Η όπερα «Περουζέ» του Θεόφραστου Σακελλαρίδη στο Ηρώδειο

Ομάδα Σύνταξης InTown Post

Ομάδα Σύνταξης InTown Post

info@intownpost.com

Όπερα για τον έρωτα και τον θάνατο, σε δυο πράξεις               σε λιμπρέτο Γεωργίου Τσοκόπουλου

Ύστερα από 70 περίπου χρόνια σιωπής, μετά από το τελευταίο ανέβασμα της στην Εθνική Λυρική Σκηνή τον Μάρτιο του 1950, η «Περουζέ», ο μέγας θρίαμβος του Θεόφραστου Σακελλαρίδη Το σπουδαίο αυτό έργο θα ανέβει στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Αθηνών 2018 και για πρώτη φορά στο Ηρώδειο στις 16 και 17 Ιουνίου 2018. Την ευθύνη της αναβίωσης έχει αναλάβει η Φιλαρμόνια Ορχήστρα Αθηνών σε συνεργασία με τη Χορωδία του Τμήματος Μουσικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Αθηνών και την Χορωδία Θεσσαλονίκης.

Η Περουζέ του Σακελλαρίδη γράφτηκε το 1911 πάνω σε λιμπρέτο του Γιώργου Τσοκόπουλου και πρωτοανέβηκε στις 9 Αυγούστου της ίδιας χρονιάς στο θέατρο Ολύμπια απ’ τον θίασο του Ελληνικού Μελοδράματος. Πρωταγωνιστές, οι τότε μεγάλοι της ελληνικής όπερας: Νίκος Μωραΐτης, Άρτεμις Κυπαρίσση, Γιάννης Αγγελόπουλος, Νίκος Βλαχόπουλος και η Όλγα Παπαδιαμαντοπούλου στην οποία ο συνθέτης αφιέρωσε το έργο. Το έργο σημείωσε έναν τεράστιο θρίαμβο αφού στις 3 Σεπτεμβρίου 1912 γιόρτασε την 50η της παράσταση, παρουσία των Βασιλέων με προλογίζοντα τον συγγραφέα Γρηγόριο Ξενόπουλο. Λέγεται ότι κάποια παράσταση παρακολούθησε και ο στρατηγός Ερβιν Ρόμελ. Ακολούθησαν εκατοντάδες παραστάσεις της όπερας σ’ ολόκληρη την Ελλάδα μέχρι και το προαναφερθέν ανέβασμα του 1950.

Χάρη στον μουσικολόγο Γ. Λεωτσάκο η παρτιτούρα της όπερας διασώθηκε. Έτσι ο μαέστρος Βύρων Φιδετζής μπόρεσε κι επιμελήθηκε το εξαιρετικά φθαρμένο χειρόγραφο ώστε να γίνει εφικτή μια συναυλιακή παρουσίαση της όπερας από την Συμφωνική ορχήστρα του Δήμου Θεσσαλονίκης τον Μάϊο του 2001 στο Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης.

Η Όλγα Πικοπούλου-Παπαδιαμαντοπούλου-Βαλτετσιώτη
Ο Θεόφραστος Σακελλαρίδης

 

 

Η αληθινή ιστορία πίσω από την όπερα Περουζέ.

Ο Θεόφραστος Σακελλαρίδης (1883-1950) έγραψε την Περουζέ για μια γυναίκα που ερωτεύτηκε πολύ. Ήθελε να την κατακτήσει αλλά παράλληλα να πάρει και την άδεια της μητέρας της για να την παντρευτεί. Η νεαρή κοπέλα ήταν η κόρη της πρώτης τραγουδίστριας που ερμήνευσε την Περουζέ, της Ρεβέκκας (κατά κόσμον Όλγας Πικοπούλου – Παπαδιαμαντοπούλου – Βαλτετσιώτη). Ο Στέφανος Βαλτετσιώτης ήταν ο πρώτος μαέστρος της Περουζέ. Στην πρώτη παράσταση τον ρόλο του Θάνου είχε ο τενόρος Νίκος Μωραΐτης  και του βασιλιά των αθίγγανων ο μπάσος Μιχάλης Βλαχόπουλος. Τελικά μέσα από τη συνεργασία η μητέρα επείσθη και ο έρωτας είχε ευτυχή κατάληξη με τον Σακελλαρίδη να παντρεύεται την κόρη της Ρεβέκας. Σε συνέντευξη του στην εφημερίδα ΕΜΠΡΟΣ το 1915 :  «Εγώ γράφω με αθηναϊκήν έμπνευσιν. Όταν ακούωμεν μίαν οπερέττα του Λέχαρ λέγομεν: Μυρίζει Βιέννην. Εάν μεθαύριον ειπούν και περί των έργων μου ότι μυρίζουν Αθήνα, επιτρέψατέ μου να το θεωρήσω ως εκπλήρωσιν του καλλιτεχνικού μου ονείρου.»

Όπερες του ίδιου:

  • «Υμέναιος» (1903)
  • «Ο Πειρατής» (1907)
  • «Περουζέ» (1911)
  • «Το στοιχειωμένο γεφύρι» (1912)
  • «Το κάστρο της Ωρηάς» (1917)
Η Όλγα Πικοπούλου-Παπαδιαμαντοπούλου - Βαλτετσιώτη (Περουζέ) και στον ρόλο του βασιλιά των αθίγγανων ο μπάσος Μιχάλης Βλαχόπουλος

Η όπερα παρουσιάζεται τη φορά αυτή υπό τη διεύθυνση από την Φιλαρμόνια Ορχήστρα Αθηνών (ΦΟΑ), μια νεοϊδρυθείσα συμφωνική ορχήστρα (ίδρυση 2016), που έχει θέσει ως κύριο στόχο της και έχει ως τώρα κάνει πράξη την παρουσίαση και προβολή στην Ελλάδα και το εξωτερικό της Έντεχνης Νεοελληνικής Μουσικής. Η στόχευση αυτή δεν εδράζεται σε παρεξηγήσιμες ενδεχομένως εθνοκεντρικές αντιλήψεις ούτε επιθυμεί να λειτουργήσει επιλεκτικά υπέρ ή κατά συγκεκριμένων αισθητικών τάσεων. Απεναντίας, επιδιώκει να προσεγγίσει στην ολότητά του ένα συγκεκριμένο τμήμα της Ευρωπαϊκής και Παγκόσμιας μουσικής και πολιτιστικής πραγματικότητας και να συμβάλει σε δημιουργικούς αναστοχασμούς  πάνω στην κλίμακα των εγχώριων μουσικών αξιών.

Ολόκληρο το μουσικό υλικό της Περουζέ, σε μουσικολογική επιμέλεια του Β. Φιδετζή, και με τη συνδρομή του Σεμιναρίου Νεοελληνικής Μουσικής του Πανεπιστημίου Αθηνών, βρίσκεται στη διάθεση της ΦΟΑ η οποία, εξασφαλίζοντας τη σύμπραξη διακεκριμένων Ελλήνων λυρικών καλλιτεχνών και σε συνεργασία με την σκηνοθετική ομάδα του Θοδωρή Αμπαζή, παρουσιάζει μια ολοκληρωμένη παραγωγή ενός από τα σημαντικότερα λυρικά έργα του ελληνικού ρεπερτορίου. Η Περουζέ του Θ. Σακελλαρίδη πιστεύουμε ότι πρέπει να καταλάβει τη θέση που της αξίζει στην ιστορία της Νεοελληνικής μουσικής.

Η υπόθεση της όπερας διαδραματίζεται στην Ελληνική ύπαιθρο κι έχει ως βάση τον παράφορο και καταστροφικό συνάμα έρωτα μεταξύ μιας τσιγγάνας κι ενός νέου χωρικού. Το έργο έχει δύο πράξεις και διαρκεί περίπου δύο ώρες. Το έμφυτο μελωδικό χάρισμα του Σακελλαρίδη, πέραν του ιδίου του ονόματος του συνθέτη, καθιστά τη μουσική άμεσα προσιτή και στον μη εξειδικευμένο ακροατή, πράγμα σημαντικό για την ευρύτερη δυνατή απήχηση της παραγωγής στο κοινό του Φεστιβάλ. Από το συγκεκριμένο έργο προέρχεται η γνωστή άρια «Νεράιδα του γιαλού» και το ντουέτο «Πιο θερμά». Τα δυο τραγούδια της παράστασης, έγιναν μεγάλες επιτυχίες και έκαναν δική τους καλλιτεχνική πορεία.

Βύρων Φιδετζής
Θοδωρής Αμπαζής
Μαίρη Κωνσταντινίδου
Νίκος Μαλιάρας

Το μοναδικό sold out του 1911 σε μια καλοκαιρινή παράσταση του 2018, παραγωγή του Φεστιβάλ Αθηνών

Διανομή

Κασσάνδρα Δημοπούλου (Περουζέ)

Φίλιππος Μοδινός (Θάνος)

Άννα Στυλιανάκη  (Ανθούλα)

Πέτρος Μαγουλάς (Βασιλιάς των τσιγγάνων)

Τάσης Χριστογιαννόπουλος (Πέτρος)

Συντελεστές

Σκηνοθεσία: Θοδωρής Αμπαζής

Σκηνικά, Κοστούμια: Ελένη Μανωλοπούλου

Φωτισμοί: Αλέκος Αναστασίου

Βοηθός φωτιστή: Ναυσικά Χριστοδουλάκου

Μουσική προετοιμασία: Δημήτρης Γιάκας

Κίνηση : Αποστολία Παπαδαμάκη

Βοηθός Σκηνοθέτη: Κατερίνα Τασσύ

Βοηθός Σκηνογράφου: Βίκυ Πάντζιου

Φωτογραφίες: Σπύρος Κατοπόδης

Βίντεο: Στάθης Αθανασίου

Διεύθυνση  Παραγωγής :Μανόλης Σάρδης- Pro4 

Βοηθός Διευθ. Παραγωγής: Χριστίνα Πολυχρονιάδου 

Η Χορωδία του Τμήματος Μουσικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Αθηνών  και μέλη της Χορωδίας του Εθνικού Ωδείου

Διεύθυνση: Νίκος Μαλιάρας

 Η Μικτή Χορωδία Θεσσαλονίκης

Διεύθυνση: Μαίρη Κωνσταντινίδου

 

Η Φιλαρμόνια Ορχήστρα Αθηνών

Μουσική Διεύθυνση: Βύρων Φιδετζής

Με ελληνικούς και αγγλικούς υπέρτιτλους

 

Προπώληση εισιτηρίων στο viva.gr : https://www.viva.gr/tickets/music/greekfestival/perouze-tou-theofrastou-sakellaridi/

Και στα ταμεία του Φεστιβάλ Αθηνών  στοά Πεσμαζόγλου, Πανεπιστημίου 39

Πληροφορίες – Κρατήσεις εισιτηρίων: +30 210 3272000, tameia@greekfestival.gr

Ομαδικές αγορές: +30 210 3222720

Κρατήσεις για ΑμΕΑ: +30 211 7800056 (ώρες λειτουργίας: 09:00-17:00)

Τιμές Εισιτηρίων:

Διακεκριμένη Ζώνη: 40€ – 50€

Ζώνη Α: 32€ – 40€

Ζώνη Β: 24€ – 30€

Ζώνη Γ: 16€ – 20€

Άνω διάζωμα: 10€ – 15€

Παραγωγή: ΑRIETTA PRODUCTIONS.
Η μέτζο σοπράνο Κασσάνδρα Δημοπούλου
Ο τενόρος Φίλιππος Μοδινός
Η σοπράνο Άννα Στυλιανάκη
Ο βαθύφωνος Πέτρος Μαγουλάς
Ο βαρύτονοςΤάσης Χριστογιαννόπουλος

2 thoughts on “Η όπερα «Περουζέ» του Θεόφραστου Σακελλαρίδη στο Ηρώδειο

Τα σχόλια είναι κλειστά.