fbpx

«Ο Πρώτος Άνθρωπος»

Γιώργος Noir Παπαϊωσήφ

Γιώργος Noir Παπαϊωσήφ

gpapaiossif@intownpost.com

(First Man)

 

  • Είδος: Βιογραφία
  • Παραγωγή: Η.Π.Α. (2018)
  • Σκηνοθεσία: Ντάμιεν Σαζέλ
  • Με τους: Ράιαν Γκόσλινγκ, Κλερ Φόι, Κρίστοφερ Αμποτ, Κάιλ Τσάντλερ
  • Διάρκεια: 141’
  • Διανομή: Tulip Entertainment

Ο βραβευμένος με το Όσκαρ σκηνοθεσίας στα 31 χρόνια του για την εξαιρετική ταινία «La La Land», Ντάμιεν Σαζέλ, αφήνει τα εκκωφαντικά τύμπανα του απίθανου «Χωρίς Μέτρο» (Whiplash – 2014), που χάρισε το Όσκαρ Β΄ Ανδρικού Ρόλου στον Τζέι Κέι Σίμονς, αλλά και το εξάκις με Όσκαρ βραβευμένο, μουσικοχορευτικό, τζαζίστικο Λος Άντζελες και τραβάει, σούπερ αμερικάνικα, προς το νησί Μέριτ της Φλόριντα και στο Διαστημικό Κέντρο Κένεντι, απ΄ όπου απογειώθηκε η «θρυλική» αποστολή «Απόλλων 11». Στο πλάνο του Ζαζέλ βρίσκεται ο αστροναύτης Νιλ Άρμστρονγκ και εδώ ο Νιλ Άρμστρονγκ είναι ο Ράιαν Γκόσλινγκ, απίθανος όπως πάντα.

Η ταινία ακολουθεί την πορεία του Νιλ Άρμστρονγκ (Ράιαν Γκόσλινγκ – εκπληκτικός, ψήνεται για Όσκαρ) από το 1961 έως το 1969, την περίοδο δηλαδή που η NASA προετοίμαζε πυρετωδώς το θρυλικό διαστημικό της πρόγραμμα, ώστε να στείλει την πρώτη επανδρωμένη αποστολή στο φεγγάρι. Ο αγώνας αυτός οδήγησε σε μια από τις πιο ριψοκίνδυνες και σπουδαίες αποστολές στην ιστορία της ανθρωπότητας. Πέρα από την απεικόνιση του παθιασμένου, αδάμαστου, ανυπότακτου ήρωα, υπάρχει και η δραματική φιγούρα της συζύγου του, της Τζάνετ Άρμστρονγκ (Κλερ Φόι – πολύ καλή). Πρόκειται για μια γυναίκα που καλείται να χτίσει τη ζωή της γύρω από έναν περιπετειώδη άνθρωπο, κάνοντας σημαντικές θυσίες στον βωμό του απροσδόκητου ταξιδιού που θα γράψει ιστορία. Ενώ ο Νιλ Άρμστρονγκ ταξιδεύει προς τον ουρανό, η Τζάνετ πρέπει να χειριστεί την επίγεια θλίψη της απώλειας και να είναι ταυτόχρονα η πνευματική ραχοκοκαλιά του εκκολαπτόμενου διαστημικού προγράμματος.

Ο «Πρώτος Άνθρωπος» αποκαλύπτει την ιδιωτική ζωή του ήρωα Νιλ Άρμσρονγκ και τις άγνωστες μέχρι τώρα πτυχές του χαρακτήρα του, ενώ βασίζεται στην λεπτομερή βιογραφία του αστροναύτη. Ο ίδιος ο Άρμστρονγκ ήταν ένας κλειστός και απομονωμένος άνθρωπος, και λίγο πριν πεθάνει στις 25 Αυγούστου 2012, είχε προλάβει να δώσει το πράσινο φως στους παραγωγούς για το ξεκίνημα της ταινίας.

«That’s one small step for man, one giant leap for mankind» (Αυτό είναι ένα μικρό βήμα για τον άνθρωπο, ένα γιγάντιο άλμα για την ανθρωπότητα) και όλα τα φανφαρόνικα γνωστά αμερικάνικα, που ήδη ξέρετε για αυτή την «αποστολή», που δεν είναι λίγοι αυτοί, που τεκμηριωμένα πιστεύουν, ότι ποτέ δεν πραγματοποιήθηκε και όλα ήταν μια προπαγανδιστική, κινηματογραφική παραγωγή σε κλειστό πλατό, ένεκα του ψυχροπολεμικού περιβάλλοντος και των πολλών διαστημικών επιτυχιών, με κόστος ανθρώπινων ζωών, της τότε Σοβιετικής Ένωσης (θα γράψουμε ένα άρθρο γι  αυτό). Στην ταινία του Τζέιμς Μποντ, μάλιστα, «Τα Διαμάντια Είναι Παντοτινά», ενώ κυνηγάνε τον πράκτορα οι κακοί κάπου στην έρημο της Νεβάδα, ο 007 διαλύει ένα κινηματογραφικό πλατό, που γυριζόταν μυστικά η προσσελήνωση των τριών αστροναυτών του «Απόλλωνος 11». Τυχαίο;  

Στην ταινία όλα είναι καθ΄ όλα ά-ρ-τ-ι-α στην λεπτομέρεια τους, στην τρίχα η παραγωγή, όπως λένε, ξεκινώντας από την απόδοση της περιόδου, την υποβλητική μουσική του δις βραβευμένου με Όσκαρ μουσικοσυνθέτη για το «La La Land», του 33χρονου Τζάστιν Χέργουιτζ, τις ερμηνείες, την απογειωτική φωτογραφία του Λάινους Σάντγκρεν, έως το biopic του Νιλ Άρμστρονγκ, άπαντα είναι βασανιστικά απίθανα. Τι δεν είναι η ταινία; Δεν είναι η φλόγα, ή πυρκαγιά των δυο προηγούμενων ταινιών του Σαζέλ. Σαν «παραγγελιά» μοιάζει και μάλιστα με χαρτούρα κολλημένη στο κούτελο του «παίχτη», για να δουν καλά οι παροικούντες στην Ιερουσαλήμ. Κάποια στιγμή θα γραφτούν και οι αλήθειες…. ουδέν κρυπτόν του φεγγαριού.