ησυχία τους. Είναι λάθος αυτό που κάνετε».  Όπου, λοιπόν, Jurrasic και Τζεφ μαζί, κάτι σαν τον «δεινοσαυρικό» αντίλογο ή την φωνή του φυσικού νόμου που ποτέ δεν εισακούστηκε και παραβιάστηκε κατάφορα. Ακόμα και στο sequel αυτής της new era Jurrasic, ο  Γκόλντμπλουμ εμφανίζεται για λίγο, ώστε να προειδοποιήσει ξανά και να τα πει χύμα ο άνθρωπος. Η ταινία, βέβαια, εν μέσω απαστράπτουσας περιπέτειας, αγωνίας, εξαιρετικών εφέ κρύβει μια «πονηριά», που είναι η έκπληξη της και δεν την μαρτυράω. Τόσο όμορφα δοσμένη, τόσο αριστοτεχνικά εναρμονισμένη στην συμπάθεια, την κατανόηση και την αγάπη, που είμαι σίγουρος, ότι θα την περάσετε επιδερμικά και όχι σκεπτικιστικά, κρώζοντας εσωτερικά μέσα σας: «Άει στο δαίμονα, κι εδώ;!;!;» Έτσι γίνεται. Η δύναμη της προπαγάνδας χρησιμοποιεί όλα τα μέσα, φυσικά και το ανθρώπινο συναίσθημα κυρίως, για να περάσει με τρόπο και ηρεμία, γλυκά και ανώδυνα το μήνυμα της, δίχως να δημιουργεί κλυδωνισμούς και αναταράξεις. Η αφύπνιση και η αντίδραση του καθενός θα είναι η ανατροπή.

Το θεαματικό πάρκο της ιουρασικής περιόδου που βρίσκεται στο νησί Νούμπλαρ, τρία χρόνια μετά από το μεγάλο μακελειό είναι εγκαταλελειμμένο στην τύχη του, παραδομένο στο απόλυτο χάος δίχως ανθρώπινη παρουσία με όλα τα προϊστορικά ζώα (φυτοφάγα και σαρκοφάγα) ελεύθερα να έχουν δημιουργήσει τον δικό τους ζωτικό χώρο. Η ίδια η φύση, κατανοώντας το παραβατικό του θέματος , όπως συνεχώς αντιμετωπίζει τέτοιες καταστάσεις, ενεργοποιεί το ηφαίστειο του νησιού για να σβήσει από τον χώρο κάθε τι που δεν ανήκει σε αυτόν. Η αρχική εταιρεία, που είχε την ιδέα της κλωνοποίησης των δεινοσαύρων και της κατασκευής του πρώτου πάρκου, (Τζουράσικ Πάρκ 1993) θέλει άμεσα να διασώσει ένδεκα σημαντικά είδη δεινοσαύρων, πριν ακόμα το ηφαίστειο εξαφανίσει κάθε τι έμβιο. Η εν λόγω εταιρεία με επικεφαλής έναν φιλόδοξο χαρτογιακά, τον Ίλαϊ Μιλς (Ρέιφ Σπαλ – καλός) επιστρατεύει την ακτιβίστρια, υπέρ της διάσωσης των τεράστιων ζώων, Κλερ (Μπράις Ντάλας Χάουαρντ – καλή) και τον Όουεν (Κρις Πρατ – καλός) για να ηγηθούν της προσπάθειας διάσωσης των εναπομεινάντων δεινοσαύρων από το επερχόμενο καταστροφικό συμβάν, λέγοντας τους, πως επιθυμεί να μεταφέρει τα ζώα σε άλλο νησί για να ζήσουν μόνα τους μακριά από τους ανθρώπους. Ο Όουεν εντέλλεται να βρει την Μπλε, την επικίνδυνη ράπτορα, που την μεγάλωσε ο ίδιος και ακόμα αγνοείται στην άγρια φύση. Η Κλερ έχοντας αποκτήσει σεβασμό για αυτά τα πλάσματα, βάζει σκοπό της ζωής της να τα σώσει. Φτάνοντας στο νησί, κι ενώ η λάβα αρχίζει να ξεχύνεται, η σταυροφορία διάσωσης αποκαλύπτεται πως συνιστά μια συνωμοσία που απειλεί να οδηγήσει τα ζώα όχι σε προστατευμένο ελεύθερο περιβάλλον, όπως είχε υποσχεθεί ο Ίλάϊ, αλλά στα χέρια του αδίστακτου μεσίτη Γκούναρ Έβερσολ (Τόμπι Τζόουνς – υπέροχος) για να πουληθούν ζωντανά σε βαθύπλουτους συλλέκτες. Τα δεινοσαυράκια μεταφέρονται στην Καλιφόρνια για να εκπλειστηριαστούν κρυφίως από την κοινή γνώμη, που έχει αποφασίσει λογικώς και φυσικώς, τα ψυχρόαιμα, ογκώδη ζώα να τελειώσουν την ζωή τους με την καταστροφή του νησιού. Και στην έπαυλη της ηλιόλουστης Καλιφόρνιας, ως γνωστόν, γίνεται το έλα να δεις.

Καλή παραγωγή, ακόμα πιο εξελιγμένη πάνω στο ψηφιακό υπερθέαμα των δεινοσαύρων, καθώς η εταιρεία, ναυαρχίδα στο χώρο των οπτικών εφέ ILM ανέλαβε να δώσει «σάρκα κι οστά» στους δεινοσαύρους (νέες επιστημονικές μελέτες απέδειξαν πως δεν ήταν μόνο γκρι χρώματος, οπότε πλέον απέκτησαν και στη μεγάλη οθόνη χρώμα – τηρουμένων των αναλογιών) χρησιμοποιώντας animatronics αλλά και CGIs. Σε συνεργασία με παλαιοντολόγους, η δημιουργική ομάδα έφτιαξε το σκελετό των δεινοσαύρων σε κανονικές, για δεινόσαυρο διαστάσεις, και μετά προσέθεσε κίνηση μέσα από πολύπλοκες διαδικασίες προσομοίωσης. Ο σκηνοθέτης των ταινιών: «Ορφανοτροφείο» (2007), του «The Impossible» (2016) και του εκπληκτικού «7 Λεπτά Μετά τα Μεσάνυχτα» (2016), ο Ισπανός 43χρονος, Χουάν Αντόνιο Μπαγιόνα, τα πάει περίφημα, διατηρώντας σωστά τον ρυθμό της περιπέτειας, της δράσης και της αγωνίας, με τα ψηφιακά εφέ να μετασχηματίζουν το φανταστικό σε ρεαλιστικό. Τα γυρίσματα της ταινίας έγιναν στη Χαβάη (όπως άλλωστε και κάθε ταινία Jurassic) και στα Pinewood Studios της Αγγλίας. Η νέα εποχή του κινηματογραφικού Τζουράσικ με τον Κρις Πρατ και την Μπράις Ντάλας Χάουαρντ, δυο αρκετά δυνατά πρόσωπα της μεγάλης οθόνης που έδεσαν μεταξύ τους, όχι υψηλών υποκριτικών απαιτήσεων, δημιούργησαν καλό νακ στους θεατές και ακριβώς μετά την προ τριετίας επιτυχία, άνοιξαν διάπλατα τον ολοκαίνουργιο τόμο με τα πολλά κεφάλαια, καθώς όπως ακούγεται η τρίτη κατά σειρά συνέχεια της new era Jurrasic με σκηνοθέτη ξανά τον Κόλιν Τρεβόροου (Jurassic World (2015)), ετοιμάζεται και προβλέπεται να βγει στις σκοτεινές αίθουσες το 2021. Ο Σπιλμπεργκόσαυρος ξέρει πάντα που βρίσκεται η καλή φλέβα χρυσού.