fbpx

«Γκοντάρ, Αγάπη Μου»

Γιώργος Noir Παπαϊωσήφ

Γιώργος Noir Παπαϊωσήφ

gpapaiossif@intownpost.com

«Γκοντάρ, Αγάπη Μου» 

(Le Redoutable) 

  • Είδος: Βιογραφία
  • Σκηνοθεσία: Μισέλ Χαζαναβίσιους
  • Με τους: Λουί Γκαρέλ, Στεισί Μαρτίν, Μπερενίς Μπεζό
  • Διάρκεια: 107’
  • Διανομή: Feelgood Entertainment

Το ερώτημα που τίθεται βλέποντας την συγκεκριμένη ταινία –  μεταφορά του βιβλίου της πρώην γυναίκας του Ζαν Λικ Γκοντάρ, Ανέ Βιαζέμσκι, (δεν το έχω διαβάσει το βιβλίο) –  είναι το εξής: Είναι μια ταινία για τον Γκοντάρ, το «θείον βρέφος» της νουβέλ βαγκ; Αν ναι, τότε είναι προχειροδουλειά και τα μάλα αγιοποιημένη. Είναι μια ταινία για τον περιβόητο γαλλικό «Μάη του ΄68»; Εάν ναι, τότε είναι τόσο άδεια που…. «Μην βιάζεσαι, mon chéri…», αναφωνούν οι Γάλλοι. «Είναι μια ταινία που αφορά τον Γκοντάρ στον Μάη του ΄68, ντε!». Οπότε καταλαβαίνετε. Πιάσε το αυγό και κούρευτο. Ατμόσφαιρα, μουσική, στυλάκι, ξεγνοιασιά, Παρίσι late ’60, αντίδραση, επανάσταση και το πνεύμα του «ατίθασου», αμφισβητία Γκοντάρ να στριφογυρίζει σε κάθε πλάνο της ταινίας με στοχασμό και εξυπνακίστικα σχόλια. Αβαθές αποτέλεσμα για το «βύθιο», εμπνευσμένο γαλλόπουλο της νουβέλ βαγκ, που τόσα και τόσα έχουν γραφτεί και ειπωθεί. Ο σκηνοθέτης του επιτυχημένου «Artist», Μισέλ Χαζαναβίσιους τοποθετεί τον πολύ καλό Λουί Γκαρέλ (Όλα Όσα Αγαπήσαμε) στον ρόλο του Γκοντάρ, προσπαθώντας να προσδώσει παλμό και ενδιαφέρον στο συγκεκριμένο, ολίγον κομεντί biopic, αλλά από την πολύ προσπάθεια κουράζεται ο ίδιος και πέφτει σε ύπνο βαθύ. Το πως αποδίδει τον «Μάη του ΄68», είναι «ζήσε Μάη μου να φας τριφύλλι». Για αυτό τον λόγο κρατάω μικρά καλάθια οτιδήποτε αφορά τους σύγχρονους, Γάλλους σκηνοθέτες, εκτός ελαχίστων εξαιρέσεων. Φτιάχνουν κάτι καλό στην αρχή και αμέσως μετά αρπάζουν τον κάλαμον και αντί να πάνε για ψάρεμα τον ιππεύουν.

 Παρίσι 1967. Ο γνωστός σκηνοθέτης Ζαν Λικ Γκοντάρ γυρίζει την «Κινέζα» ( La Chinoise) με τη γυναίκα που αγαπά, την κατά είκοσι χρόνια μικρότερη του Ανέ Βιαζέμσκι (Στεισί Μαρτίν  – καλούτσικη). Ευτυχισμένοι και ερωτευμένοι καθώς είναι, παντρεύονται. Αλλά οι κακές κριτικές που παίρνει η ταινία οδηγούν τον δημιουργό στην ενδοσκόπηση. Ο Μάης του ΄68 θα εντείνει τη διεργασία και η κρίση που περνάει ο κινηματογραφιστής Γκοντάρ θα τον αλλάξει σε βάθος. Από διάσημος σκηνοθέτης θα μετατραπεί σε μαοϊστή περιθωριακό καλλιτέχνη, εξίσου παρεξηγημένο όσο και ακατανόητο.