Καλό ταξίδι στον Βιτόριο Ταβιάνι και τον Μίλος Φόρμαν

Ομάδα Σύνταξης InTown Post

Ομάδα Σύνταξης InTown Post

info@intownpost.com

Η ‘Εβδομη Τέχνη θρηνεί για το χαμό δύο σπουδαίων δημιουργών της: του Ιταλού Βιτόριο Ταβιάνι και του Αμερικανού – Τσέχου Ζαν Τόμας (Μίλος) Φόρμαν , που άφησαν πίσω τους κινηματογραφικά αριστουργήματα, τα οποία θα απολαμβάνει κάθε γενιά και θα χαίρεται.

Ο Βιτόριο Ταβιάνι άφησε την τελευταία του πνοή στη Ρώμη σε ηλικία 88 ετών . Μαζί με τον αδελφό του Πάολο, γύρισαν ταινίες-σταθμούς στον Ιταλικό αλλά και παγκόσμιο κινηματογράφο, όπως είναι οι «Πατέρας Αφέντης» (Χρυσός Φοίνικας στις Κάννες το ΄77), «Ο Καίσαρας πρέπει να πεθάνει» (Χρυσή Άρκτος στο Βερολίνο), «Η Νύχτα του Σαν Λορέντσο», «Το Χάος», «Αλονζαφάν» κ.ά.

Το Χάος

Πατέρας Αφέντης

Allonsanfan

Την είδηση του θανάτου του Βιτόριο Ταβιάνι μετάδωσε το κρατικό πρακτορείο Ansa. Όπως ανακοίνωσε η κόρη του Τζιοβάννα, η σορός του μεγάλου σκηνοθέτη θα αποτεφρωθεί σε αυστηρά ιδιωτική τελετή.

 

Ο Βιτόριο Ταβιάνι γεννήθηκε στο Σαν Μινιάτο, στην επαρχία της Πίζας, στις 20 Σεπτεμβρίου 1929. Με τον αδελφό του Πάολο, δύο χρόνια νεότερος του, είχε γράψει μερικές από τις σημαντικότερες σελίδες του ιταλικού κινηματογράφου. Δάσκαλοι του σινεμά που από τη δεκαετία του 1960, κατέγραψαν με την τέχνη τους, την πραγματικότητα, την ιστορία, τις αντιφάσεις, τις πτυχές της χώρας τους. Το έργο τους συχνά έχει την αφετηρία του στη λογοτεχνία, αφού περιλαμβάνει πλήθος διασκευών έργων κλασικών συγγραφέων όπως οι Τολστόι, Γκαίτε, Πιραντέλο και Αλέξανδρος Δουμάς.

Οι αδελφοί Ταβιάνι αναγορεύτηκαν πριν από τρία χρόνια επίτιμοι διδάκτορες του τμήματος Ιταλικής Γλώσσας και Φιλολογίας του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης (ΑΠΘ). Κατά την αναγόρευσή τους, εκφώνησαν τον δικό τους απόλυτα κινηματογραφικό λόγο, με τίτλο «Εκ του σύνεγγυς στην ελληνική γη», ο οποίος ήταν μια μαρτυρία απευθείας μέσα από το εργαστήρι τους, με ό,τι πιο προσωπικό μπορούσαν να προσφέρουν.

 «Κοιτάζοντας μέσα στο πηγάδι του παρελθόντος, αισθανόμασταν ανέκαθεν εγγύτερα στον ελληνικό πολιτισμό παρά στο ρωμαϊκό», ανέφεραν τότε οι δυο Ιταλοί δημιουργοί, και ταξίδεψαν σε σκηνές και τοπία και λόγους από το σύνολο των ταινιών τους που έχουν ιδεολογικές αλλά και ιστορικές αναφορές στην ελληνική γραμματεία, τα ελληνικά τοπία, τους μύθους και τις έννοιες που «πλήττουν» και «τρέφουν» την ανθρώπινη περιπέτεια.

Ο διάσημος ομότεχνός του, ο Αμερικανός τσέχικης καταγωγής Μίλος Φόρμαν έκλεισε τα μάτια του στις 13 Απριλίου στις ΗΠΑ από ξαφνική ασθένεια.

Ο Μίλος Φόρμαν βραβεύτηκε δύο φορές  με το Όσκαρ για τις ταινίες  «Στη Φωλιά του Κούκου» (1975) και «Αμαντέους».

Ο Φόρμαν έγινε παγκόσμια γνωστός και αγαπητός μέσα από τις σκηνοθεσίες του σε πολλές ταινίες, όπως το “Hair” (1979), το “Ragtime” (1981) και “Υπόθεση Λάρι Φλιντ” (1996), ενώ υπήρξε ένας από τους σημαντικότερους εκπροσώπους του νέου κύματος του τσεχοσλοβάκικου κινηματογράφου που εκφράστηκαν κατά του καθεστώτος.

Η Φωλιά Του Κούκου

Τρίχες (Hair)

Αμαντέους

Ο Μίλος Φόρμαν γεννήθηκε στις 18 Φεβρουαρίου 1932 στο Κασλάβ της Τσεχοσλοβακίας (σημερινή Τσεχία). Η μητέρα του, που ονομαζόταν Άννα, διηύθυνε ένα θερινό ξενοδοχείο, και ο πατέρας του, Ρούντολφ Φόρμαν, ήταν καθηγητής. Οι γονείς του ήταν Προτεστάντες. Ο πατέρας του συνελήφθη να διανέμει απαγορευμένα βιβλία κατά τη διάρκεια της ναζιστικής κατοχής και πέθανε στο Μπούχενβαλντ το 1944, ενώ η μητέρα του πέθανε στο Άουσβιτς το 1943. Κατά τη διάρκεια του δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου ο Φόρμαν έζησε σε σπίτια συγγενών του και αργότερα ανακάλυψε ότι ο βιολογικός του πατέρας ήταν ένας Εβραίος αρχιτέκτονας. Μετά τον πόλεμο, φοίτησε στο δημόσιο σχολείο, Κολέγιο του βασιλιά Γεωργίου στη λουτρόπολη Ποντεμπράντι, με συμμαθητές όπως ο Βάτσλαβ Χάβελ και οι αδερφοί Μασίν. Αργότερα σπούδασε σεναριογραφία στην Ακαδημία Τεχνών εκτέλεσης της Πράγας.