«Η Κλεό από τις 5 στις 7»

Γιώργος Noir Παπαϊωσήφ

Γιώργος Noir Παπαϊωσήφ

gpapaiossif@intownpost.com

(Cléo de 5 à 7)

 

 

  • Είδος: Κοινωνικό (Α/Μ)
  • Χώρα: Γαλλία (1962)
  • Σκηνοθεσία: Ανιές Βαρντά
  • Με τους: Κορίν Μαρσάντ, Αντουάν Μπουρσεγιέ, Ντομινίκ Νταβρέ, Ντορτέ Μπλανκ
  • Διάρκεια: 90’
  • Διανομή: Ama Films

Γεννημένη στον πνεύμονα της nouvelle vague η ταινία της Ανιές Βαρντά, φυσικά ασπρόμαυρη και με την κάμερα στο χέρι όπως πρόσταζε η καινοτομία της εποχής, ρίχνει στην αισθητική του θεατή αυτή την υπέροχη και ανάλαφρη πασμίνα,  την φτιαγμένη από φίνο κασμίρι, διαποτισμένη από  γυναικείο άρωμα, φινέτσα, στυλ και αέρα μιας άλλης κινηματογραφικής περιόδου. Ό,τι και να γράψουμε, το φιλμ έχει ήδη κριθεί στα 56 χρόνια ζωής του, ενώ το ασφαλές ταξίδι του από τον συνειδητό στον ασυνείδητο χώρο του σινεφίλ θεατή ολοκληρώθηκε άθραυστο συντροφιά με την εξαιρετική μουσική του Μισέλ Λεγκράν, που σε στέλνει αδιάβαστο κυριολεκτικώς, αγκαλιά με τη υπέροχη φωτογραφία των Ζαν Ραμπιέρ και Αλέν Λεβέν, αλλά και την εύθραυστη,see-through συμμετοχή της όμορφης Κορίν Μαρσάντ στον ρόλο της τραγουδίστριας Κλεό. Η Βαρντά, όταν γύρισε την Κλεό ήταν 34 χρόνων και οι φεμινιστικές πινελιές της στις κοινωνικές ραφές του σώματος της ταινίας είναι εμφανείς (σενάριο της ίδιας). Το 1971, η Βαρντά (γεννημένη στο Βέλγιο το 1928, έχει γαλλική και ελληνική καταγωγή) είναι μία από τις 343 γυναίκες που υπέγραψαν το «Μανιφέστο των 343», παραδεχόμενη ότι είχε κάνει αποβολή, παρά το γεγονός ότι ήταν παράνομη τότε στη Γαλλία, απαιτώντας να τεθούν οι αμβλώσεις στο πλαίσιο της νομιμότητας. Η Ανιές, με το πλούσιο κινηματογραφικό έργο και το χαριτωμένο σήμερα παρατσούκλι ως η «γιαγιά της nouvelle vague» ήταν, επίσης, μια από τους πέντε ανθρώπους, που το 1971 παρακολούθησαν την ταφή του Τζιμ Μόρισον των Doors στο παρισινό κοιμητήριο του Περ Λασέζ.

Με φόντο την περιοχή του Μονπαρνάς η Γαλλίδα τραγουδίστρια Κλεό (Κορίν Μαρσάντ  – καλή) περιμένει τα αποτελέσματα των ιατρικών εξετάσεων που πρόσφατα υποβλήθηκε. Πιστεύει ότι έχει καρκίνο και ότι θα πεθάνει σύντομα. Σε δυο ώρες έχει ραντεβού με το γιατρό και μέχρι τότε περιπλανιέται στους δρόμους του Παρισιού. Στο φιλμ κάνουν ένα πέρασμα ο σκηνοθέτης Ζαν Λικ Γκοντάρ (αγαπητός της Βαρντά) και η μούσα του, η Δανό-Γαλλίδα ηθοποιός, τραγουδίστρια Άνα Καρίνα.