fbpx

«Ο Κύριος Κλάιν»

Γιώργος Noir Παπαϊωσήφ

Γιώργος Noir Παπαϊωσήφ

gpapaiossif@intownpost.com

 (Mr. Klein)

 

  • Είδος: Δράμα (1976)
  • Χώρα: Γαλλία
  • Σκηνοθεσία: Τζόζεφ Λόζι
  • Με τους: Αλέν Ντελόν, Ζαν Μορό, Φρανσίν Μπερζέ
  • Διάρκεια: 123’
  • Διανομή: Bibliotheque

Πρόκειται για ένα εξαιρετικό φιλμ, δια χειρός του σπουδαίου Αμερικανοϊουδαίου, βραβευμένου σκηνοθέτη Τζόζεφ Λόζι (14 Ιανουαρίου 1909 – 22 Ιουνίου 1984) και μαθητή του Μπέρτολτ Μπρεχτ. Ο Λόζι στην δεκαετία του ’50 καταχωρήθηκε με αρκετούς ακόμα διάσημους, Αμερικανούς σκηνοθέτες της εποχής στην γνωστή, χολιγουντιανή, μαύρη λίστα ένεκα των αριστερών πεποιθήσεων του, με αποτέλεσμα να αποχωρήσει από τις ΗΠΑ και να εγκατασταθεί στην Αγγλία. Άκρως πολιτικοποιημένος ο Τζόζεφ Λόζι σκηνοθέτησε σε καφκική ατμόσφαιρα τον Αλέν Ντελόν στο ψυχολογικό δράμα «Ο κύριος Κλάιν». Η ταινία, που θεωρείται μια από τις καλύτερες του, καθώς εντάσσεται και στην τελευταία του δημιουργική πεντάδα (1976) πριν αποχωρήσει ο σκηνοθέτης από τα γήινα, εγκατεστημένος πάντα στην Αγγλία, με βάση τον νομιναλισμό στήνει ένα μοναδικό παιχνίδι με δύο άνδρες στην κατεχόμενη Γαλλία του 1942, που φέρουν το ίδιο όνομα: Ρόμπερτ Κλάιν. Ένας πλούσιος μπον βιβέρ που εκμεταλλεύεται τα σημεία των καιρών, θησαυρίζοντας από την ανάγκη των ανθρώπων και ένας αριστερός, αντιστασιακός, Ιουδαίος συνονόματος, ο οποίος κάνει την ίδια δουλειά με τον πλούσιο Κλάιν. Ο μαρξιστής Λόζι ανοίγει διάπλατα το πολεμικο-πολιτικό ταμπλό, «ξεσκονίζοντας» περίτεχνα τα σκοτεινά σημεία για την συνεργασία των γαλλικών αρχών με τους κατακτητές Ναζί και το πως συμπεριφέρθηκαν στους διωκόμενους Ιουδαίους. Η πραγματικά δυνατή σκηνοθεσία του, η εκπληκτική ερμηνεία του Αλέν Ντελόν και μια καλή συμμετοχή της Ζαν Μορό οδήγησαν την ταινία στις Κάνες για να χαθεί ο Χρυσός Φοίνικας από τον «Ταξιτζή» του Σκορσέζι.

Παρίσι, 1942. Ο έμπορος τέχνης Ρόμπερτ Κλάιν (Αλέν Ντελόν) δείχνει παγερά αδιάφορος απέναντι στην επικρατούσα κατάσταση, καθώς η Γαλλία είναι υπό της γερμανικής κατοχής. Ο Κλάιν θεωρεί πως όλα βαίνουν καλώς γύρω του και κοιτάει να περνάει καλά στη ζωή του με την ερωμένη του, εκμεταλλευόμενος την κατάσταση και τις ανάγκες των Ιουδαίων για να πλουτίσει, αγοράζοντας σε εξευτελιστικά χαμηλές τιμές πολύτιμα και πανάκριβα έργα τέχνης, τα οποία επανεκδίδει στο όνομά του σε μία εβραϊκή εφημερίδα. Σύντομα όμως θα μπλέξει επικίνδυνα, όταν θα διαπιστώσει ότι υπάρχει κι άλλος που κάνει ακριβώς την ίδια κομπίνα, είναι Ιουδαίος και χρησιμοποιεί το δικό του όνομα. Θα ζητήσει βοήθεια απ’ τις αρχές για να ξεσκεπαστεί ο απατεώνας, αλλά διαπιστώνει, πως δεν μπορεί να βοηθηθεί από κανέναν κι από πουθενά. Αποφασίσει να ψάξει μόνος του για να ανακαλύψει τον μυστήριο άντρα. Και ο εφιάλτη αρχίζει.