Πρόταση για διάβασμα: «Το Βαμμένο Πέπλο», του Σόμερσετ Μομ (Somerset Maugham)

Τίνα Πανώριου

Τίνα Πανώριου

panoriout@gmail.com

 

  • Συγγραφέας: Σόμερσετ Μομ (Somerset Maugham)
  • Μετάφραση: Τρισεύγενη Παπαϊωάννου
  • Πρόλογος: Σταύρος Ζουμπουλάκης
  • Είδος: Ξένη Λογοτεχνία – Μυθιστόρημα
  • Σελίδες: 320
  • Τιμή: € 13,95 
  • Εκδόσεις: Μεταίχμιο

Η Κίτι Φέιν είναι η νεαρή, ωραία αλλά επιπόλαιη σύζυγος του Γουόλτερ, μικροβιολόγου διορισμένου στο Χονγκ Κονγκ. Ανικανοποίητη από τον γάμο της, αρχίζει μια εξωσυζυγική περιπέτεια με τον Τσαρλς Τάουνσεντ, έναν άντρα που βρίσκει γοητευτικό, ελκυστικό και συναρπαστικό. Όταν όμως ο Γουόλτερ ανακαλύπτει την απιστία της, την εκδικείται με έναν περίεργο και φρικτό τρόπο: την υποχρεώνει να τον συνοδεύσει σε μια απομακρυσμένη περιοχή στο εσωτερικό της Κίνας, η οποία μαστίζεται από επιδημία χολέρας.

Το μυθιστόρημα προκάλεσε θύελλα διαμαρτυριών όταν πρωτοκυκλοφόρησε και μέχρι σήμερα έχει μεταφερθεί τρεις φορές στον κινηματογράφο, με πιο πρόσφατη την ομώνυμη ταινία του 2006, σε σκηνοθεσία Τζον Καράν, με τη Ναόμι Γουότς και τον Έντουαρντ Νόρτον στους πρωταγωνιστικούς ρόλους.

«O σύγχρονος συγγραφέας που με επηρέασε περισσότερο». (George Orwell)


«Το Βαμμένο πέπλο με τη θλίψη, την ηθική του ένταση, την ειρωνεία και τη συμπόνια του, με την κλιμάκωση στιγμών λαγνείας και φόβου και μετάνοιας, είναι ένα έργο τέχνης».
(Spectator)

 
«Ένας έξοχος τεχνίτης… Το στιλ του είναι κομψό, γρήγορο, υποβλητικό, αβίαστο». (New York Times)

 

«Το πολύχρωμο πέπλο, που ονομάζουμε ζωή, καλύπτει τα μυστικά και τα ψέματά μας, τις αυταπάτες και ψευδαισθήσεις μας, και κυρίως τον ενεδρεύοντα θάνατο. Ο ποιητής μάς προτρέπει να μην το ανασηκώσουμε. Μια ευαίσθητη ψυχή που το ανασήκωσε, αναζητώντας την αλήθεια, δεν βρήκε τελικά τίποτε.
Η Κίτι (η ηρωίδα του Μομ) πάντως έχει λάβει την απόφαση να ανασηκώσει ή και να σκίσει το ποικιλόχρωμο πέπλο των κοινωνικών συμβάσεων και του ψέματος. Δεν πρόκειται για μια απόφαση αναζήτησης της αλήθειας, δεν πρόκειται για την απόφαση του φιλοσόφου ή του προφήτη, αλλά για την απόφαση μιας απλής γυναίκας που θέλει να αλλάξει ζωή, να ζήσει με ελευθερία και ειλικρίνεια. Είναι μια απόφαση μεταστροφής».
(Από τον πρόλογο του Σταύρου Ζουμπουλάκη)

 

Ο Σόμερσετ Μόμ γεννήθηκε στο Παρίσι και ήταν ιρλανδικής καταγωγής. Ήταν το τέταρτο απ’ τα έξι παιδιά του νομικού συμβούλου της βρετανικής πρεσβείας. Όταν σε ηλικία δέκα χρονών έχασε τους γονείς του πήγε στην Αγγλία. Σπούδασε ανθρωπιστικές σπουδές για ένα χρόνο στη Χαϊδελβέργη και ύστερα ιατρική, την οποία όμως εγκατέλειψε μετά την επιτυχία των μυθιστορημάτων του. Το 1903 έγραψε το πρώτο του θεατρικό (A man of honour) κι ακολούθησαν κι άλλα. Το 1917 βρέθηκε στη Ρωσία ως βρετανός πράκτορας και κάλυψε τα γεγονότα της Οκτωβριανής επανάστασης ως ρεπόρτερ. Ο Σόμερσετ Μομ ήταν ένας από τους δημοφιλέστερους και καλύτερα αμειβόμενους συγγραφείς της εποχής του. Παρά την τεράστια όμως επιτυχία της πρόζας του και των θεατρικών του έργων, ποτέ δεν κέρδισε την ανεπιφύλακτη αναγνώριση των κριτικών και των ομότεχνών του. Έγραψε σε ύφος παραδοσιακό και απολύτως κατανοητό σε εποχή κατά την οποία άρχισε να εμφανίζεται η μοντέρνα μορφή λογοτεχνίας των Ουίλιαμ Φόκνερ, Τζέιμς Τζόις, Βιρτζίνια Γουλφ. Ο ίδιος έλεγε για τον εαυτό του : «Είμαι στην πρώτη σειρά των δευτέρας τάξεως συγγραφέων».

Πρωτότυπος, φλεγματικός και κοσμοπολίτης, ταξίδευε και παρατηρούσε (διακρίνεται για τη βαθιά γνώση της ανθρώπινης φύσης), σατίριζε κυνικά και ανάλαφρα τα ήθη της ανώτερης αγγλικής τάξης καθώς και τις σχέσεις των δύο φύλων του. Το ημιαυτοβιογραφικό μυθιστόρημά του «Ανθρώπινη Δουλεία» και το «Στην Κόψη του Ξυραφιού» είναι από τα γνωστότερα έργα του. Πέθανε πλήρης ημερών στις 16 Δεκεμβρίου του 1965 σε ηλικία 91 ετών στην Νίκαια της Γαλλίας.