fbpx

Η Θάλεια Ματίκα συζητάει με τη Σμαράγδα Μιχαλιτσιάνου

Σμαράγδα Μιχαλιτσιάνου

Σμαράγδα Μιχαλιτσιάνου

smaragdamichalitsianou@gmail.com

«..Tο υπέροχο πλάσμα που λέγεται άνθρωπος δε θα χάσει ποτέ τη σκέψη, την ελπίδα και την ανάγκη για επαφή. Γιατί αυτή αποτελεί μορφή εξέλιξης. Και σε αυτό φυσικά διαδραματίζουν σημαντικότατο ρόλο και οι τέχνες»

H Θάλεια Ματίκα πλασμένη από υλικό ονείρου βρίσκεται στο πέρασμα της ελπίδας για  ένα σύγχρονο θέατρο με ευσυνειδησία και αφοσίωση. Εξαιρετικά ωραία γυναίκα αποπνέει μια αύρα, που σκλαβώνει τους συνεργάτες της και την πλατεία. Δεν είναι όμως, μόνο η ομορφιά αλλά η φλόγα του ταλέντου της φωτιά που βάζει φωτιά στη σκηνή και στις καρδιές των θεατών.

Ένα κορίτσι που γνωρίσαμε μέσα από τη μικρή οθόνη ωρίμασε πολύ σύντομα επάνω στο θεατρικό σανίδι και στάθηκε τυχερή, γιατί έχει συνοδοιπόρο και εμψυχωτή της, τον εκλεκτό του θεάτρου μας (Τάσο Ιορδανίδη).

Η πρωταγωνίστρια ασκεί γοητεία και εκπέμπει ένα φως όταν μιλά για το θέατρο. Αυτό εισέπραξα όταν τη συνάντησα από κοντά στις πρόβες της μαύρης κωμωδίας «Beginning» του David Eldridge (Ντέιβιντ Έλντριτζ), που θα ανεβεί στο θέατρο «104» και θα ερμηνεύσει τον βασικό γυναικείο ρόλο. Συζητώντας μαζί της προσπάθησα να διασταυρωθώ με την τέχνη της και πολύ την ευχαριστώ που ήταν τόσο αληθινή!

 

Τη νέα σαιζόν κα. Ματίκα θα σας δούμε στη σκηνή του θεάτρου «104» να πρωταγωνιστείτε στη μαύρη κωμωδία «Beginning» του David Eldridge που «έσπασε» ταμεία στο Λονδίνο και θα ανέβει πρώτη φορά στη χώρα μας. Ποιο ήταν το στοιχείο που σας κέρδισε με την πρώτη ανάγνωση και λατρέψατε το κείμενο και το ρόλο σας;

Η αλήθεια είναι ότι το κείμενο είναι ερωτεύσιμο και υπέκυψα στη σαγήνη του χωρίς καμία αντίσταση. Παραμονή Πρωτοχρονιάς, στο διαμέρισμα της Λόρα, το πάρτυ έχει τελειώσει, και εκτός από τα γεμάτα τασάκια, στο σπίτι έχει απομείνει, ο άγνωστος στη Λόρα, Ντάνι. Εξαιρετική γραφή, εξαιρετικό χτίσιμο των δύο χαρακτήρων και της ιστορίας, εξαιρετικά επίκαιρο και διαχρονικό. Μία ρομαντική κομεντί, με δύο γνήσιους χαρακτήρες, γεμάτους αρετές και ελαττώματα. Δύο κλασικούς αλλά up to date ήρωες των ρομαντικών κομεντί, που θα μπορούσαν να έχουν ξεπηδήσει από τις ταινίες του Γκάρι Μάρσαλ. Αγόρι και κορίτσι, όχι στην πρώτη νιότη, ούτε στα χρόνια της αθωότητας, συναντιούνται κάτω από συγκεκριμένες συνθήκες και αισθάνονται… πεταλούδες στο στομάχι.

Το έργο κα. Ματίκα θα το σκηνοθετήσει ο σύζυγός σας, ο κ. Ιορδανίδης, από τους σημαντικότερους ηθοποιούς και σκηνοθέτες της γενιάς του που μαζί αγωνίζεστε για ένα καλύτερο θέατρο. Νιώθετε τρακ υπό την σκηνοθετική του μπαγκέτα; Έχετε πει ότι «… επειδή είναι άντρας μου ξεχνάει ότι είμαι ηθοποιός και μιλάει χωρίς καμία ευγένεια». Πώς το διαχειρίζεσθε;

Ίσως να υπερέβαλλα λίγο… Ο Τάσος είναι βαθιά και ουσιαστικά ευγενής ως άνθρωπος. Αλλά είναι απαιτητικός. Αγαπάει πάρα πολύ τη δουλειά του, το θέατρο και κατά τη διάρκεια της πρόβας πολλές φορές αισθάνομαι όταν δουλεύουμε μαζί ότι βρίσκεται σε μία άλλη διάσταση. Αποζητά πάντα το καλύτερο δυνατό αποτέλεσμα, χωρίς εκπτώσεις, βασανίζοντας πολύ τον εαυτό του και τη σκέψη του. Όταν ακούει κάτι καλό για μένα χαίρεται περισσότερο από ό,τι εγώ για τον εαυτό μου. Έτσι, κατά τη διάρκεια της διαδικασίας των προβών με ζορίζει ίσως λίγο παραπάνω από τους υπόλοιπους συνεργάτες του. Η υπόθεση είναι προσωπική! Πάντα όμως γνωρίζοντας πολύ καλά τους ψυχολογικούς κανόνες για έναν ηθοποιό που εκτίθεται στη σκηνή. Σε αυτό, πέρα από το χαρακτήρα του, βοηθάει και το ότι ο ίδιος είναι ηθοποιός και γνωρίζει πολύ καλά τους όρους του παιχνιδιού. Τρακ δεν έχω σε καμία περίπτωση. Το μόνο που νοιώθω είναι ασφάλεια γιατί δουλεύω με έναν καλλιτέχνη που ξέρω ότι επικοινωνώ και που ξέρω ότι με αγαπάει.

Επιλέγοντας να υπηρετήσετε το ποιοτικό θέατρο και να βρίσκεστε δίπλα στο ευρύτερο κοινό υπογραμμίζοντας τις αισθήσεις του πρωτόγονου και του εξευγενισμένου, θα παίξετε σε ένα έργο που έχει θέμα τη μοναξιά. Πλέον βλέπουμε την μοναχικότητα που νιώθουν και βιώνουν οι άνθρωποι να ενσωματώνεται στην ζωή τους, στην απλή καθημερινότητα τους και να πορεύονται μ’ αυτήν έχοντας στην δυσκολία να την αλλάξουν να την μετατρέψουν. Τελικά η μοναξιά είναι μόδα της εποχής μας;

Δε νομίζω ότι είναι μόδα. Θεωρώ ότι η μεγάλη πλειοψηφία των ανθρώπων επιθυμεί τη συντροφικότητα και την επικοινωνία .Οι συνθήκες είναι αυτές που  ευνοούν την απομόνωση και την εσωστρέφεια. Οι σύγχρονοι δυτικοί ρυθμοί, η ραγδαία ανάπτυξη των μέσων κοινωνικής δικτύωσης, η ταχύτατη διάδοση της πληροφορίας, η θεσμοθέτηση ενός επιπέδου ζωής το οποίο στην ουσία και στη βάση του είναι πλασματικό και υπερτιμημένο.Ο Ντάνι και η Λόρα, τα δύο πρόσωπα του Beginning. Είναι δύσκολο να εμπιστευθούν. Είναι δύσκολο να ανοιχτούν, αλλά μπαίνουν στη διαδικασία. Γιατί και οι δύο έχουν ανάγκη να επικοινωνήσουν. Γιατί κοιτάζονταν όλο το βράδυ. Γιατί το φάσμα των 40 τους κάνει να έχουν ανάγκη ένα ξεκίνημα. Προσωπική πεποίθηση. Tο υπέροχο πλάσμα που λέγεται άνθρωπος δε θα χάσει ποτέ τη σκέψη, την ελπίδα και την ανάγκη για επαφή. Γιατί αυτή αποτελεί μορφή εξέλιξης. Και σε αυτό φυσικά διαδραματίζουν σημαντικότατο ρόλο και οι τέχνες. Οι εικόνες, οι ήχοι, οι παλμοί που μας προσφέρουν συναισθηματικά ανοίγματα.

Η Θάλεια Ματίκα και ο Γιάννης Δρακόπουλος στην θεατρική παράσταση Beginig σε σκηνοθεσία του Τάσου Ιορδανίδη.

«Πιστεύω πάρα πολύ στην ατομική ευθύνη. Μόνο έτσι μπορεί και η συλλογική να αποκτήσει βάσεις.»

Πείτε μου μία  ατάκα από το έργο που θα μας βοηθήσει να δραπετεύσουμε από την καθημερινότητα;

Θα σας πω μία τριάντα. «Μου αρέσει να περιπατάω, να κοιτάζω τους ανθρώπους, τον ουρανό, γιατί αλλιώς θα βουλιάξω και δεν το θέλω. απλά τα πράγματα! Και έχω ωορρηξία!»

Είναι αλήθεια κα. Ματίκα, ότι από τριών μόλις ετών εκφράσατε την επιθυμία να γίνεται ηθοποιός;

Από τεσσάρων! Το δήλωσα με μεγάλη σοβαρότητα στους γονείς μου και δε λοξοδρόμησα ποτέ. Είμαι ευγνώμων που με στήριξαν και που συνεχίζουν μέχρι σήμερα να με στηρίζουν με όλες τους τις δυνάμεις. Σε αυτό βέβαια βοήθησε και βοηθάει το ότι είναι δύο πολύ φιλότεχνοι άνθρωποι.

Δεν είναι υπερβολή να πούμε, ότι είσθε μια πανέμορφη γυναίκα! Η εικόνα σας άνοιξε πιο εύκολα τις πόρτες στο ξεκίνημά σας;

Σας ευχαριστώ πολύ. Δεν ξέρω όμως. Δεν το ξέρω γιατί δεν προγραμμάτισα ποτέ τις δράσεις μου με βάση την εξωτερική μου εμφάνιση. Τώρα, αν αυτή υπήρξε αρεστή αισθάνομαι καλά για αυτό. Είναι πολύ γοητευτική η αρετή της ομορφιάς και είναι ευλογία για όποιον τη διαθέτει. Αρκεί να γνωρίζει ότι αν βασιστεί υπερβολικά σε αυτή, μπορεί να μετατραπεί και σε κατάρα.

Διδαχθήκατε την υποκριτική τέχνη στη Δραματική Σχολή του Θεάτρου Τέχνης. Εκεί μάθατε , ότι «Η αφετηρία και η βάση του θεάτρου, όπως και κάθε μορφής τέχνης, είναι η ποίηση και η μαγεία. Αν λείψουν αυτά, δεν υπάρχει θέατρο». Τι θα συμπληρώνατε στην ρήση του Καρόλου Κουν;

Αισθάνομαι πολύ μικρή – όχι σε ηλικία – για να συμπληρώσω την οποιαδήποτε φράση του Κουν!

Έλληνες καλλιτέχνες που κάνουν καριέρα στο εξωτερικό  κατηγορούν ανθρώπους του χώρους σας για έλλειψη κουλτούρας και ουσιαστικής κοινωνικής συμπεριφοράς . Πως τους αντικρούετε;

Αν μου μιλούσατε με συγκεκριμένα παραδείγματα θα σας έδινα πιο ολοκληρωμένη απάντηση. Δε μου αρέσουν οι αφορισμοί. Σίγουρα, συναντώνται τέτοιες περιπτώσεις αλλά υπάρχουν και καλλιτέχνες εντός των τειχών, με υψηλή πνευματικότητα και ουσιαστική αφοσίωση.

Από το Μάιο του 2010, η Ελλάδα εφαρμόζει το πιο αυστηρό πρόγραμμα οικονομικής και δημοσιονομικής προσαρμογής στην Ευρωπαϊκή Ένωση, ένα από τα πιο αυστηρά που έχει ποτέ επιβάλει το ΔΝΤ στην ιστορία του. Πόσο σας επηρέασε όλο αυτό;

Όπως όλη την κοινωνία μας. Σκεπτικισμός, άγχος, ανασφάλεια. Αλλά δε σας κρύβω ότι είμαι αισιόδοξη για το μέλλον. Αν μη τι άλλο, το οφείλω στον εαυτό μου και στην οικογένεια μου.

«Καταστρέψαμε κάτι με την παρουσία μας, έναν κόσμο ίσως», ισχυρίζεται η Βιρτζίνια Γουλφ. Μπορεί να είναι έτσι κα. Ματίκα;

Η παρουσία πράγματι είναι καταστροφική κάποιες φορές. Η απουσία όμως;

Έχετε μια αξιόλογη πορεία στο θέατρο. Τα τελευταία χρόνια, παρά την κρίση, παρατηρείται μια άνθιση παραστάσεων, προτάσεων και ενδιαφέροντος τόσο των ηθοποιών όσο και των θεατών. Για ποιους λόγους πιστεύετε πως συμβαίνει;

Κατά τη διάρκεια της οικονομικής φούσκας των αρχών του 2000 οι τέχνες είχανε αρχίσει να παίρνουν μία βιομηχανική μορφή. Εδώ έρχεται ο παράγοντας άνθρωπος. Η έλλειψη πόρων τον υποχρέωσε να διατηρείται σε μία εγρήγορση, να σκεφτεί περισσότερο, να φανταστεί περισσότερο, να καλλιεργηθεί περισσότερο. Όλα αυτά αποτελούν τροφή για τη θεατρική τέχνη και τη βοηθούν να εξελιχθεί και να μετουσιωθεί σε κάτι ουσιαστικά ενδιαφέρον. Με λίγα λόγια, το ελληνικό θέατρο τα τελευταία χρόνια ενδυναμώθηκε, καταθέτει σπουδαίες καλλιτεχνικές προτάσεις και ο κόσμος το τιμά με την παρουσία του.

Πιστεύετε ότι το θέατρο μπορεί να αποτελέσει ένα όχημα μιας καινοτόμας επανάστασης όπως αυτή απορρέει μέσα από τη δυναμική της θεατρικής πράξης;

Θα σας απαντήσω με μία φράση του Τολστόι: «Όλοι θέλουν να αλλάξουν τον κόσμο αλλά πρώτα απ’ όλα πρέπει να καταλάβουμε ότι πρέπει να αλλάξουμε τον ίδιο μας τον εαυτό». Πιστεύω πάρα πολύ στην ατομική ευθύνη. Μόνο έτσι μπορεί και η συλλογική να αποκτήσει βάσεις. Από το μετερίζι της λοιπόν η θεατρική πράξη μπορεί να αποκτήσει δύναμη και δυναμική, αν το άτομο κατανοήσει και συναισθανθεί.

Η ευτυχία σας ολοκληρώθηκε με τον ερχομό στον κόσμο και τους δεύτερου παιδιού σας. Τι είναι αυτό που σας κρατάει τόσα χρόνια μαζί με τον αγαπημένο σας τον κ. Τάσο Ιορδανίδη;

Ότι είναι ωραίος άντρας…(γέλια).Πολλά πράγματα. Κατά κύριο λόγο ο αλληλοσεβασμός και η αλληλοεκτίμηση.

Από την θεατρική παράσταση Έγκλημα και Τιμωρία με τους Θάλεια Ματίκα, Τάσο Ιορδανίδη και Ιεροκλή Μιχαηλίδη
Η Θάλεια Ματίκα με τον σύζυγο της Τάσο Ιορδανίδη

Αν κρατάτε μια στιγμή από το εφετινό ελληνικό καλοκαίρι, ποια είναι αυτή;

Δε θα ήθελα να κρατήσω τίποτα από το φετινό καλοκαίρι. Να πάει και να μην έρθει. Μόνο κάποιες προσωπικές στιγμές ευτυχίας.

Αν μπορούσε να πραγματοποιηθεί μία ευχή σας, ποια θα ήταν αυτή;

Να ζούσαμε σε έναν κόσμο όπου θα κυριαρχούσε η σωματική και η πνευματική υγεία.