Πρόταση για διάβασμα: «Ελία Καζάν, Για τη Σκηνοθεσία»

Τίνα Πανώριου

Τίνα Πανώριου

panoriout@gmail.com

 

  • Συγγραφέας: Ελία Καζάν
  • Μετάφραση: Νίνα Μπούρη
  • Πρόλογος: Μάρτιν Σκορσέζι
  • Είδος: Τέχνη Κινηματογράφος – Θέατρο
  • Σελίδες: 464
  • Τιμή: € 19,90
  • Εκδόσεις: Πατάκη

Ο Ελία Καζάν υπήρξε ίσως ο πιο διάσηµος σκηνοθέτης του θεάτρου και του κινηματογράφου των µέσων του εικοστού αιώνα και το βιβλίο αυτό µας παρουσιάζει τον αριστοτέχνη την ώρα της δουλειάς του. Ο Καζάν σκηνοθέτησε τα σπουδαιότερα αµερικάνικα θεατρικά έργα της εποχής – των Άρθουρ Μίλερ και Τενεσσί Γουίλλιαµς – και εκσυγχρόνισε το θέατρο και τον κινηματογράφο µε δυναµική δράση, ποιητική σκηνοθεσία και ενδελεχή νατουραλισμό. Οι επιτυχίες του στο Χόλλυγουντ και στο Μπρόντγουεϊ – «Λεωφορείον ο Πόθος» (θέατρο και κινηματογράφος), «Ήταν όλοι τους παιδιά µου», «Ο θάνατος του εµποράκου»,» Λυσσασµένη γάτα», «Το λιµάνι της αγωνίας», «Ανατολικά της Εδέµ», «Κουκλίτσα», «Αµέρικα Αµέρικα» – µαρτυρούν τη βαθιά του επίδραση στην τέχνη της σκηνοθεσίας. Οι παρατηρήσεις του γι’ αυτά και άλλα κλασικά θεατρικά έργα διαµόρφωσαν τις µετέπειτα παραγωγές τους και εξακολουθούν να ασκούν επιρροή.

Τζείμς Ντιν και Ελία Καζάν
Μάρλον Μπράντο και Ελία Καζάν

 

Το βιβλίο αντλεί υλικό από τα σηµειωµατάρια, τις επιστολές, τις συνεντεύξεις και την αυτοβιογραφία του. Αποκαλύπτει τη µέθοδο του Καζάν, τον τρόπο µε τον οποίο ανακάλυπτε τον πυρήνα κάθε κειµένου και κάθε χαρακτήρα, το πώς ανέλυε κάθε έργο µε βάση τα βιώµατά του, το πώς καθόριζε τις λεπτοµέρειες της κάθε παραγωγής, από την επιλογή των ηθοποιών και τα κοστούµια ως τα σκηνικά και τη φωτογραφία. Επίσης, διαβάζουμε το πώς συνεργαζόταν µε τους δραµατουργούς και τους σεναριογράφους για τα κείµενα και µε τους ηθοποιούς για την ερµηνεία. Το τελευταίο τµήµα του βιβλίου, «Οι ηδονές της σκηνοθεσίας», δοκίµια που έγραψε ο Καζάν την τελευταία δεκαετία της ζωής του, είναι απλό, προκλητικό, ειλικρινές και γεµάτο πάθος. Ένας σοφός επαγγελµατίας που µοιράζεται τα µυστικά της τέχνης του και µας συµβουλεύει να αναζητάµε τον εαυτό µας σε κάθε έργο, να πολεµάµε το σύστηµα και ταυτόχρονα να περνάµε καλά.

Ο Eλία Καζάν (Ηλίας Καζαντζόγλου) γεννήθηκε το 1909 από Έλληνες γονείς στην Κωνσταντινούπολη και σε ηλικία τεσσάρων ετών βρέθηκε στις ΗΠΑ. Σπούδασε στο Κολέγιο Γουίλιαµς και στη συνέχεια στη ∆ραµατική Σχολή του Γέιλ, προτού ενταχθεί, το 1932, στη θεατρική οµάδα GroupTheatre. Το 1947 ίδρυσε τη λέσχη ηθοποιών Actors Studio, ενώ για τις σκηνοθεσίες του έχει τιµηθεί µε τρία βραβεία Tony (για τα έργα Ήταν όλοι τους παιδιά µου, Ο θάνατος του εµποράκου και Ιώβ), δύο βραβεία Όσκαρ (για τις ταινίες Συµφωνία κυρίων και Το λιµάνι της αγωνίας), καθώς και µε το τιµητικό βραβείο Όσκαρ για το σύνολο του έργου του (1999). Πέθανε στη Νέα Υόρκη το 2003