fbpx

«Μια Αμερικάνικη Ληστεία»

Γιώργος Noir Παπαϊωσήφ

Γιώργος Noir Παπαϊωσήφ

gpapaiossif@intownpost.com

«Μια Αμερικάνικη Ληστεία»   

(American Animals)

 

  • Είδος: Περιπέτεια
  • Σκηνοθεσία: Μπαρτ Λέιτον
  • Με τους: Εβαν Πίτερς, Αν Ντάουντ, Μπάρι Κέογκαν, Μπλέικ Τζένερ, Ούντο Κίε
  • Διάρκεια: 116’
  • Διανομή: Seven Films

Η ιστορία βασίζεται σε πραγματικά γεγονότα. Λέξινγκτον, Κεντάκι 2004 και στα γεμάτα μεσοαστικές οικογένειες της αμερικάνικης πόλης ζει ο Σπένσερ, που θέλει να γίνει καλλιτέχνης και ο Γουόρεν, ένας απρόβλεπτος και ατίθασος νέος. Είναι φίλοι και παρακολουθούν μαθήματα σε δύο διαφορετικά κολέγια. Καθώς η ενηλικίωση τους χτυπάει την πόρτα, συνειδητοποιούν πως υπάρχει πολύ μεγάλο ενδεχόμενο να μην γίνουν ποτέ κάτι πολύ σημαντικό, πως δεν θα καταφέρουν να ξεχωρίσουν, πως θα ζήσουν βαρετές ζωές. Κατά τη διάρκεια μας ακαδημαϊκής επίσκεψης στο Ειδικό Τμήμα της Βιβλιοθήκης του τοπικού Πανεπιστήμιου, ο Σπένσερ διαπιστώνει πως εκεί φυλάσσονται απίστευτοι θησαυροί, μεταξύ των οποίων και το βιβλίο «Birds of America» του Γαλλο-Αμερικανού ορνιθολόγου και φυσιοδίφη Τζον Τζέιμς Ούντομπον (John James Audubon 1785 – 1851), με χρηματιστηριακή αξία άνω των 10 εκατομμυρίων δολαρίων. Καθώς αφηγείται την εμπειρία στον φίλο του διαπιστώνουν και οι δύο την ευκαιρία που έψαχναν, να εμφανίζεται αναπάντεχα μπροστά τους. Έτσι, αποφασίζουν να κλέψουν τα πολύτιμα βιβλία. Χρειάζονται άλλα δύο άτομα, όμως, για να φέρουν εις πέρας το σχέδιό τους. Έτσι, επιστρατεύουν τον εκκολαπτόμενο λογιστή Έρικ και τον γεννημένο αθλητή Τσας. Όντας τέσσερις πλέον κι έχοντας ως έμπνευση διάσημες ταινίες, αρχίζουν να ετοιμάζονται για το μεγάλο κόλπο. Και το προχωράνε. Και το βάζουν σε εφαρμογή. Όμως, αλλιώς τα σχεδιάζουν τα πράγματα κι αλλιώς τους προκύπτουν. Άλλο οι ταινίες κι άλλο η πραγματική ζωή. Και η ληστεία που θα έλυνε τα οικονομικά και τα υπαρξιακά τους προβλήματα μια για πάντα, είναι εκείνη που τελικά θα θέσει το λαμπρό τους μέλλον σε κίνδυνο..

Η ασυνήθιστη και συναρπαστική αληθινή ιστορία τεσσάρων φίλων οι οποίοι, ενώ ζούσαν απολύτως φυσιολογικές ζωές, επιχείρησαν να φέρουν εις πέρας μια από τις πιο εξωφρενικές ληστείες στην ιστορία των ΗΠΑ. Τα πράγματα, όμως, δεν ήταν έτσι όπως τα περίμεναν. Καθώς λοιπόν η παράτολμη κλοπή ξεκινούσε να παίρνει σάρκα και οστά, κάθε ένας από τους τέσσερις φίλους άρχισε να αναρωτιέται αν οι προσπάθειές τους να ενσταλάξουν ενθουσιασμό και νόημα στη ζωή τους, ήταν απλώς μια πλανεμένη προσπάθεια για την επίτευξη του Αμερικανικού Ονείρου. Μια ταινία που παρουσιάζεται από πολλαπλές, διαφορετικές οπτικές γωνίες, μια ταινία που μετατοπίζεται διαρκώς από την μυθοπλαστική κεντρική αφήγηση στις – με τη μορφή ντοκιμαντέρ – συνεντεύξεις των ανθρώπων που πραγματικά βίωσαν όσα αφηγείται το φιλμ, μια ταινία μέσω της οποίας ο Μπαρτ Λέιτον ανεβάζει το κινηματογραφικό είδος των ταινιών «heist» σε νέα ύψη. Γεννημένος στη Μεγάλη Βρετανία ο Μπαρτ Λέιτον είναι η δεύτερη μεγάλου μήκους ταινία του μετά το ντεμπούτο του «The Imposter». Το «The Imposter» ήταν ένα ντοκιμαντέρ στο οποίο παρουσιαζόταν η ιστορία ενός νεαρού Γάλλου απατεώνα, ο οποίος έπεισε πολύ κόσμο και κυρίως μια οικογένεια από το Τέξας, πως ήταν ο έφηβος γιος τους, που είχε εξαφανιστεί χωρίς να αφήσει ίχνη, τρία χρόνια πριν. Ντοκιμαντέρ που αποδείκνυε εμφατικά πως δεν είναι λίγες οι φορές κατά τις οποίες η πραγματικότητα ξεπερνά τη φαντασία. Κατά μία έννοια και η ταινία μυθοπλασίας του αυτό ακριβώς αποδεικνύει. «Ηθελα να καταλάβω γιατί μια ομάδα φαινομενικά μορφωμένων νεαρών», εξηγεί ο Μπαρτ Λέιτον, «από ευκατάστατες οικογένειες, μπορεί να ήθελαν να διαπράξουν ένα τέτοιο έγκλημα. Το πρώτο μου ένστικτο, καθώς προέρχομαι από το χώρο του ντοκιμαντέρ, ήταν να έρθω σε επαφή με τους πραγματικούς ανθρώπους που ενεπλάκησαν στην ιστορία, παρότι εκτίουν μακροχρόνιες ποινές στη φυλακή. Κι η ιστορία τους μου φάνηκε σαν την πλοκή παλιάς ταινίας.» Ο Λέιτον ξεκίνησε την έρευνά του και ανακάλυψε τέσσερις ανθρώπους που χάθηκαν μέσα στην ίδια τους τη φαντασία: όταν επέστρεψαν στην πραγματικότητα, ήταν απλώς πολύ αργά. Ο Λέιτον άρχισε ν’ αλληλογραφεί με τους έγκλειστους νεαρούς. Τα γράμματά του και οι απαντήσεις των Γουόρεν Λίπκα, Σπένσερ Ράινχαρντ, Ερικ Μπόρσακ και Τσας Αλεν, αποτέλεσαν τελικά τη βάση για το σενάριο του «American Animals», που ο Λέιτον έγραψε ενώ οι ποινές των νεαρών ολοκληρώθηκαν κι εκείνοι έκαναν τα πρώτα τους βήματα στη νέα τους ζωή, ως ενήλικες.