Στο Βαθύ Γαλάζιο»

Γιώργος Noir Παπαϊωσήφ

Γιώργος Noir Παπαϊωσήφ

gpapaiossif@intownpost.com

 «Στο Βαθύ Γαλάζιο»

 (Submergence) 

  • Είδος: Ερωτική περιπέτεια
  • Σκηνοθεσία: Βιμ Βέντερς
  • Με τους: Τζέιμς ΜακΑβόι, Αλίσια Βικάντερ, Αλεξάντερ Σίντικ, Ρέντα Καντέμπ
  • Διάρκεια:112’
  • Διανομή: Seven Films

Προσωπική μου εκτίμηση είναι, ότι ο σπουδαίος και βραβευμένος Γερμανός auter Βιμ Βέντερς, ο δημιουργός των υπέροχων ταινιών, που έμειναν βαθιά ριζωμένες στις σινεφίλ επιλογές μου, όπως: «Στο Πέρασμα του Χρόνου» (1976), «Ένας Αμερικανός Φίλος» (1977), «Παρίσι Τέξας» (1984), «Τα Φτερά του Έρωτα» (1987) και το «Μέχρι το Τέλος του Κόσμου» (1991), κατάφερε να αλλάξει αρκετά σημαντικά στην αρχιτεκτονική του πέριξ και του εντός της ανθρώπινης εσωτερικότητας σινεμά. Ο Βέντερς, μαζί με τον Ράινερ Βέρνερ Φασμπίντερ και τον Βέρνερ Χέρτζογκ, θεωρείται από τους βασικούς εκπροσώπους του ρεύματος του Νέου Γερμανικού Κινηματογράφου, που, βέβαια, η οπτική προσέγγιση των θεμάτων του ήταν εντελώς διαφοροποιημένη από αυτές του  Φασμπίντερ και του Χέρτζογκ, κάτι που εικονοποιήθηκε ολοκληρωτικά προς το τέλος της πρώιμης κινηματογραφικής του περιόδου (1969 – 1973) και της μετέπειτα μετάβασης του στην Αμερική. Καταγράφτηκε ως ένας πρωτοπόρος, ένας ευαίσθητος και ερωτικός κινηματογραφικός αφηγητής, που παρά την δωρική, γερμανική παιδεία και την λιτότητα των λέξεων οι εικόνες του κατάφεραν να αλώσουν κάθε τι άκαμπτο στις αισθήσεις μας. Για μένα ο Βέντερς, έπειτα από μια αξιόλογη, δημιουργική κινηματογραφική πορεία, σταμάτησε να καινοτομεί το 1991, εισερχόμενος στις επαναλήψεις και στον ήπιο, βατό διάλογο με τα θέματα που καταπιανόταν. Επίσης, ως εξαιρετικός ντοκιμαντερίστας που είναι, το 1999 τίναξε την μπάνκα στον αέρα με το «Buena Vista Social Club». Από τούδε και στο εξής, απλώς γυρίζει ντοκιμαντέρ και ταινίες.      

 Ο Βρετανός πράκτορας της ΜΙ6, Τζέιμς Μούρ (Τζέιμς ΜακΑβόι – υπέροχος) που πλασάρεται ως μηχανικός αρδευτικών έργων στην υποσαχάρια Αφρική των τζιχαντιστών, σε ανάπαυλα μερικών ημερών από την επικίνδυνη δουλειά του, ξεκουράζεται σε ένα ήσυχο, παραθαλάσσιο πανδοχείο της Νορμανδίας. Εκεί γνωρίζει την βιο-μαθηματικό των θαλασσών Ντάνι Φλάντερς (Αλίσια Βικάντερ – παραδόξως πολύ καλή) και μεταξύ τους αναπτύσσεται ένας μεγάλος έρωτας. Ένας έρωτας που πρέπει να διακοπεί, εφόσον ο Μουρ έχει αναλάβει την δύσκολη αποστολή με ρίσκο την ζωή του, να ταξιδέψει στη Σομαλία και να διεισδύσει στον πυρήνα της τζιχαντιστικής Αλ Κάιντα, αποτρέποντας τις αποστολές θανάτου με βομβιστές. Η δε επιστήμων Ντάνι πρέπει να καταδυθεί στα 3.500 μέτρα κοντά στις νήσους Φερόες με το μικρό, κίτρινο υποβρύχιο και κίνδυνο της ζωής της για να ανακαλύψει την προέλευση της ζωής, που θα αλλάξει όχι μόνο τις συνθήκες του δικού μας πλανήτη αλλά και των διαστημικών αποικήσεων. Ο Μουρ συλλαμβάνεται από τους τζιχαντιστές πριν ακόμα πατήσει το πόδι του στη Σομαλία. Βασανίζεται  και φυλακίζεται με την υπόνοια ότι είναι πράκτορας των μυστικών υπηρεσιών της δύσης, ανήμπορος να έρθει σε επικοινωνία με την αγαπημένη του Ντάνι. Η βιο-μαθηματικός που ταξιδεύει στο πλοίο εργαστήριο ετοιμάζεται για την μεγάλη της έρευνα στον σκοτεινό βυθό, αλλά η σκέψη της είναι στον Τζέιμς που δεν έχει λάβει κάποιο νέο του.

Βέριταμπλ Σκώτος ο καταπληκτικός ΜακΑβόι, ορίτζιναλ Σουηδή η Βικάντερ και η κινηματογραφική χημεία, παρά το αντίξοον των καταγωγών τους, δένει, προσφέροντας ένα όμορφο ζευγάρι στην μεγάλη οθόνη. Το σενάριο της Έριν Ντίγκνάμ είναι βασισμένο στο ομότιτλο βιβλίο του Σκωτσέζου δημοσιογράφου και πολεμικού ανταποκριτή JM Ledgard. Ο Βέντερς κινηματογραφεί υπέροχα τις αχανείς νορμανδικές ακτές, ενώ ο φακός του καταδύεται στον έρωτα των δυο ανθρώπων με κλειστά πλάνα, πλαισιωμένος από τα ουμανιστικά αναγνώσματα περί ζωής και θανάτου του Τζον Ντόου, αλλά και από το αίμα της σαρία την στιγμή του λιθοβολισμού μιας μουσουλμάνας στη Σομαλία. Ευαίσθητος και ρεαλιστικός ο Βέντερς συμπλέκει καλά τα δυο στοιχεία, αυτό του νερού που είναι η Ντάνι και αυτό της γης που εκπροσωπεί τον Τζέιμς, για να βιώσουν οι ήρωες τις προσωπικές τους αβύσσους ο ένας μακριά από τον άλλον. Ωραία, ρομαντικά, εύρυθμα καθ’  όλη την διάρκεια των δοκιμασιών του φινετσάτου ρομάντζου μέχρι που φτάνουμε στο δια ταύτα της θρησκευτικο-πολιτικής σύγκρουσης της πολιτισμένης Δύσης και του τριτοκοσμικού Ισλάμ, όταν ο αιχμάλωτος ήρωας αποκτά χάρη ζωής από τον αρχηγό των πολεμιστών της τζιχάντ και συνομιλεί με τον μορφωμένο, πιστό μουσουλμάνο γιατρό, Δρ Σαντίτ ( Αλεξάντερ Σίντικ, πολύ καλός), αλλά και με το ταγμένο, αδίστακτο πρωτοπαλίκαρο τζιχαντιστή Σαίφ (Ρέντα Καντέμπ – πολύ καλός). Τα επιδερμικά επιχειρήματα και από τις δυο πλευρές, που και οι δυο πλευρές θέλουν να καλυτερεύσουν τον κόσμο, ταρακουνάνε αισθητά το συνολικό, ερωτικό οικοδόμημα της ταινίας και οι ρωγμές που δημιουργούνται στους τοίχους χαλάνε τον εσωτερικό διάκοσμο για να οδηγηθεί η ταινία σε ένα φινάλε τόσο γλυκερό και δεδομένο που σου χαλάει την διάθεση. Πάντως είναι η πρώτη ταινία που καταγράφει τις εικονικές εκτελέσεις της τζιχάντ σε δυτικούς αιχμαλώτους και την εφαρμογή του σκληρού, ισλαμικού δίκαιου, την σαρία.