fbpx

«Το Βλέμμα του Όρσον Γουέλς»

Γιώργος Noir Παπαϊωσήφ

Γιώργος Noir Παπαϊωσήφ

gpapaiossif@intownpost.com

(The Eyes of Orson Welles)       

 

  • Είδος: Βιογραφικό ντοκιμαντέρ
  • Παραγωγή: Αγγλία (2018)
  • Σκηνοθεσία – Σενάριο: Μαρκ Κάζινς
  • Διάρκεια: 115’
  • Διανομή: Ama Films

Ναι και αλήθεια είναι, ότι ο ντοκιμαντερίστας Μαρκ Κάζινς λατρεύει τον Όρσον Γουέλς. Άλλωστε και ποιός δεν λατρεύει αυτή την ιδιοφυία της 7ης Τέχνης. Ο Κάζινς, όμως, παρά την εμφανή έως διάφανη λατρευτικού χαρακτήρα θέση του, αποστασιοποιείται πολλάκις και καταγράφει τον πολυσχιδή καλλιτέχνη με έναν τρόπο άκρως γοητευτικό. Ρωτάει τον Γουέλς σημαντικά και απίθανα πράγματα της ζωής του και μέσα από τα έργα του ηθοποιού δίνει τις απαντήσεις. Ερωτήσεις που όλοι μας θα θέλαμε να είχαμε θέσει στον πληθωρικό ηθοποιό, παραγωγό, σεναριογράφο, ζωγράφο έως και ραδιοφωνικό παραγωγό… με εκείνη την ανεπανάληπτη φάρσα περί εξωγήινης εισβολής στο CBS με το Mercury Theatre on the Air το 1938, που σήκωσε την Νέα Υόρκη στο πόδι. Αυτός ήταν ο υπέροχος Όρσον. Υπέροχο και το ντοκιμαντέρ του Βορειοϊρλανδού Μαρκ Κάζινς, εντελώς διαφορετικό από παρόμοιες δουλειές, που αφορούν βιογραφίες προσωπικοτήτων του σινεμά.

Και μάλιστα, σκέφτηκα, με το πέρας της ταινίας, πόσο σπουδαίο θα είναι να γνωρίσουμε και άλλες παγκόσμιες μορφές των τεχνών με την ίδια αντικειμενική κινηματογράφηση, το ίδιο απίθανο στιλ παρουσίασης.

 

Όταν η κόρη του Όρσον Γουελς, η 60χρονη Ρεμπέκα αποφασίζει να φέρει για πρώτη φορά στο φως τα αρχεία του πατέρα της, ένας από τους πιο ενδιαφέροντες συγχρόνους ντοκιμαντερίστες, ο βραβευμένος, Ιρλανδός σκηνοθέτης Μαρκ Κάζινς αποδέχεται την πρόκληση να προσεγγίσει τον δημιουργό μέσα από πτυχές που είναι άγνωστες στο ευρύ κοινό.

Στην πορεία καταλήγει σε λατρευτικό φόρο τιμής που εισχωρεί στο μυαλό μιας ιδιοφυίας και καταφέρνει να μας πείσει να τον αντικρίσουμε με αλλά μάτια

Τα εκατοντάδες σκίτσα, που έφτιαχνε από πιτσιρικάς, αλλά και οι ζωγραφικές που άφησε ο Όρσον Γουέλς είναι οι μικροί ιχνηλάτες που μας οδηγούν στα μεγάλα και τα τρανά επιτεύγματα του στον χώρο του σινεμά. Με το φάρο του «Πολίτη Κέιν» να αναβοσβήνει στην βιογραφική χαρτογράφηση του ντοκιμαντέρ, ο Κάζινς ψύχραιμα και με μεράκι παίρνει τους διεθνείς δρόμους του μεγάλου ηθοποιού και σκηνοθέτη, από την γενέτειρα του, την Κενόσα του Γουισκόνσιν σε Ιρλανδία, Παρίσι, Ισπανία και πάλι Αριζόνα. Δεν ακολουθεί την πεπατημένη των δραματουργικών μελιστάλαχτων αναφορών, αλλά του διεισδυτικού, εμπεριστατωμένου ψαξίματος, που μετασχηματίζει το απλό ντοκιμαντέρ έρευνας σε σπουδή.    

Άπασες οι μεγάλες ταινίες του Γουέλς παρούσες συστήνονται εν μέσω σκέψεων στον φακό του Κάζινς και το εφεύρημα να ρωτάει τον ηθοποιό σαν να βρίσκεται ακριβώς δίπλα του, κι εκείνος να απαντάει καταδεικνύοντας τα επιτεύγματα του, ε… είναι καταπληκτικό!

Καλή έρευνα, πλούσιο υλικό και το αποτέλεσμα άψογο.