fbpx

Μποέμικη Ψυχή

Γιώργος Noir Παπαϊωσήφ

Γιώργος Noir Παπαϊωσήφ

gpapaiossif@intownpost.com

«Μποέμικη Ψυχή» 

(Djam)   

  • Είδος: Μουσική δραμεντί
  • Σκηνοθεσία: Τόνι Γκατλίφ
  • Με τους: Δάφνη Πατακιά, Σιμόν Αμπκαριάν, Μαρίν Καριόν, Κίμων Κουρής
  • Διάρκεια: 97’
  • Διανομή: Tanweer

Γαλλοελληνική συμπαραγωγή σε σκηνοθεσία του Αλγερινού Τόνι Γκατλίφ, γνωστού από την υπέροχη ταινία του: «Gadjo Dilo», ελληνιστί «Υπάρχουν Ακόμα Γελαστοί Τσιγγάνοι» του 1997. Η «Djam», ελληνιστί «Μποέμικη Ψυχή» (σκίζουμε στις ελληνικές μεταφορές τίτλων) με πρωταγωνίστρια την Δάφνη Πατακιά στον πρώτο μεγάλο πρωταγωνιστικό της ρόλο, είναι ένα μουσικό, road movie, που ξεκινάει από την Μυτιλήνη της Λέσβου, ταξιδεύει στην Κωνσταντινούπολη, μετά στην Καβάλα για να καταλήξει ξανά στην Λέσβο. Κεντρικό πρόσωπο η καταπληκτική, κυριολεκτώ σε αυτό, Δάφνη Πατακιά στον ρόλο ενός ελεύθερου κοριτσιού, που ρουφάει το λεπτό, την ώρα, την ημέρα, την ίδια την ζωή. Μια Ζορμπού (θηλυκό του καζαντζακικού Ζορμπά), που δεν χάνει την ευκαιρία να χορέψει, να τραγουδήσει, δεν κομπλάρει, γελάει, δεν κωλώνει πουθενά.  Όσο έωλη είναι η υπόθεση της ταινίας, τόσο μαγευτική, μαγνητική είναι η απίθανη Δάφνη. Γεννημένη και μεγαλωμένη στις Βρυξέλλες είναι μια ηθοποιός από τα νέα ταλέντα του διεθνούς σινεμά. Στις Κάνες, μάλιστα, πριν την προβολή της ταινίας χόρεψε και τραγούδησε στο ρυθμό των ρεμπέτικων που ερμήνευσαν οι μουσικοί της ταινίας του Γκατλίφ. Η Δάφνη Πατακιά, επαναλαμβάνω με παρρησία, η κοπέλα είναι ο θησαυρός της ταινίας, επιλέχθηκε από την επιτροπή του δικτύου προώθησης του ευρωπαϊκού κινηματόγραφου (European Film Promotion) ως ένα από τα δέκα ανερχόμενα ταλέντα στον θεσμό. Γεμάτη πάθος, φρεσκάδα, μπρίο, σωστή οδοστρωτήρας, ουράνιο ταπεραμέντο, που ούτε ο Γιώργος Ζώης κατάφερε να το της βγάλει στο «Interruption», ούτε ο Αλέξανδρος – The Boy – Βούλγαρης στο «Νήμα». Ο Γκατλίφ εδώ την αποκαλύπτει, την αποθεώνει και μπράβο του για αυτό.

Η Τζαμ (Δάφνη Πατακιά) είναι η νεαρή Ελληνίδα, που ο θείος της με το όνομα Κακούργος (φάτσα φοβερή ο Σιμόν Αμπκαριάν) , δηλαδή ο εραστής της νεκρής μάνας της, που τον φωνάζει θείο, πρώην ναυτικός και παθιασμένος θαυμαστής του Ρεμπέτικου τραγουδιού, στέλνει την νεαρή Τζαμ στην Πόλη για να επιδιορθώσει ένα πιστόνι του τουριστικού σκάφους τους. Εκεί συναντά την δεκαοχτάχρονη Γαλλίδα Αβρίλ, που βρίσκεται σε εθελοντική αποστολή για τους μετανάστες, ενώ ο γκόμενος της την παράτησε, αρπάζοντας τα χρήματα της. Η απεγνωσμένη Αβρίλ δεν γνωρίζει κανέναν στην Τουρκία. Η Τζαμ, γενναιόδωρη, αθόρυβη, απρόβλεπτη και ελεύθερη, παίρνει υπό την προστασία της την Αβρίλ και κατευθύνονται προς την Ελλάδα με πορεία την Καβάλα. Ένα ταξίδι γεμάτο  μουσική και απρόοπτα.

Το σενάριο είναι χειρότερο και από ελληνικό, τηλεοπτικό σήριαλ, η σκηνοθεσία καλή, αλλά όλα τα λεφτά, ο χρυσός και ο αδάμας μαζί, όπως λένε, είναι η ηθοποιός Δάφνη Πατακιά και οι μουσικές της ταινίας.