Η Πασχαλία Τραυλού, συνέντευξη στην Τίνα Πανώριου

Τίνα Πανώριου

Τίνα Πανώριου

panoriout@gmail.com

«…Ο ρατσισμός δεν είναι γέννημα του Χίτλερ. Η ναζιστική θεωρία αποτέλεσε την παρένθετη μήτρα που εκκόλαψε τη σύγχρονη εκδοχή του.»

Η Πασχαλία Τραυλού γεννήθηκε στην Τρίπολη Αρκαδίας και κατά τη διάρκεια της παιδικής της ηλικίας άλλαζε συχνά τόπο διαμονής λόγω των μεταθέσεων του στρατιωτικού πατέρα της. Στη νεαρή ηλικία το ενδιαφέρον της εκδηλώθηκε στη ζωγραφική, τη μουσική και τον γραπτό λόγο. Το 1988 μετακόμισε μόνιμα στην Αθήνα. Εισήλθε στη Φιλοσοφική Σχολή Αθηνών και σπούδασε ελληνική κλασσική φιλολογία. Εκείνη την περίοδο πρωτοδημοσίευσε μικρά διηγήματα σε τοπική εφημερίδα της Βέροιας. Με ενδιαφέρον για τη λατινική ποίηση του Οράτιου και του Βιργιλίου ακολούθησε διετές μεταπτυχιακό. Ολοκλήρωσε μεταπτυχιακές σπουδές στο Πανεπιστήμιο του Αιγαίου με τον τίτλο: «Φύλο και νέα εργασιακά και εκπαιδευτικά περιβάλλοντα στην κοινωνία της πληροφορίας» με εστίαση σε θέματα ενδυμασίας και εργασιακού χώρου. Είναι μέλος της Εταιρείας Ελλήνων Λογοτεχνών. Κείμενά της έχουν δημοσιευτεί σε λογοτεχνικά περιοδικά και αρκετά από τα διηγήματά της συμπεριελήφθησαν σε συλλογές. Ασχολείται με παρουσίαση και κριτική βιβλίων στο diavasame.gρ και στο critique.gr.Το 2015 ολοκλήρωσε το μεταπτυχιακό πρόγραμμα της Σχολής Εθνικής Ασφάλειας με τίτλο «Σπουδές στρατηγικής και πολιτικής εθνικής ασφάλειας».

 

Σε Α΄ πρόσωπο

Τι συμβαίνει σ’ ένα ανεξάρτητο πλάσμα όταν υποχρεώνεται να υπομείνει προκαταλήψεις, στερεότυπα και ρατσιστικές ιδεοληψίες; Τότε, κατά τον Αλμπέρ Καμύ, ο μόνος τρόπος να διαπραγματευτεί σ’ έναν ανελεύθερο κόσμο είναι να γίνει τόσο απόλυτα ελεύθερο ώστε η ίδια του η ύπαρξη να είναι μια πράξη εξέγερσης». Το θέμα είναι ωστόσο τι θα αποκομίσει ο επαναστάτης…

Ένα τέτοιο πλάσμα θέλησα να δημιουργήσω και να το φέρω αντιμέτωπο μ’ έναν κατεξοχήν ανελεύθερο κόσμο. Κι έπειτα έγινα η σκιά του θέλοντας να διαπιστώσω αν ισχύει ο ισχυρισμός του Αλμπέρ Καμύ ή σε ποιο βαθμό επιδέχεται αμφισβήτηση.

Ετούτη η αποστολή ανατέθηκε στη Ροζαλία Σεφεριάδη,, την κεντρική ηρωίδα μου, που συστήθηκε στο κοινό με το βιβλίο Θεοί από στάχτη. Το έργο λαμβάνει χώρα τα δυσοίωνα χρόνια από το 1914 έως το 1945 στη Θεσσαλονίκη, το Παρίσι και αργότερα το Βερολίνο, σε μια εποχή στιγματισμένη από την αντισημητική θεωρία του Χίτλερ και τα έκτροπα που ακολούθησαν με το Ολοκαύτωμα. Στο βιβλίο ωστόσο εντάχθηκαν ποικίλες εκφάνσεις του ρατσισμού: από την εθνικιστική εκδοχή του έως τον ρατσισμό της κοινωνικής και θρησκευτικής ταξινόμησης, από το ρατσισμό της σεξουαλικής επιλογής έως τον ρατσισμό στις έμφυλες σχέσεις. Γιατί ο ρατσισμός δεν είναι γέννημα του Χίτλερ. Η ναζιστική θεωρία αποτέλεσε την παρένθετη μήτρα που εκκόλαψε τη σύγχρονη εκδοχή του.

 

 

Η Ροζαλία Σεφεριάδη λοιπόν, κόρη μικρασιατών προσφύγων, μεγαλωμένη σε μια Θεσσαλονίκη γεμάτη αντιπαλότητες και διχόνοιες μεταξύ ντόπιων χριστιανών και Εβραίων ήταν εξαρχής μια «δύσχρηστη» ηρωίδα, ξεροκέφαλη όσο και ελεύθερη, ανεξάρτητη όσο και αυτοκαταστροφική. Άρα μοιάζαμε και γι’ αυτό υπήρξε ιδιαίτερα δελεαστική για τη συγγραφική μου διαστροφή.

Είναι πράγματι εξαντλητικό να κουμαντάρεις έναν τόσο ατίθασο χαρακτήρα που συγκρούεται τόσο με το πολιτικοκοινωνικό και ιδεολογικό πλαίσιο της εποχής του όσο και με τον ίδιο τον εαυτό του. Γι’ αυτό την άφησα να ξεδιπλωθεί. Δεν έβαλα λέξη στο χαρτί από το 2011 έως το 2015 προσπαθώντας να διακρίνω τα αόρατα νήματα που συνέδεαν την ψυχή της με τον έξω κόσμο ωθώντας την ενίοτε να τα κόβει και διαφέροντας αισθητά από τα κορίτσια της εποχής της. Από την άλλη, όταν αποφάσισα να ασχοληθώ με το Ολοκαύτωμα όφειλα να αποφύγω την παγίδα της κοινοτοπίας και τις χιλιοειπωμένες πληροφορίες. Ο εβραίος ομοφυλόφιλος βιβλιοπώλης Αλμπέρτο Μαλάχ και η Ροζαλία με προφύλαξαν απ’ αυτό το ατόπημα. Η ξεροκέφαλη Ροζαλία που τολμά να αγγίξει τη φωτιά για να πιστέψει εντέλει πως θα καεί. Η αντισυμβατική Ροζαλία που με μια κιθάρα στον ώμο τολμά να διεκδικήσει το όνειρο μιας καριέρας και τον άντρα μιας φωτογραφίας εν έτει 1939. Η ενοχική Ροζαλία που πατά επί πτωμάτων αλλά φοβάται και τον Θεό ως πλάσμα των αντιφάσεων. Η γυναίκα Ροζαλία που ανακαλύπτει οδυνηρά την ουσία της μητρότητας. Η μοιραία Ροζαλία που διαφεντεύει τις ψυχές και τις αποφάσεις του γαλλοεβραίου ζωγράφου Ζαν Πιερ Λαρούζ, του Γερμανού Μαξ Μάισνερ και του μαέστρου Ανατόλ Κοβάλσκι. Η αθώα, Ροζαλία που ενηλικιώνεται με βάναυσο τρόπο και δοκιμάζει την ταπείνωση της πορνείας μέσα στο Άουσβιτς. Η Ροζαλία εντέλει με τα χίλια πρόσωπα, που αποζητά την αυτογνωσία στο διαλυμένο της κόσμο και μια ευάλωτη ελευθερία που ακροβατεί ανάμεσα στη συντριβή και την  υπέρβαση.

 

 

 

Το βιβλίο «Θεοί από Στάχτη» της Πασχαλίας Τραυλού κυκλοφορεί από τις Εκδόσεις Διόπτρα

Πρόταση για διάβασμα στο Intown Post (εδώ)

1 thought on “Η Πασχαλία Τραυλού, συνέντευξη στην Τίνα Πανώριου

Τα σχόλια είναι κλειστά.