«Ανεκπλήρωτος Γάμος»

Γιώργος Noir Παπαϊωσήφ

Γιώργος Noir Παπαϊωσήφ

gpapaiossif@intownpost.com

(On Chesil Beach)

 

  • Είδος: Ερωτικό δράμα
  • Χώρα: Αγγλία (2018)      
  • Σκηνοθεσία: Ντόμινικ Κουκ
  • Με τους: Σέρσα Ρόναν, Μπίλι Χάουλ, Αν Μαρί Νταφ, Αντριαν Σκάρμπορο, Εμιλι Γουάτσον, Σάμιουελ Γουέστ
  • Διάρκεια: 110’
  • Διανομή: Odeon

Για το αγγλικό σινεμά και τις δυναμικές του αναφερθήκαμε τις προάλλες με αφορμή την πρόσφατη προβολή της ταινία του Μάικ Νιούελ «Με Αγάπη Τζούλιετ» (2018) και πόσο η αφηγηματική της συγκεκριμένης κινηματογραφικής σχολής κατορθώνει νοικοκυρεμένα να κρατάει το ενδιαφέρον του θεατή, είτε το θέμα είναι δραματουργία, είτε είναι περιπέτεια, είτε είναι μια ρομαντική ιστορία με περίεργες εξελίξεις. Αρκετά μεγάλη μερίδα Άγγλων σκηνοθετών επιλέγουν τον δρόμο της μεταφοράς ενός αξιοπρόσεκτου και ουσιώδους βιβλίου στην μεγάλη οθόνη και μάλιστα η επιλογή τους να εκπορεύεται, όσο το δυνατόν, από συγγραφείς του νησιού. Είναι θέμα ιδιοσυγκρασίας και αντανακλαστικών ως προς τον Άγγλο σκηνοθέτη αυτή η επιλογή, καθότι κατανοεί καλύτερα τον γραφιά της χώρας του. Και δω που τα λέμε η Αγγλία, συμπεριλαμβανομένων της Σκωτίας και της Ιρλανδίας δεν φείδεται καλών συγγραφέων και λογοτεχνών. Όπως, καλή ώρα ο βραβευμένος με Μπούκερ, 70χρονος σήμερα συγγραφέας Ίαν ΜακΓιούαν με την σκοτσέζικη καταγωγή, γνώριμος στο σινεφίλ κοινό από το βιβλίο του «Η Εξιλέωση» (2007) που ο σκηνοθέτης Τζο Ράιτ το πέρασε με επιτυχία στον κινηματογράφο, αλλά και για το σενάριο που έγραψε στο εκπληκτικό θρίλερ του Αμερικανού Τζόζεφ Ρούμπεν «Ο Καλός Γιός» (1993). Ο ΜακΓιούαν (έγραψε το βιβλίο το 2007), κατά πρώτον, είναι άριστος μάστορας της γραφής, καταπληκτικός ληξίαρχος όλων των ανθρώπινων, κοινωνικών ρυθμών της χώρας του, μελετημένος και βαθιά αναλυτικός σε αυτούς τους κώδικες συμπεριφορών, που δόμησαν την μεγάλη αυτοκρατορία τα τελευταία διακόσια χρόνια. Οπότε έχουμε να κάνουμε με έναν καλό τεχνίτη, «παραμυθά» στο ρεαλιστικό επίπεδο της πλοκής των έργων του. Ο σκηνοθέτης, κατά δεύτερον, ο βέριταμπλ Άγγλος Ντόμινικ Κουκ, που στο σινεμά δεν έχει κάνει πράγματα και προσωπικά έρχομαι πρώτη φορά σε επαφή με το κινηματογραφικό του σύμπαν, είναι μέγας και τρανός του βασιλικού και του εθνικού θεατρικού σανιδιού σε σαιξπηρικό και σύγχρονο ρεπερτόριο. Με ιπποτικά παράσημα από την ίδια την βασίλισσα για τις επιτυχημένες σκηνοθετικές, θεατρικές δουλειές του και το βαρύ βραβείο «Λόρενς Ολίβιε» τετράκις ανά χείρας, πιάνει το ομότιτλο βιβλίο του ΜακΓιούαν (εκδόσεις Πατάκη με τον τίτλο «Στην Ακτή», το παρουσιάσαμε στο InTownPost.com) και του δίνει να καταλάβει για τα καλά. Βέβαια, ο ίδιος ο συγγραφέας επιμελήθηκε το σενάριο για την μεταφορά του στην μεγάλη οθόνη. Η όποια απειρία του Κουκ είναι εμφανής σε κάποια σημεία της ταινίας, αλλά αυτές οι μικρές, αδέξιες, κορώνες ακαδημαϊσμού δεν βλάπτουν διόλου το σινε-σύνολο. Είναι υπέροχη, ολοζώντανη, συγκινητική και ο Ντόμινικ Κουκ είναι καλός αφηγητής. Μπιμπισιακή παραγωγή, ατμοσφαιρική, ρομαντική, σκληρή ενίοτε, δυνατή ιστορία αγάπης σε προσκαλεί να την ζήσεις έντονα. Να γίνεις κριτής και θαυμαστής της, να αναλύσεις μετέπειτα το ανθρώπινο, κρίσιμο στάδιο των αποφάσεων, σε άνδρα και γυναίκα, επαναπροσδιορίζοντας με σκέψη τα σημαντικά περιθώρια της όποιας νεανικής αθωότητας και του μεγάλου έρωτα στον απέραντο χώρο της ελευθερίας, που ο άνθρωπος έρχεται σε επαφή μαζί του μια φορά στην ζωή, ίσως και ποτέ. Ο συντηρητισμός αποκαθηλώνεται και ταυτόχρονα εγκαθίσταται μέσα από τις ηθικές νόρμες, ερμηνεύοντας τις εντελώς διαφορετικές διαστάσεις του φαίνεσθαι από αυτές του τι πραγματικά υπάρχει στον εσώτερο κόσμο, όταν αυτός βιώνει την ουσία του έρωτα κατά την στιγμή της πολιορκίας του από τις βλαμμένες, κυρίαρχες πεποιθήσεις. Πραγματικά ευχαριστήθηκα αυτή την κινηματογραφική δουλειά που μοιάζει με μικρό, αλλά έντονο φως στο νοσηρό, κινηματογραφικό λιβάδι με θέμα την «αγκυλωμένη» αγάπη ανάμεσα σε δυο νέους ανθρώπους. Οι ερμηνείες τόσο της απίθανης  Σέρσα Ρόναν, όσο και του  Μπίλι Χάουλ είναι καθηλωτικές. Διαβλέπω μια τέταρτη υποψηφιότητα για οσκαράκι για την ταλαντούχα Σέρσα.

Με φόντο την ακτή Σέσιλ του νότιου Ντόρσετ, Chesil Bank όπως την αποκαλούν οι Άγγλοι, τον Ιούλιο του 1962 το νιόπαντρο, νεαρό ζευγάρι καταφθάνει σε πανδοχείο της ακτής για να περάσει την πρώτη νύχτα του γάμου του. Η Φλόρενς (Σέρσα Ρόναν – καταπληκτική) και ο Έντουαρντ (Μπίλι Χάουλ – επίσης πολύ καλός) είναι σφόδρα ερωτευμένοι ο ένας με τον άλλον, αυτό που λέμε, κεραυνοκτυπημένοι με την πρώτη ματιά. Ο ένας είναι πλασμένος και γεννημένος για τον άλλον. Από αστικές αγγλικές οικογένειες και οι δυο, αλλά από διαφορετικές φλέβες εξόρυξης οικογενειακών συμπεριφορών, έχουν τόσα κοινά μεταξύ τους, συνεννοούνται τόσο αρμονικά που η συναναστροφή τους καταλήγει στον γάμο. Η ιστορία αρχίζει με το ζευγάρι στο ήσυχο δωμάτιο του ξενοδοχείου να προσπαθεί την ερωτική, την σαρκική επαφή, καθότι παρθένοι και οι δυο, ώστε να ολοκληρωθεί αυτή η υπέροχη σχέση τους σε όλα τα επίπεδα. Εν μέσω φόβων, αμηχανίας και άβολων στιγμών κατά την διάρκεια του δρώμενου της ερωτικής προσέγγισης, η κάμερα σε καλομονταρισμένα flash back ορμάει στις ζωές των πρωταγωνιστών και μας ταξιδεύει σε όλο το ψυχονοητικό οικοδόμημα των δυο νέων. Σπουδές, οικογένεια, αντιλήψεις, ενοχές, μικροαστισμοί, γονείς, μια καθολική βουτιά στην ίδια την ζωή και το περιβάλλον τους, που διαμόρφωσε τον χαρακτήρα τους έως την σημαντική στιγμή της ολοκλήρωσης του έρωτα τους. Στην Αγγλία της δεκαετίας της αναδιοργάνωσης του αισθητικού μεταμοντερνισμού και χρονικά ελάχιστα πριν το σαρωτικό κίνημα των Mod’s, σε αυτό το πεδίο εποχής ο νέος άνδρας Έντουαρντ, που θέλει να γίνει συγγραφέας και η νέα γυναίκα Φλο, που θέλει να φτάσει ψηλά τις επιδόσεις της ως βιολονίστρια, ενώνουν τους υπέροχους κόσμους στην γέφυρα της αγάπης. Τα πνεύματα της μοίρας αναδύουν από τα έγκατα του ανθρώπινου ψυχισμού τους μυστικά, αλήθειες, άλλοτε προστατευμένα στην τρυφερότητα και τον ρομαντισμό, κι άλλοτε εκτεθειμένα στον εγωισμό και τον θυμό. Για να φτάσει, τελικά, η ιστορία σε μια έκπληξη, που δεν την μαρτυράμε, άλλωστε αυτό είναι και το ιδιαίτερο, μεταλλακτικό  συστατικό του βιβλίου-σεναρίου, που θα αλλάξει άρδην τον προσανατολισμό της ιστορίας. Μην την χάσετε!!!