Πρόταση για διάβασμα: «Yard Gal» της Ρεμπέκα Πρίτσαρντ (Rebecca Prichard)

Σμαράγδα Μιχαλιτσιάνου

Σμαράγδα Μιχαλιτσιάνου

smaragdamichalitsianou@gmail.com

«Yard Gal» 

 

  • Συγγραφέας: Ρεμπέκα Πρίτσαρντ (Rebecca Prichard)
  • Μετάφραση: Στίλβη Ψιλοπούλου
  • Είδος: Νουβέλα (In your face theatre)
  • Κατηγορία: Παγκόσμιο Θέατρο
  • Ημερομηνία Έκδοσης: Μάρτιος 2018
    Σελίδες Βιβλίου: 68
    Tιμή: € 9,00
  • Εκδόσεις: Μωραΐτης

Το ψυχολογικό θρίλερ που ενδεχομένως σόκαρε τα θεατρικά στερεότυπα, το YARD GAL της Rebecca Prichard, κυκλοφόρησε από τις Μωραΐτης – Εκδόσεις, σε μετάφραση της Στίλβη Ψιλοπούλου. 

Πρόκειται για μία θεατρική νουβέλα, που μέσα από την κοινή ιστορία δύο κοριτσιών, μας φέρνει αντιμέτωπους με έναν κόσμο ακραίο και σκληρό.

Η Μαρί και η Μπου είναι ανήλικες, πίνουν, παίρνουν ναρκωτικά, μπλέκονται σε καυγάδες και εκδίδονται για να εξασφαλίσουν τη δόση τους. Πρόκειται για δύο κορίτσια με προβληματικό οικογενειακό ιστορικό: η μία ζει σε ορφανοτροφείο από όπου και το σκάει συνέχεια και η άλλη μένει με τον πατέρα της ο οποίος την κακοποιεί. Μέσα στον κόσμο της νύχτας και με την ατάσθαλη ζωή τους, μπλέκουν σε ένα επικίνδυνο παιχνίδι με τραγικό τέλος που θα αλλάξει τα πάντα.

Αυτά τα δύο αλητάκια αναγκάζονται να πάρουν θέση και έρχονται να κλονίσουν το σύστημα αξιών μας. Μας δείχνουν ότι το αν θα φτάσει κανείς τελικά σε μια πράξη ηθικής ή αυταπάρνησης ή ίσως και ηρωισμού δεν καθορίζεται από την καταγωγή του, την οικονομική του κατάσταση, την κοινωνική του θέση, ή ακόμα από την ηθική που έχει επιλέξει να προβάλλει, αλλά από το αν η ψυχή του είναι ακόμα ζωντανή.

Τη σκηνοθεσία της θεατρικής παράστασης YARD GAL, που παρουσιάστηκε για πρώτη φορά στην Ελλάδα πέρυσι, στον Πολυχώρο VAULT, υπέγραψε ο Αλέξανδρος Σταύρου. Επί σκηνής, η Μαρί και η Μπλου, ήταν η Στίλβη Ψιλοπούλου και η Μαίρη Καρφάκη.

Το YARD GAL ανήκει στο In yer face theatre, το οποίο ξεκίνησε τη δεκαετία του 1980 και ονομάστηκε new brutalism (νέα βαρβαρότητα). Είναι είδος θεάτρου που έχει ως σκοπό να προκαλέσει και να επιτεθεί στο κοινό για να χτυπήσει συναγερμό στις συνειδήσεις του. Χρησιμοποιεί σοκαριστικό και ωμό τρόπο για να μιλήσει, καταστρέφοντας ταμπού και προκαταλήψεις δημιουργώντας στο κοινό μια αίσθηση ότι χάνει το σταθερό έδαφος κάτω απ’ τα πόδια του. Στην πραγματικότητα αυτό που κάνει είναι να λέει την αλήθεια, πέρα από οτιδήποτε στημένο και ψεύτικο, ωθώντας σε στα άκρα, με σκοπό την αναθεώρηση των αξιών της κοινωνίας μας. Άλλα βασικά του στοιχεία είναι το άκομψο λεξιλόγιο, οι κυνικοί χαρακτήρες, η βία επί σκηνής και οι συνήθως «ύποπτοι» νεολαίοι. Σε αυτό το είδος θεάτρου δεν έχεις το χρόνο να αναλύσεις αυτό που βλέπεις, δεν είσαι δηλαδή αποστασιοποιημένος από αυτό, όπως με τα έργα του Μπρεχτ π.χ., τα οποία απευθύνονται στο λογικό κομμάτι του εαυτού μας, εδώ έχουμε να κάνουμε με το συναισθηματικό κομμάτι μας και σε προτεραιότητα μπαίνει αυτό που νιώθουμε. Ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα του In your face theatre είναι η Σάρα Κέιν που εμφανίστηκε γύρω στη δεκαετία του ’90.

Το YARD GAL γράφτηκε από την 26άχρονη τότε Rebecca Prichard. Πρωτοπαίχτηκε το 1998 στο Royal Court Theatre με την παραγωγή του θιάσου Clean Break που δουλεύει με ανθρώπους που έχουν εκτίσει την ποινή τους στη φυλακή.

 

 

Η Ρεμπέκα Πρίτσαρντ (Rebecca Prichard) γεννήθηκε το 1971. Σπούδασε δράμα στο Πανεπιστήμιο του Exeter και αποφοίτησε το 1993. Εργάζεται ως σύμβουλος – εκτελεστής και δραματουργός δράματος νέων. Το πρώτο της έργο Essex Girls πραγματοποιήθηκε στο Θέατρο Royal Court το 1994, στο πλαίσιο του Φεστιβάλ ”Νέων Συγγραφέων του Δικαστηρίου”. Το σενάριο δημοσιεύθηκε αργότερα στο Coming on Strong: New Writing από το Royal Court Theatre (1995), το οποίο περιελάμβανε και έργα του Nick Grosso, του Michael Wynne και του Kevin Coyle. Το «Yard Gal”, κέρδισε το Βραβείο ”Κύκλου Κριτικών” για το πιο ελπιδοφόρο θεατρικό έργο συγγραφέα. Το 1998 συνεργάστηκε με το Clean Break, μια εταιρεία θεάτρου που ειδικεύεται στην εργασία με τους πρώην παραβάτες. Έχει επίσης γράψει έργα για το BBC Radio 4 και για το Θέατρο του Βασιλικού Δικαστηρίου, Out of Joint και το Θέατρο Μπους, Λονδίνο. Τα τελευταία της έργα είναι: Futures (2006) και Charged (2010).

 

 

Η Στίλβη Ψιλοπούλου σπούδασε θέατρο στην Θεσσαλονίκη και στην Αθήνα και είναι πτυχιούχος της σχολής «Μαίρη Βογιατζή Τράγκα» και της Αγγλικής φιλολογίας. Επίσης έχει γνώσεις φωνητικής, μουσικής και χορού. Έχει παίξει στις παραστάσεις: «Ο Ριχάρδος ο τρίτος» του William Shakespeare, «Τα μάγια της πεταλούδας» του F.G.Lorca και άλλες, σε τηλεοπτικά σίριαλ και στις ταινίες μικρού μήκους «ΝΕΚΡΟΣ ΘΑΦΤΗΣ» σε σκηνοθεσία Ρένας Χαράμη και «ΒLACK BOXED» όπου έγραψε και το σενάριο, σε σκηνοθεσία Μάνου Αντωνίου. Εκτός της μετάφρασης του Yard Gal, την είδαμε να ερμηνεύει και τον ρόλο μίας εκ των δύο ηρωίδων του έργου στην θεατρική του παράσταση όταν ανέβηκε σε σκηνοθεσία του Αλέξανδρου Σταύρου και με συμπρωταγωνίστρια την Μαίρη Καρφάκη. 
Επίσης πήρε μέρος στην «Ασκητική”, του Νίκου Καζαντζάκη, που σκηνοθέτησε ο Πάνος Αγγελόπουλος στο Ηρώδειο, ενώ τη θεατρική περίοδο 2017-2018 έπαιξε στις “Οι Φυλακισμένες” των Ignacio del Moral & Verónica Fernández.

Η παρουσίαση του βιβλίου «Yard Gal» στον Πολυχώρο Hoxtson

Η παρουσίαση του βιβλίου «Yard Gal» από τις Εκδόσεις: Μωραΐτης
Η Στίλβη Ψιλοπούλου (ηθοποιός-μεταφράστρια), και ο Αλέξανδρος Σταύρου (ηθοποιός-σκηνοθέτης)
Από αριστερά: Χρήστος Μωραΐτης (εκδότης), Στίλβη Ψιλοπούλου (ηθοποιός-μεταφράστρια), Μαρία Καρφάκη (ηθοποιός), Αλέξανδρου Σταύρου (ηθοποιός-σκηνοθέτης)