fbpx

«Colette»

Γιώργος Noir Παπαϊωσήφ

Γιώργος Noir Παπαϊωσήφ

gpapaiossif@intownpost.com

 

 

  • Είδος: Βιογραφία εποχής
  • Παραγωγή: Αγγλία, Η.Π.Α. (2018)
  • Σκηνοθεσία: Γουός Γουέστμορλαντ
  • Με τους: Κίρα Νάιτλι, Έλεανορ Τόμλινσον, Φιόνα Σο, Ντόμινικ Γουέστ
  • Διάρκεια: 111’
  • Διανομή: Οdeon – Audio Visual

Εκθαμβωτική και απαστράπτουσα η Κίρα Νάιτλι. Όσο μεγαλώνει ομορφαίνει, 33 Μάηδων σήμερα, ωριμάζει και η ατέλεια του προγναθισμού της, γίνεται ολοένα και πιο γοητευτική. Ο σκηνοθέτης Γουός Γουέστμορλαντ την φωτίζει μοναδικά, την στήνει σωστά, ο Τζάιλς Νάτζενς την φωτογραφίζει χάρμα και η ωραία Κίρα ανταποκρίνεται με χάρη. Ευχαριστιέσαι να την βλέπεις. Το θέμα τώρα είναι άκρως φεμινιστικό, γυναικείο, αφού αφορά την βιογραφία της γνωστής, εμβληματικής Γαλλίδας συγγραφέα της αβάν γκαρντ Κολέτ (28 Ιανουαρίου 1873 – 3 Αυγούστου 1954) που μέσα από το έργο της έγινε σύμβολο της γυναικείας χειραφέτησης κατά τον 20ο αιώνα.

Η νεαρή, όμορφη επαρχιωτοπούλα Σιντονί Γκαμπριέλ Κολέτ (Κίρα Νάιτλι – καλή) παντρεύεται τον κατά 14 χρόνια μεγαλύτερη της επιχειρηματία Ανρί Γκοτιέ Βιλάρ, με το ψευδώνυμο Γουίλι (Ντόμινικ Γουέστ – πολύ καλός). Ο Γουίλι απελευθερωμένος από ηθικούς και σεξουαλικούς περιορισμούς, τζογαδόρος, γυναικάς, κοινωνικότατος, γλεντζές, ένας αυθεντικός μπον βιβέρ βάζει την Κολέτ στα αστικά σαλόνια του Παρισιού, όπου έρχεται σε επαφή με τον κόσμο της τέχνης, της διανόησης και της λογοτεχνίας. Η επαρχιωτοπούλα αρχίζει να βρίσκει γουστόζικο και πολύ οικείο το περιβάλλον, αν και δυσκολεύεται να αντιμετωπίσει «ανοιχτόμυαλα» τις επαναλαμβανόμενες απιστίες του συζύγου της. Ο Γουίλι είναι ιδιοκτήτης ενός λογοτεχνικού εργαστηρίου από το οποίο εκδίδονταν βιβλία με το όνομά του, γραμμένα όμως από συγγραφείς-φαντάσματα. Στο χείλος της πτώχευσης και της έξωσης από χρέη και την κακή οικονομική διαχείριση του κεφλή Γουίλι, παρακινεί την Κολέτ να γράψει το πρώτο της διήγημα.

Έτσι γεννιέται η ηρωίδα Κλοντίν, σε μια αυτοβιογραφική ιστορία, που έκανε το Παρίσι στις αρχές του αιώνα να παραμιλάει, κάνοντας το βιβλίο ανάρπαστο. Μόνο που το όνομα της Κολέτ δεν αναγράφεται στο βιβλίο, λόγω του ότι ήταν σκάνδαλο για μια γυναίκα να ασκεί το επάγγελμα της συγγραφέως και ο σύζυγος πλασάρεται ως ο δημιουργός της Κλοντίν. Ο Γουίλι υστερεί σε συγγραφικό ταλέντο, έχει όμως φοβερό χάρισμα στο μάρκετινγκ κι έτσι μετατρέπει την Κλοντίν σε brand name, κυκλοφορώντας αρώματα, προϊόντα μακιγιάζ και σαπούνια. Είναι ο ίδιος που προτρέπει την Κολέτ να χρησιμοποιήσει λεπτομέρειες από την προσωπική τους ζωή στα μυθιστορήματά της, καθώς γνωρίζει καλά πώς να χρησιμοποιεί το σκάνδαλο για τη δημοσιότητα. Όταν όμως ο αρνείται να της δώσει τα συγγραφικά δικαιώματα του έργου, η σχέση τους κλυδωνίζεται με αποτέλεσμα η Κολέτ να αναζητήσει την αγάπη και την κατανόηση στις αγκαλιές διαφόρων γυναικών για να καταλήξει στη δυναμική αστή Μίσι, η οποία την παρακινεί να διεκδικήσει την καλλιτεχνική της φωνή παρά τους ψυχολογικούς εκβιασμούς που ασκεί ο σύζυγός της.

Ο 52χρονος, Άγγλος σκηνοθέτης Γουός Γουέστμορλαντ είναι μόνος του σε αυτή την ταινία, αφού ο στενός συνεργάτης και σύντροφος της ζωής του Ρίτσαρντ Γκλέιτζερ, έφυγε από την ζωή στις 10 Μαρτίου 2015, λόγω της Αμυοτροφικής Πλευρικής Σκλήρυνσης (ALS). Το ντουέντο είναι οι δημιουργοί της ταινίας «Still Alice: Κάθε Στιγμή Μετράει» (2014), που χάρισε την Χρυσή Σφαίρα και το Όσκαρ Ερμηνείας στην Τζούλιαν Μουρ. Εδώ, τα πράγματα είναι αγγλική υπόθεση, που σημαίνει φροντισμένη παραγωγή στην απόδοση της χρονικής περιόδου, καλή σκηνοθεσία, βατές ερμηνείες, στυλ και ατμόσφαιρα. Τεχνικά άρτια δηλαδή η ταινία, σεναριακά όμως χωλαίνει αισθητά και μοιάζει σαν ένα όμορφο, μάξι, βραδινό φόρεμα που μεταποιήθηκε σε μίνι φούστα περιπάτου. Η «θρυβώδης» φεμινίστρια, θεατρίνα, δημοσιογράφος και συγγραφέας Κολέτ, που προτάθηκε και για Νόμπελ Λογοτεχνίας της άξιζε καλύτερη μεταχείριση. Ο Ντόμινικ Γουέστ είναι απολαυστικός και η ωραία Κίρα Νάιτλι άρχισε ξανά να ψηλαφίζει τον διάδρομο για τον επόμενο, μεγάλο ρόλο που θα την οδηγήσει κάποια στιγμή στην τρίτη κατά σειρά υποψηφιότητα της για το βραβείο Όσκαρ.