«Ζωή σε Φιλμ»

Γιώργος Noir Παπαϊωσήφ

Γιώργος Noir Παπαϊωσήφ

gpapaiossif@intownpost.com

(Kodachrome)

 

  • Είδος: Κοινωνικό
  • Χώρα: Η.Π.Α. (2017)            
  • Σκηνοθεσία: Μαρκ Ράσο
  • Με τους: Έντ Χάρις, Τζέισον Σουντεΐκις, Ελίζαμπεθ Ολσεν, Μπρους Γκρίνγουντ
  • Διάρκεια: 100’
  • Διανομή: Tanweer

Η αλήθεια είναι, πως η ταινία «Ζωή σε Φιλμ» (Kodachrome ο αυθεντικός τίτλος) με συστήνει στο σύμπαν του νέου κινηματογραφιστή Μάρκ Ράσο. Δραστήριος μικρομηκάς με δική του εταιρεία παραγωγής ανεξάρτητων ταινιών στην Νέα Υόρκη. Είναι η δεύτερη μεγάλου μήκους που φτιάχνει ο εν λόγω σκηνοθέτης, μετά από την «Copenhagen» (2014), που δεν έχω δει και νομίζω πως κάποιοι ελάχιστοι θα είναι οι θεατές της, καθώς εδώ στην χώρα μας δεν έτυχε διανομής, ούτε στο δίκτυο του dvd. Ο τυπάς είναι καλός, το λέει η περδικούλα του, έχει ψυχή και παλλόμενο συναίσθημα. Ξέρει, που να ακουμπήσει το πακέτο με τα χαρτομάντιλα, ώστε διακριτικά οι άνδρες να τα χρησιμοποιήσουν δίχως να γίνουν αντιληπτοί. Το δραματικό στοιχείο το δουλεύει καλά, όπως και το ειρωνικό αστειάκι αλείφεται άνετα στην σεναριακή επιφάνεια παρότι είναι το γνωστό και το χιλιοειπωμένο θέμα πέριξ του πατέρα και του γιού, που οι σχέσεις τους έχουν ταξιδέψει, χρόνια τώρα, προς διαόλου μεριά και ο ένας δεν βλέπει τον άλλον. Το σενάριο του 48χρονου Αμερικανού συγγραφέα και σεναριογράφου Τζόναθαν Τρόπερ, πραγματικά είναι φίνο στην γραφή του και τα σημεία των διαλόγων ανάμεσα στον Εντ Χάρις και τον Τζέισον Σουντεΐκις λαμβάνουν δύναμη και υπόσταση από την ερμηνευτική γοητεία των δυο ηθοποιών. Ο Ράσο γουστάρει την κόντρα και το αγεφύρωτο χάσμα που υπάρχει στην πλοκή και καλύπτει τα τρία τέταρτα της ταινίας. Κουρδίζει συνετά την road movie διάσταση και πετάει μέσα της δυο προβληματικές, ανδρικές οντότητες διαφορετικών γενεών με οικογενειακό δεσμό: Ο διάσημος, πετυχημένος, φημισμένος πατέρας και ο χωρισμένος γιος με τα πολλά ταλέντα, που χρόνια αγωνίζεται να γίνει κάτι επαγγελματικά, αλλά δεν τα καταφέρνει γιατί είναι άδειος από αυτοπεποίθηση και στεγνός από πατρική αγάπη. Ορφανός από μητέρα και εγκαταλελειμμένος από τον πατέρα μεγάλωσε με την στοργή και την φροντίδα του θείου της θείας, ένεκα της πατρικής απουσίας, διότι ο πατήρ του, μακριά στα ξένα, όρθωνε καριέρα, φούσκωνε από χρήμα και γέμιζε αναγνωρισιμότητα. Η γέφυρα αυτών των δυο χαρακτήρων μια γυναίκα. Η Ελίζαμπεθ Όλσεν με τα προβληματάκια και τα θέματα της κι αυτή θα αρχίσει να ενώνει τις πλευρές.  

Διαζευγμένος και στα πρόθυρα να χάσει τη δουλειά του σε δισκογραφική εταιρεία, ο απίστευτος γνώστης μουσικής, Ματ (Τζέισον Σουντέικις – πολύ καλός) αιφνιδιάζεται από την απρόσμενη επίσκεψη της Ζούι (Ελίζαμπεθ Όλσεν – πολύ καλή), της κοπέλας που προσέχει τον άρρωστο και χρόνια αποξενωμένο πατέρα του Μπεν (Εντ Χάρις – απίθανος!), οποίος είναι διάσημος, βραβευμένος φωτογράφος, παγκόσμια αναγνωρισμένος με φιλίες που φθάνουν μέχρι τον Μπιλ Κλίντον. Η Ζούι τον ενημερώνει, ότι ο πατέρας του είναι βαριά άρρωστος από καρκίνο, έχει λίγο χρόνο ζωής, ζητώντας από τον Ματ να τους συνοδεύσει μέχρι το Κάνσας. Εκεί, ο Μπεν σκοπεύει να εμφανίσει φωτογραφίες τραβηγμένες σε Kodachrome (απαράμιλλη φωτογραφική εμφάνιση με κόκκο, που δεν υπάρχει πια λόγω της ψηφιακής τεχνολογίας), λίγο πριν κλείσει το τελευταίο εργαστήριο εμφάνισης αυτού του είδους φιλμ, που η Kodak αποσύρει οριστικά από την αγορά. Ο Ματ έχει να δει τον πατέρα του περίπου δέκα χρόνια και η κατάσταση της υγείας του δεν τον ενδιαφέρει διόλου γιατί ο ίδιος ο πατέρας του δεν ενδιαφέρθηκε ποτέ για εκείνον. Τελικά, μια σημαντική συνάντηση με ένα ροκ συγκρότημα που θα κρίνει την παραμονή του στην εταιρεία  ή την αποχώρηση του –  συνάντηση που την κανονίζει ο μάνατζερ του φωτογράφου πατέρα του – ο Ματ με βαριά καρδιά αποδέχεται την πρόταση να οδηγήσει τον άρρωστο Μπεν και την Ζούι στο Κάνσας ως το τελευταίο ταξίδι του φωτογράφου. Με τέσσερα καρούλια ανά χείρας, έτοιμα να εμφανισθούν στο τελευταίο, παγκοσμίως, εργαστήριο τεχνικής Kodachrome, τρεις διαφορετικοί άνθρωποι θα αναθεωρήσουν τις ζωές τους.